Vuoden keliakiatutkijaksi valittiin Suvi Kalliokoski

29.11.2017 kirjoittanut Kaisa Järvelä (kaisa.jarvela a keliakialiitto.fi)

Keliakialiitto palkitsi Vuoden 2017 keliakiatutkijana FT Suvi Kalliokosken. Palkinto luovutettiin Tampereella Keliakialiiton glögitilaisuudessa 29. marraskuuta.

Kalliokoski on tutkinut uransa aikana sekä keliakiaa että ihokeliakiaa. Hänen tammikuussa 2017 valmistuneen väitöskirjansa aiheena olivat keliakiavasta-aineiden ja erityisesti transglutaminaasi2-autovasta-aineiden vaikutukset keliakian kehittymisessä. Tutkimuksen tulokset vahvistivat käsitystä siitä, että tulevaisuudessa vasta-aineet voisivat olla entistä tärkeämmässä roolissa keliakian diagnostiikassa.

Väitöskirjan valmistuttua Kalliokoski on tutkinut ihokeliakiaa Tampereen yliopiston Keliakiatutkimuskeskuksessa. Hän ollut mukana esimerkiksi projektissa, jossa on selvitetty pystyykö osa ihokeliaakikoista siedättymään gluteenille ja miksi.

Vuoden keliakiatutkija -palkintoa Kalliokoski pitää hienona osoituksena siitä, että hänen työnsä on huomattu.

- Olen tehnyt keliakiatutkimuksen eteen töitä monta vuotta. Halu auttaa potilaita ja kehittää diagnostiikkaa on vuosien aikana koko ajan kasvanut, ja palkinto on taas yksi hyvä motivaation kasvattaja, Kalliokoski toteaa.

Katso Video:
Mitä vuoden keliakiatutkija tutkii?

Suvi Kalliokoski