Koululaisten leivontakilpailu palkittiin
Vuoden 2017 keliakiatekona

29.11.2017 kirjoittanut Kaisa Järvelä (kaisa.jarvela a keliakialiitto.fi)

Keliakialiitto myönsi Pohjois-Savon keliakiayhdistyksen toteuttamalle 9.-luokkalaisten leivontakilpailulle Vuoden keliakiateko -tunnustuksen. Lisäksi Porin seudun keliakiayhdistyksessä laaditulle tekstiviestien massalähetyksen ohjeistukselle myönnettiin kunniamaininta. Palkinnot luovutettiin Tampereella 29. marraskuuta.

Pohjois-Savon keliakiayhdistys järjesti Suomi 100 vuotta -hengessä Kaikki leipomaan gluteenitonta -kilpailun yhteistyössä alueensa kuntien koulutoimien kanssa.

Kilpailussa 9.-luokkalaiset suunnittelivat pareittain ennalta määritellyistä raaka-aineista oman gluteenittoman reseptin ja valmistivat sen koulun kotitaloustunnilla. Kilpailuun osallistuttiin useasta eri koulusta, yhteensä viidellätoista leivonnaisella.

Leivontakilpailun esiraadin valitsemat finalistit julkaistiin Pohjois-Savon keliakiayhdistyksen Facebook -sivulla, missä yleisö pääsi äänestämään kilpailun voittajan.

- Gluteenittoman leivontakilpailun toteuttaminen koululaisille oli loistava idea, ja yhdistys on toteuttanut kilpailun erittäin laadukkaasti, totesi Vuoden keliakiateko -kilpailun raati.

Raadin mukaan leivontakilpailu oli hieno tapa osallistaa nuoria ja levittää samalla tietoutta gluteenittomasta ruokavaliosta.

Keliakialiito päätyi tänä vuonna myöntämään varsinaisen Vuoden keliakiateko -palkinnon lisäksi kunniamaininnan Porin seudun keliakiayhdistyksessä laaditulle tekstiviestien massalähetystä koskevalle ohjeistukselle. Ohjeistuksen ansiosta yhdistykset voivat helposti tehostaa jäsenviestintäänsä lähettämällä ryhmätekstiviestejä.

vuoden keliakiateko
Porin seudun keliakiayhdistyksen puheenjohtaja Kati Kiljunen ja Riitta Sandberg Pohjois-Savon keliakiayhdistyksen hallituksesta vastaanottivat Vuoden keliakiateko -kunniamaininnan ja -palkinnon Tampereella.