Teksti ja messukuvat: Kaisa Järvelä, Reseptit ja reseptikuvat: Marjo Jokinen

Gluteeniton välipala syntyy näppärästi jo pieneltäkin kokilta, kunhan reseptit ovat tarpeeksi helppoja. Lautasella 2018 -messujen näytöskeittiössä 6–11-vuotiaat kokit valmistivat taitavasti herkullisen välipalan Keliakialiiton tuoteasiantuntijan Marjo Jokisen resepteillä ja avustuksella. Kinkku-ananasrullia ja marjasmoothieta kannattaa kokeilla pienten koululaisten tai eskarien kanssa myös kotona!

Juuso ja Ronja täyttivät ja rullasivat tortilloita jo kuin vanhat tekijät!

Lilja ja Senni todistivat, että välipalan kokkaus onnistuu jo 6-vuotiaalta.

Pikkukoululaisen on hyvä osata kokata itselleen välipalaa koulupäivän jälkeen, ja helppo puuhastelu keittiössä yhdessä vanhempien kanssa kiinnostaa usein jo myös eskarilaista tai päiväkotilaista.

Aikuisellakin on turvallinen mieli laittaa lapsi kokkaamaan, kun reseptit ovat sellaisia, ettei niiden valmistamiseen tarvita esimerkiksi uunia tai kuumaa hellaa.

Reseptejä on helppo myös soveltaa

Keliakialiiton tuoteasiantuntijan Marjo Jokisen suunnittelemat gluteenittomat välipalat syntyvät kätevästi ilman vaarallisia työvaiheita. Kinkku-ananasrullia on hauska rullailla vaikka yhdessä kaverin kanssa, ja smoothieta on näppärä muokata tarvittaessa sen mukaan mitä jääkaapista tai pakkasesta sattuu koulupäivän jälkeen löytymään. Gluteenittomalla kauralla höystettynä smoothie tarjoaa gluteenittomaan ruokavalioon myös oivallisen kuitulisän.

Huhtikuun lopussa Helsingissä järjestetyillä Lautasella 2018 -messuilla kuusivuotiaat Lilja ja Senni, 11-vuotias Juuso ja 8-vuotias Ronja pääsivät kokeilemaan Jokisen välipalareseptejä yleisön edessä. Pienimmät kokit saivat smoothien valmistamiseen vielä vähän apua äidiltä, mutta tortillarullat syntyivät kaikilta neljältä näppärästi jo ihan ilman aikuisia.

Kokkaamisen lomassa kuului myös sopivasti kikatusta ja riemunkiljahduksia. Mikä olisi sen hienompaa kuin onnistua keittiössä ihan itse!

Gluteenittomat kinkku-ananasrullat

gluteeniton tortillapohja
yrttituorejuustoa
jääsalaatinlehtiä
kinkkuviipaleita
ananaspaloja

Aseta tortillapohja leikkuulaudalle. Levitä ruokalusikalla reilu kerros tuorejuustoa tortillapohjan päälle. Asettele tuorejuuston päälle salaatinlehdet, kinkkuviipaleet ja ananaspalat. Kääri tiukalle rullalle. Aseta viisi hammastikkua tasaisin välein rullan läpi. Leikkaa rulla paloiksi tikkujen väleistä.

Gluteenittomat Avokado-mozzarellarullat

gluteeniton tortillapohja
pippurituorejuustoa
rucolan lehtiä
avokadoviipaleita
mozzarellaviipaleita

Aseta tortillapohja leikkuulaudalle. Levitä ruokalusikalla reilu kerros tuorejuustoa tortillapohjan päälle. Asettele tuorejuuston päälle rucolan lehdet, avokadoviipaleet ja mozzarellaviipaleet. Kääri tiukalle rullalle. Aseta viisi hammastikkua tasaisin välein rullan läpi. Leikkaa rulla paloiksi tikkujen väleistä.
Vinkki: Vaihtele rullien täytteitä makusi mukaan ja hyödynnä jääkaapissa olevat raaka-aineet.

Gluteeniton kaura-marjasmoothie

4 dl maustamatonta jogurttia

1 dl omenamehua

125 g marjasekoitusta (pakaste)

1 dl gluteenittomia kaurahiutaleita

(ripaus sokeria)

Koristeluun: kaurahiutaleita tai marjoja

Lisää ainekset tehosekoittimeen ja sekoita tasaiseksi juomaksi. Kaada smoothie laseihin. Koristele kaurahiutaleilla tai marjoilla.

Vinkki! Voit käyttää kaurahiutaleiden tilalla esimerkiksi gluteenittomia kauraleseitä, tattarihiutaleita, sokerijuurikashiutaleita tai mysliä.