Toiminta » Keliakia-lehti » Keliakia-lehti 2017

Keliakia-lehti 2017

Keliakia-lehti 1/2017

Vuoden 2017 ensimmäisessä Keliakia-lehdessä palaamme viime marraskuussa järjestettyjen Gluteeniton elämä -messujen runsaaseen antiin. Professori Mikael Fogelholm selvittää, ovatko superruoat todellakin ihmeitätekeviä. Ravitsemusterapeutti Henna Lehikoinen puolestaan neuvoo, miten huolehdit gluteenittomasta ruokavaliosta turvallisesti ja maalaisjärjellä.

Messuilla nähdyn Minun gluteeniton elämäni -paneelin viisi haasteltavaa, Otto, Marjo, Liisa, Jarmo ja Jasmiina, kertovat, miksi he noudattavat gluteenitonta ruokavaliota ja miten he sen ansiosta voivat. Perhepsykoterapeutti Liisa Välilä kirjoittaa siitä, miten sairaus vaikuttaa parisuhteeseen.

Lisäksi saat lehdestä muun muassa herkullisia pakkaspäiviin sopivia gluteenittomia reseptejä.

Keliakia-lehti 2/2017

Kerromme lehdessä Keliakialiiton tekemän gluteenittomien tuotteiden hintaselvityksen tuloksista. Selvityksen perusteella gluteenittomien tuotteiden keskimääräiset kilohinnat ovat hieman laskeneet, mutta silti gluteenittomat tuotteet maksavat edelleen selvästi tavanomaisia tuotteita enemmän.

Saat lehdestä runsaasti tietoa, vinkkejä ja kokemuksia kasvissyönnistä. Miksi liha kannattaa korvata kasviksilla? Mitkä uusista kasvisproteiinivalmisteista sopivat gluteenittomaan ruokavalioon? Mia ja Sofia kertovat kokemuksistaan gluteenittomasta kasvis- ja vegaaniruokavaliosta. Lehdessä on myös herkullisia gluteenittomia kasvisreseptejä.

Lisäksi esittelemme lehdessä neljä ensimmäistä Gluteenittoman palvelun merkin saanutta yritystä ja annamme vinkkejä kesän matkoille. Lehden välissä lukijat saavat Gluteenittomia tuotteita 2017 -oppaan.

Keliakia-lehti 3/2017

Lehti keskittyy valtakunnalliseen keliakiaviikkoon ja sen teemaan Kaikki syömään! – gluteenitonta turvallisesti. Asiantuntija-artikkelin aiheena on gluteenittomuus kahviloissa ja ravintoloissa. Keliaakikot kertovat myös omia kokemuksiaan ulkona syömisestä. Ruokakulttuurin professori Johanna Mäkelä kannustaa keliaakikkoja olemaan aktiivisia ja vaativia asiakkaita.

Gastroenterologi Tuire Ilus kertoo artikkelissaan keliakian monista liitännäissairauksista. Päivi Toivonen puolestaan avaa elämäänsä useamman pitkäaikaissairauden kanssa.

Palaamme myös Keliakialiiton tekemän hintaselvityksen tuloksiin. Tässä lehdessä tarkastelemme gluteenittomien tuotteiden hintaeroja kaupparyhmittymissä.

Lehdestä saat myös ideoita syksyn gluteenittomiin herkkuihin. Resepteistä vastaa Yummy Baker –blogista tuttu Ansku eli Annamari Jukkola.

Keliakia-lehti 1/2017

Keliakia-lehti 2/2017