Keliakia » Keliakian hoito » Vehnätärkkelys

Vehnätärkkelys

Keliaakikon ruokavaliossa voidaan käyttää teollisesti puhdistettua vehnätärkkelystä. Tällöin vehnästä poistetaan keliaakikolle haitallinen gluteeni ja jäljelle jää tärkkelys. Teoriassa tämä tärkkelys voi sisältää erittäin pieniä gluteenijäämiä. Tutkimusten mukaan nämä jäämät ovat kuitenkin niin vähäisiä, että vehnätärkkelyspohjaisten gluteenittomien tuotteiden ja erittäin vähägluteenisten tuotteiden käyttö on turvallista sekä lapsille että aikusille keliaakikoille. Nämä tuotteet eivät ole aiheuttaneet ohutsuolen limakalvovaurioita edes pitkän käytön jälkeen.

Suurin osa suomalaisista keliaakikoista käyttää gluteenitonta vehnätärkkelystä sisältäviä tuotteita ruokavaliossaan.

Jotkut keliaakikot kokevat saavansa oireita (esim. ilmavaivoja, ripulia) vehnätärkkelystä sisältävistä gluteenittomista tuotteista. Tutkimusten mukaan ei kuitenkaan ole näyttöä siitä, että nämä oireet liittyisivät ohutsuolen limakalvovaurioon. On mahdollista, että tällaiset oireet liittyvät tärkkelyksen muihin ainesosiin.