Keliakia » Sosiaaliturvaa ja tukea

Sosiaaliturva

Keliakian ainoa hoito on elinikäinen keliakiaruokavalio. Keliakian ruokavaliohoidosta aiheutuu keliakiaa sairastavalle ylimääräisiä kuluja. Niihin voi saada Kelalta tukea kuten muidenkin sairauksien hoitoon.

Keliakiaa sairastava yli 16-vuotias voi saada Kelalta korvausta gluteenittoman ruokavaliohoidon aiheuttamiin kustannuksiin (=Keliakiakorvaus), kun keliakia on todettu asianmukaisesti. Keliakiakorvaus on suuruudeltaan 23,60 euroa kuukaudessa ja se on verotonta tuloa.

Alle 16-vuotiaalle maksetaan lapsen vammaistukea (92,88 €/kk v. 2014).

Joissakin tapauksissa keliaakikoille voidaan lisäksi myöntää verotuksessa invaliditeettivähennys ja/tai veronmaksukyvyn alentumisvähennys.

Keliakialiiton vaalikannanotto

Ruokavaliokorvauksentaso tulee määritttää lääkekorvausjärjestelmän erityiskorvausluokan mukaisesti. Huomioon tulee ottaa ruokavaliohoidon välittömät ja välilliset kustannukset sekä sairauden aiheuttama huoli ja vaiva. Lisäksi ruokavaliokorvaus tulee sitoa indeksiin. Näin vaatii Keliakialiitto vaalikannanotossaan, joka hyväksyttiin liiton syyskokouksessa 20.11. Tampereella.
Vaalikannanoton voi tulostaa tästä.
[pdf]Keliakialiiton vaalikannanotto 2010, 18 kb, Päivitetty: 24.11.2010