Keliakialiitto jakoi tutkimukseen 12 500 euroa

30.11.2017 kirjoittanut Kaisa Järvelä (kaisa.jarvela a keliakialiitto.fi)

Keliakialiitto myönsi 29.11. Tampereella Keliakialiiton tutkimusrahastosta ja Maire Rossin muistorahastosta apurahoja seitsemälle keliakiatutkijalle yhteensä 12 500 euroa.

Tutkimusrahastosta apurahan saivat LL Anna Alakoski tutkimukseen gluteenittoman ruokavalion terveysvaikutuksista ihokeliakiassa (2 000 €), LK Marleena Repo anemia ja raudanpuute keliakiassa -tutkimukseen (1 500 €) ja LK Camilla Pasternack hoitamattoman ja hoidetun ihokeliakian tautitaakkavertailuun (1 500 €).

Muistorahastosta apurahan saivat FM Mikko Oittinen tutkimukseen epigeneettisen säätelyn häiriöstä ohutsuolen krypta-villus akselilla keliakiassa (3 000 €), LL Laura Kivelä lasten keliakian muuttuvaa taudinkuvaa, hoitovastetta ja ruokavaliohoidon noudattamista koskevaan tutkimukseen (2 000 €), LL Eriikka Mansikka (1 500 €) tutkimukseen ihokeliakian hoidosta ja ohutsuolen villusatrofian esiintyvyydestä ja merkityksestä ihokeliakiassa sekä LL Rakel Nurmi (1 000 €), jonka tutkimuskohteena on keliakia ja munuaistaudit.

Mikko Oittinen, Marleena Repo, Camilla Pasternack ja Rakel Nurmi pääsivät keskiviikkona paikalle Keliakialiiton glögitilaisuuteen, jossa apurahan saajat julkistettiin. Nuoret tutkijat kuvailivat tämänhetkistä keliakiatutkimusta vireäksi ja laadukkaaksi.

Keliakialiiton tutkimusrahaston kartuttajia ovat pääasiassa liiton jäsenet, eli keliakiaa sairastavat henkilöt ja heidän läheisensä. Keliakialiiton hallinnoima Maire Rossin muistorahasto perustuu testamenttilahjoitukseen.

Apurahan_saajat_2017
Mikko Oittinen, Camilla Pasternack, Marleena Repo ja Rakel Nurmi kävivät vastaanottamassa apurahansa keskiviikkona Tampereella Keliakialiiton glögitilaisuudessa.