Keliakialiitto kouluttaa ravitsemisalan ammattilaisia

30.5.2011 kirjoittanut Sanna Talsta (sanna.talsta a keliakialiitto.fi)
HoReCa-logo
Ravintoloiden ja muiden ammattikeittiöiden mahdollisuudet palvella erilaisia erityisruokavalioita noudattavia ovat puhuttaneet viime aikoina tiedotusvälineissä. (Mm. Ylen uutiset 23.5.2011 ja 29.5.2011) Allergia- ja astmaliiton tekemän kannanoton mukaan ravintoloissa ei tiedetä tarpeeksi erilaisista ruoka-ainerajoitteista. Henkilökunnan vaihtuvuus, puutteet koulutuksessa ja kiire voivat saada aikaan sen, ettei tarjoilija aina tiedä annoksen tarkkaa sisältöä tai tunne erilaisia ruokavalioita.

– Keliakialiitto on jo vuosia kouluttanut ja jakanut tietoa ravintoloille keliakiaruokavaliosta ja tehnyt tunnetuksi gluteenitonta ruoanvalmistusta. Keliakialiitto kouluttaa säännöllisesti ravitsemisalan ammattilaisia. Tänä vuonna koulutuksia järjestetään neljä. Seuraavat Päivitä erityisruokavaliotietosi -koulutuspäivät ovat 1.11.2011 Helsingissä Allergiatalon Kongressikeskuksessa ja 9.11.2011 Kouvolan Kouvola-talossa, kertoo Keliakialiiton tuoteasiantuntija Marjo Jokinen.

Jokisen mukaan koulutuspäivät on kohdennettu esimerkiksi ruokalistojen suunnitteluun, tavaran hankintaan, ruoanvalmistukseen ja tarjoiluun tai annosteluun osallistuville ammattilaisille sekä ravitsemisalan opettajille ja kouluttajille (ravintola- ja keittiöpäälliköt, keittiömestarit, emännät, kokit, keittäjät, muu keittiöhenkilöstö, tarjoiluhenkilöstö, perhepäivähoitajat, kotipalveluyrittäjät, pitopalveluyrittäjät, alan opettajat, kouluttajat ja opiskelijat).

Tänä keväänä Keliakialiiton verkkosivuille on avattu lisäksi uusi HoReCa-sivusto. Sivusto on tuhti ja nopea tietopaketti kaikille hotelli-, ravintola- catering- sekä kaupan alan ammattilaisille ja opiskelijoille. Sivut on suunniteltu vastaamaan gluteenittomaan ruoanvalmistamiseen ja tuotteisiin liittyviin kysymyksiin. Useat ohjeet löytyvät sivuilta pdf:inä, jolloin ne on helppo tulostaa ja ottaa käyttöön.

Infoa ja opastusta

Keliakialiitto konsultoi ja opastaa säännöllisesti ravintola-alan yrittäjiä. Tavoitteena on, että mahdollisimman monet ravintolat voivat tarjota keliaakikkoasiakkaille turvallisen gluteenittoman aterian. Suomessa gluteenittomia vaihtoehtoja löytyy lähes kaikista ravintoloista.

– Liittona kannustamme ravintoloita valmistamaan mahdollisimman monet ruoat siten, että ne soveltuvat kaikille, myös keliaakikoille. Tai siten, että mahdollisimman moni ruoka voidaan valmistaa myös gluteenittomana, turvallisesti, Marjo Jokinen sanoo.

Syksyn 2009 keliakiaviikkoa vietettiin ravintoloille suunnatulla teemalla ”Pastat sekaisin?”. Keliakialiitto tuotti Pastat sekaisin -oppaan, joka on suunnattu keittiöalan ammattilaisille.

Vuosina 2003–2006 liitto toteutti kolmivuotisen keliaakikon ruokavaliohoidon kehittämishankkeen. Tuolloin järjestettiin 54 koulutustilaisuutta ympäri Suomen. Koulutuksiin osallistui 3500 ravitsemisalan ammattilaista eri puolilta maata.