Keliakia » Keliakian hoito » Vehnätärkkelys

Vehnätärkkelys

Keliaakikon ruokavaliossa voidaan käyttää teollisesti puhdistettua gluteenitonta vehnätärkkelystä. Tämä tärkkelys saa sisältää erittäin pieniä gluteenijäämiä, korkeintaan 20 mg/kg. Tutkimusten mukaan nämä jäämät ovat kuitenkin niin vähäisiä, että vehnätärkkelyspohjaisten gluteenittomien tuotteiden käyttö on turvallista sekä lapsille että aikusille keliaakikoille. Myös ihokeliaakikot voivat käyttää halutessaan gluteenitonta vehnätärkkelystä osana ruokavaliotaan.

Oireita gluteenittomasta vehnätärkkelyksestä?

Suurin osa suomalaisista keliaakikoista käyttää gluteenitonta vehnätärkkelystä sisältäviä tuotteita ruokavaliossaan.

Jotkut keliaakikot kokevat saavansa oireita (esim. ilmavaivoja, ripulia) vehnätärkkelystä sisältävistä gluteenittomista tuotteista. Tutkimusten mukaan ei kuitenkaan ole näyttöä siitä, että nämä oireet liittyisivät ohutsuolen limakalvovaurioon. On mahdollista, että tällaiset oireet liittyvät tärkkelyksen muihin ainesosiin.

Vehnätärkkelys ilman gluteeniton -merkintää

Monissa tavanomaisissa tuotteissa, kuten makeisissa, perunalastuissa ja jäätelöissä voidaan käyttää ainesosana vehnätärkkelystä, jota ei ole merkitty gluteenittomaksi ainesosaluetteloon. Tällöin vehnätärkkelyksen gluteenipitoisuus voi vaihdella, mutta Keliakialiiton tekemän tutkimuksen mukaan tällaisten tuotteiden gluteenitpoisuus jää hyvin matalaksi. Tutkimuksen perusteella tällaista vehnätärkkelystä sisältävät tavanomaiset makeiset, jäätelöt ym. sopivat useimmille keliaakikoille. Ihokeliaakikoille ja huonossa hoitotasapainossa oleville keliaakikoille ei suositella kuitenkaan tällaisia tuotteita.