Merkit » Gluteenittoman tuotteen merkkijärjestelmä

Gluteenittomien tuotteiden merkkijärjestelmä

Keliakialiitto on perustanut 14.6.2003 gluteenittomien tuotteiden merkkijärjestelmän. Ensimmäiset merkin käyttöoikeudet myönnettiin 1.1.2004.

Suomessa myönnetty Gluteenittoman tuotteen merkin käyttöoikeus on 31 yrityksen yli 340 tuotteella (marraskuu 2017).

Järjestelmän tavoitteena on helpottaa ja nopeuttaa gluteenitonta ruokavaliota noudattavien ja heidän lähipiirinsä asiointia kaupassa. Tuotteen gluteenittomuus voidaan varmistaa tuotepakkauksessa olevasta gluteenittoman tuotteen merkistä.

Merkki voidaan myöntää gluteenittomille erityisruokavaliovalmisteille ja osittain myös ns. tavanomaisille elintarvikkeille, jotka täyttävät merkin myöntämisperusteet.

Gluteenittoman tuotteen merkkijärjestelemä on Euroopan laajuinen ja sillä on yhtenäiset kriteerit. Merkkijärjestelmässä on mukana yli 20 maata ja yli 12 000 tuotetta. Näin ollen kaupoissa on myös tuotteita, joille merkin käyttöoikeus myönnetty jossain muussa Euroopan maassa. Yhtenäinen merkkijärjestelmä helpottaa tunnistamaan luotettavat gluteenittomat tuotteet myös ulkomailla matkustellessa.

Gluteenittoman tuotteen merkki