Apurahoja keliakiatutkimukseen

26.11.2016 kirjoittanut Sanna Talsta (sanna.talsta a keliakialiitto.fi)
Tutkimusapurahat_2016
Keliakialiiton tutkimusrahastosta ja Keliakialiiton hallinnoimasta Maire Rossin muistorahastosta on myönnetty tänään 26.11. apurahoja keliakiatutkimukseen kuudelle tutkijalle yhteensä 10 500 euroa.

Keliakialiiton tutkimusrahastosta apurahan saivat lempääläläinen LL Anna Alakoski tutkimukseen ihokeliakian pitkäaikaisennusteesta ja siihen vaikuttavista tekijöistä (1 000 €), jyväskyläläinen LL Inka Koskinen tutkimukseen diagnosoidun ja tunnistamattoman keliakian vaikutuksesta ennusteeseen (1 500 €) ja tamperelainen LK Samuli Nurminen, jonka tutkimusaiheena ovat suolen ulkoiset oireet keliakiaa sairastavalla lapsella (1 000 €).

Maire Rossin muistorahastosta jaettiin kolme apurahaa: tamperelaiselle FM Mikko Oittiselle tutkimukseen epigeneettisen säätelyn häiriöstä ohutsuolen krypta-villus akselilla keliakiassa, (3 000 €), tamperelaiselle LL Laura Kivelälle keliakian muuttuvaa taudinkuvaa lapsilla koskevaan tutkimukseen (3 000 €) ja tamperelaiselle LK Marleena Revolle, jonka tutkimuksen kohteena ovat anemia ja raudanpuute keliakiassa (2 000 €).

"Tiedemaailma tekee kaikkensa tutkiakseen keliakiaa"

Keliakialiiton puheenjohtaja Inkeri Kerola totesi apurahojen jakotilaisuudessa Gluteeniton elämä -messuilla Tampereella, että keliakiatutkimus on Suomessa hyvin aktiivista ja uraa uurtavaa. Kerolan mukaan suomalaiset keliakiatutkijat ovat olleet jo pitkään tiennäyttäjiä maailmalla, ja myös suomalaiset keliaakikot ovat innokkaita osallistumaan tutkimuksiin.

– On erittäin hienoa ja merkittävää, miten laajalla rintamalla keliakiaa tutkitaan ja että tiedemaailma tekee kaikkensa tutkiakseen keliakiaa sairautena, selvittääkseen sen syntymekanismeja ja sitä miten sitä hoidetaan, Kerola sanoi.

Keliakialiitolla on kaksi tutkimusrahastoa; oma liiton nimeä kantava tutkimusrahasto ja Maire Rossin muistorahasto. Liiton rahaston kartuttajina pääasiassa ovat liiton jäsenet eli keliakiaa sairastavat henkilöt ja heidän läheisensä! Maire Rossin muistorahasto perustuu testamenttilahjoitukseen. Rahaston sääntöjen mukaan pääoman tuotto tulee jakaa tutkimukseen.

Rahastoihin vuoden myötä kertyneet varat jaetaan apurahoina Suomessa tehtävään keliakiatutkimustyöhön nuorille tutkijoille kannustusapurahoina.