Keliakiaviikolla puhutaan ulkona syömisestä

4.9.2017 kirjoittanut Sanna Talsta (sanna.talsta a keliakialiitto.fi)
Keliakiaviikko 2017
Sopivan syötävän löytäminen ei ole keliaakikolle tai muusta syystä gluteenitonta ruokavaliota noudattavalle aina helppoa. Yhdessä olisi kiva ruokailla kodin ulkopuolellakin, mutta löytääkö gluteenitonta vaihtoehtoa tarvitseva itselleen turvallista syötävää?

Valtakunnallista keliakiaviikkoa vietetään 4.–10.9. Kampanjaviikon aikana Keliakialiitto ja sen paikallisyhdistykset haluavat rohkaista ja innostaa gluteenitonta ruokavaliota noudattavia syömään ulkona ja samalla muistuttaa kahviloita ja ravintoloita turvallisesta gluteenittoman ruoan valmistamisesta.

Valtaosa gluteenitonta ruokavaliota noudattavista on keliaakikkoja, jotka eivät voi syödä muruakaan vehnää, ohraa eivätkä ruista. Heidän on noudatettava tarkkaa ruokavaliotaan joka kerta syödessään. Jotta turvallista syötävää löytyisi oman kodin ulkopuolelta entistä helpommin, Keliakialiitto järjestää ravitsemisalan ammattilaisille koulutuksia eri puolilla Suomea. Tänä syksynä koulutuksia järjestetään Helsingissä, Vaasassa ja Lahdessa. Viime vuonna koulutuksiin osallistui lähes 300 ammattilaista.

– Viime vuonna julkaisimme myös Gluteenittoman palvelun merkin, joka helpottaa sopivan kahvilan tai ravintolan löytämistä. ”Merkillisiä” yrityksiä on tällä hetkellä neljä: Tampereella, Seinäjoella, Kotkassa ja Rovaniemellä, kertoo Keliakialiiton tuoteasiantuntija Marjo Jokinen.

Keliakialiitto on tehnyt kampanjaviikkoa varten kortin, jonka avulla kaikki halukkaat voivat muistuttaa kahviloita ja ravintoloita gluteenittomuudesta. Kortti on lähetetty kaikille liiton jäsenille, ja se löytyy myös Keliakialiiton verkkosivuilta. Lisäksi liitto laittaa liikkeelle kolme sosiaalisessa mediassa jaettavaa kuvaa, joiden avulla kuka tahansa voi kiittää tuttua kahvilaa tai ravintolaa hyvästä gluteenittomasta valikoimasta, palvelusta tai asenteesta. Kuvat voi ladata itselleen esimerkiksi Keliakialiiton Facebook-sivulta tai Instagram-tilistä.

Teemaviikon aikana Keliakialiiton 30 paikallista keliakiayhdistystä järjestävät noin sata tilaisuutta eri puolilla Suomea. Tarjolla on esimerkiksi ruokailu- ja kahvilatapaamisia, leivonta- ja ruuanlaittokursseja sekä paneelikeskusteluja.

S-ryhmän ketjuravintolat on keliakiaviikon yhteistyökumppani

Tämänvuotisen keliakiaviikon yhteistyökumppani on S-ryhmä, jonka ketjuja ovat muun muassa Rosso, Amarillo, Frans & les Femmes, PizzaBuffa ja Coffee House.

- Keliaakikot ja gluteenitonta ruokavaliota noudattavat ovat kasvava asiakasryhmä ravintoloissamme, ja haluamme tarjota myös heille monipuolisesti vaihtoehtoja”, tuotekehityksestä vastaava kehitysjohtaja Atte Vannasmaa SOK Matkailu- ja ravitsemiskaupan ketjuohjauksesta sanoo.

Atte Vannasmaa

Gluteenittomat tuotteet on S-ryhmän ravintoloissa merkitty ruokalistoihin, ja useimpien ravintoloiden keittiöissä on täysin omat prosessit gluteenittomille annoksille. Esimerkiksi Rossoissa gluteenittomat pizzat paistetaan omassa uunissa.

- Kaikkien asiakkaiden yhdenvertainen palvelu on meille erittäin tärkeää. Aktiivinen yhteistyö Keliakialiiton kanssa auttaa meitä pitämään henkilökuntamme tiedot ja taidot ajan tasalla. Osallistumalla keliakiaviikolle kerromme myös asiakkaille näistä palveluista, Vannasmaa toteaa.

Vuosittain järjestettävän keliakiaviikon tavoitteena on lisätä keliakian tunnettuutta. Keliakian esiintyvyydeksi arvioidaan Suomessa noin kaksi prosenttia väestöstä, mutta diagnoosin on saanut vasta kolmannes. Valtaosa sairastaa siis keliakiaa tietämättään.

Seuraa keliakiaviikkoa sosiaalisessa mediassa: #kaikkisyömään #keliakiaviikko

Lue lisää keliakiaviikosta