UKK

Tähän on kerätty usein Keliakialiitosta kysyttyjä kysymyksiä. Jos sinulla on kysyttävää gluteenittomuuteen liittyen, niin otathan yhteyttä. Palvelemme mielellämme!

Usein kysyttyjä kysymyksiä

Vaatiiko gluteenittoman annoksen myynti erilliset valmistustilat?

Lainsäädännön mukaan yrityksen ei välttämättä tarvitse varata erillistä tilaa gluteenittomien tuotteiden käsittelyyn tai valmistukseen. Jos erillistä tilaa ei ole, kontaminaatioriski pitää ottaa toiminnassa huomioon toimivilla työohjeilla ja käytännöillä kaikissa prosessin vaiheissa.
Gluteenittomuuteen on mahdollista päästä vain, jos kaikessa toiminnassa hallitaan kontaminaatioriski hyvin. Erillisessä tilassa riskin huomioiminen on helpompaa.

Kuinka gluteeniton annos tulee merkitä?

Gluteeniton-merkintä ruokalistoissa on vapaaehtoinen merkintä. Se on kuitenkin hyvä, selkeästi tulkittava merkintä gluteenitonta ruokavaliota noudattaville asiakkaille. Gluteenittomaksi ilmoitetun annoksen tulee olla aina gluteeniton eli alittaa gluteenittomalle tuotteelle asetettu raja-arvo.

Lainsäädännön mukaan tietyt allergeenit on ilmoitettava, jos niitä on käytetty annoksen valmistuksessa. Näihin kuuluvat myös kaura sekä gluteenia sisältävät vehnä, ruis ja ohra. Tiedot allergeeneistä voidaan kertoa asiakkaalle suullisesti, jos kahvilassa tai ravintolassa kerrotaan selkeästi esimerkiksi erillisellä taululla, että ruokien allergeenitiedot voi pyytää henkilökunnalta. Tällöin on tärkeää, että tieto annosten sisältämistä allergeeneista on asiakaspalvelussa työskentelevillä henkilöillä.

Hyvää erityisruokavaliota noudattavan asiakkaan palvelua on, että tiedot ruokien sisältämistä ainesosista ovat asiakkaan saatavilla kirjallisessa tai elektronisessa muodossa ilman, että niitä tarvitsee pyytää.

Voiko samassa uunissa paistaa gluteenitonta ja gluteenia sisältävää?

Uunikypsennyksessä turvallisinta on eri aikaan paistaminen. Gluteeniton vaihtoehto tulee merkitä selkeästi sekaannusten välttämiseksi. Jos on kyse esimerkiksi laatikkoruoasta ja ruoka halutaan kypsentää yhtä aikaa tavanomaisen kanssa, niin gluteeniton annos on hyvä paistaa ylimpänä.

Kiertoilma- tai yhdistelmäuunissa tavanomaisia ja gluteenittomia leivonnaisia ei tule kypsentää yhtä aikaa. Uuni tulee puhdistaa ennen gluteenittoman leivonnaisen kypsennystä.

Vaatiiko gluteenittomat ranskalaiset erillisen rasvakeittimen?

Gluteenittomille ja paneroiduille tuotteille tulee olla erilliset rasvakeittimet. Annosta ei voi sanoa gluteenittomaksi, jos esimerkiksi ranskalaiset on paistettu samassa rasvassa kuin vehnää sisältävät nugetit.

Luontaisesti gluteeniton tarkoittaa gluteenitonta annosta ilman vehnätärkkelystä, usein asiakas tarkoittaa sillä annosta ilman kauraa ja vehnätärkkelystä.

Termi on jäänne aikaisemmasta lainsäädännöstä, jolloin vehnätärkkelystä sisältäviä tuotteita kutsuttiin gluteenittomiksi ja ilman vehnätärkkelystä olevat tuotteet olivat luontaisesti gluteenittomia. Luontaisesti gluteeniton -termi on poistunut pakkausmerkinnöistä uudistuneen lainsäädännön myötä eikä sitä ole luvallista käyttää myöskään ruokalistamerkinnöissä.

Keliakialiitto suosittelee, että gluteenittomien vaihtoehtojen joukossa olisi myös ”luontaisesti gluteenittomia” annoksia eli annoksia ilman gluteenitonta vehnätärkkelystä tai kauraa.