Koronarokote keliakiaa sairastavalle

Asiantuntijalääkärimme Pilvi Laurikan mukaan keliakia ei estä koronarokotteen ottamista. Keliakiaa sairastavat voivat ottaa koronarokotteen THL:n ohjeiden mukaisesti. Nyt käytössä olevat rokotteet ovat mRNA-rokotteita. Siinä ei ole elävää virusta eli se ei voi nykytiedon valossa aiheuttaa koronavirustautia. Siksi mRNA-rokotteet soveltuvat yleensä ottaen myös henkilöille, joiden elimistön puolustuskyky on heikentynyt jonkin sairauden tai lääkityksen vuoksi.

Voit saada lisätietoa rokotteen sopivuudesta itsellesi omasta terveyskeskuksestasi tai työterveyshuollosta silloin, kun oma rokotusvuorosi lähestyy. Raskaana oleville rokotetta suositellaan tutkimustiedon vähäisyyden vuoksi toistaiseksi vain yksilöllisen harkinnan mukaan.

Rokottamisesta vastaavat kunnat ja tietoa rokottamisen aikataulusta voi seurata oman kunnan verkkosivuilta. Lisätietoja rokotteesta löytyy THL:n sivuilta

Koronarokotteiden soveltuvuus eri ryhmille - Infektiotaudit ja rokotukset - THL

Rokotteet ja koronavirus - Infektiotaudit ja rokotukset - THL

Keliakia ei lisää koronariskiä

Hoidossa oleva keliakia ei aiheuta lisäriskiä koronan suhteen.

Keliakialiiton asiantuntijalääkärin, LT Pilvi Laurikan mukaan hoidossa oleva keliakia ei aiheuta lisäriskiä koronan tai muiden infektioiden suhteen. Laurikan mukaan esimerkiksi keliakiaa sairastavan, muuten perusterveen työikäisen riski sairastua on sama kuin täysin perusterveellä henkilöllä.

− Ainoa tilanne, jossa näkisin keliakian tuovan lisäriskiä, olisi juuri todettu keliakia, joka olisi aiheuttanut vaikean imeytymishäiriön ja aliravitsemuksen. Tällaiset taudinkuvat ovat nykyään hyvin harvinaisia.

Laurikan mukaan riskiryhmä ovat myös refraktaarikeliaakikot, joilla usein on käytössä myös immuunipuolustusta lamaavia lääkkeitä. Tämäkin ryhmä on kuitenkin todella pieni.

Mahdollisesta koronainfektiosta aiheutuvat riskit määräytyvät muiden pitkäaikaissairauksien ja iän mukaan. Lisäriskejä voivat tuoda erityisesti sydän- ja keuhkosairaudet sekä sairaudet, joissa käytetään immuunipuolustusta lamaavia lääkkeitä.

Käsienpesu on tärkeää

− Kaikille huolestuneille voi suositella mahdollisen tupakoinnin lopettamista.  Tupakointi lisää hengitystieinfektioiden suhteen riskiä kaikissa ikäryhmissä ja muista sairauksista riippumatta. Suosittelen myös hyvää käsihygieniaa kaikille erityisesti talvikautena, kun liikkeellä on muitakin hengitystieinfektioita ja mahatauteja, kehottaa Laurikka.

THL:n ohjeistus

Koronavirus tarttuu ensisijaisesti pisaratartuntana, kun sairastunut yskii tai aivastaa. Myös kosketustartunta on mahdollinen. Noudata aina THL:n ohjeita infektion leviämisen ehkäisemiseksi.

Terveyden- ja hyvinvoinnin laitos THL tiedottaa aktiviisesti koronavirustilanteesta. Keliakialiitto suosittelee seuraamaan heidän uutisointiaan ensisijaisena lähteenä. THL:n sivut löytyvät tämän linkin takaa.

Kysy koronasta

Koronabotti on kysely, joka ohjaa ja antaa neuvoa COVID-19 koronavirusaltistukseen ja -oireisiin liittyvissä kysymyksissä. HUS Psykiatrian asiantuntijat ovat valmistaneet henkisen tuen ohjelman koronavirustilanteen aiheuttamien huolien ja ahdistuksen käsittelemiseksi.

Koronabotti auttaa kysymyksissäsi.