Miten Gluteenittoman palvelun merkkiä haetaan?

Gluteenittoman palvelun merkin käyttöoikeutta haetaan Keliakialiitosta. Käyttöoikeus kestää kerrallaan kaksi vuotta, minkä jälkeen se uusitaan automaattisesti. Yrityksen tulee toimittaa Keliakialiittoon vuosittain päivitetty "Gluteenittomuuden varmistaminen yrityksessä" -tarkistuslista ja allekirjoitettu vakuutus gluteenittomuuden toteutumisesta toimipaikassa. Toimipisteen sertifiointi toteutetaan 2–3 vuoden välein.

Näin toimit:

1. Ota yhteyttä Keliakialiittoon keskustellaksesi merkin käyttöoikeuden vaatimuksista ja hakuprosessista Marjo Jokinen: marjo.jokinen(at)keliakialiitto.fi tai puh: 03 2541 342.

2. Pyydä tarjous koulutusvaihtoehdoista ja sertifioinnista.

3. Yrityksesi vastuuhenkilö tai useampi työntekijä osallistuu Keliakialiiton järjestämään Gluteenittomuus ammattikeittiössä -koulutukseen (eri vaihtoehtoja) ja suorittaa osaamistestin hyväksytysti.

4. Täytä Gluteenittoman palvelun merkin hakulomake ja palauta se Keliakialiittoon. Hakulomakkeessa on mukana Keittiön gluteenittoman turvallisuuden tarkistuslista ja vakuutus gluteenittomuuden toteutumisesta yrityksesi toiminnassa.

5. Teemme sertifiointikäynnin yritykseesi gluteenittomuuden varmistamiseksi sovittuna ajankohtana.

6. Hyväksytyn sertifioinnin jälkeen allekirjoitetaan merkin käyttöoikeutta koskeva sopimus. Sopimuksen myötä Keliakialiitto myöntää yrityksellenne Gluteenittoman palvelun merkin käyttöoikeuden. Merkin käyttöoikeuden voi irtisanoa 3 kk ennen vuoden vaihtumista.

Katso ja lataa tästä Gluteenittoman palvelun merkin käyttöoikeuden hakulomake yrityksille

Gluteenittoman palvelun merkki – käyttöoikeuden hakulomake yrityksille

Merkin myöntämisperusteet

Gluteenittoman palvelun merkin käyttöoikeus kertoo, että ravintola tai kahvila tarjoaa luotettavasti gluteenittomia annoksia sekä ymmärtää gluteenittoman ruokavalion vaatimukset ja osaa toteuttaa niitä toiminnassaan.

Huom! Kaikkien tarjolla olevien annosten ei kuitenkaan tarvitse olla gluteenittomia.

Hakijan on täytettävä seuraavat kriteerit, jotka koskevat gluteenittomuuden toteutumista yrityksen toiminnassa:

1) Henkilökunnan/ vastuuhenkilön kouluttautuminen ja osaamistestin suorittaminen hyväksytysti.

Koulutusvaihtoehdot ovat:

• Gluteeniuttomuus ammattikeittiössä -koulutuspäivä, joita järjestetään eri paikkakunnilla. Etsi tulevia koulutuksia Tapahtumat-sivultamme.
  • Yritykselle räätälöity koulutustilaisuus
  • Etäkoulutus
  • Verkkokoulutus

Kysy lisää koulutusvaihtoehdoista ja niiden hinnoista: marjo.jokinen(at)keliakialiitto.fi

2) Toimipaikan gluteenittomuuden varmistaminen: "Keittiön gluteenittoman turvallisuuden tarkistuslistan" edellytysten täyttyminen ja allekirjoitettu vakuutus asiasta.

Gluteenittoman palvelun merkin voi saada yritys, jossa gluteenittomuus on kunnossa. Käytännössä tämä tarkoittaa tarkkuutta jokaisessa valmistusvaiheessa ja tarjoilussa. Gluteenia sisältäviä raaka-aineita ei saa sekoittua gluteenittomaan annokseen missään vaiheessa. Merkki voidaan myöntää joko yksityiselle ravintolalle tai kahvilalle tai ketjulle.

3) Toimipisteen/ -pisteiden sertifiointi (tarkastuskäynti) Keliakialiiton tai sen hyväksymän sertifioijan toimesta.

4) Merkin käyttöoikeudesta kertominen Gluteenitonta-tarralla ulko-ovessa ja ruokalistoissa.

Käyttöoikeus on luvanvarainen ja maksullinen.

Sertifiointi

Kun yritys hakee Gluteenittoman palvelun merkkiä ravintolalleen tai kahvilalleen, sen tulee täyttää tietyt kriteerit. (Katso myöntämisperusteet yllä),

Kun edellä mainitut asiat ovat kunnossa, seuraa sertifiointikäynti yrityksessä. Hyväksytyn tarkastuksen jälkeen yritys saa luvan käyttää Gluteenittoman palvelun merkkiä ohjeistuksen mukaisesti. Sertifiointikäynti on pakollinen Gluteenittoman palvelun merkin saamiseksi.

Sertifiointikäynti laskutetaan suoraan Keliakialiiton tai sen hyväksymän sertifioijan toimesta. Sertifioinnin kustannus sisältää noin kahden tunnin sertifiointikäynnin ja matkakulut. Sertifiointi uusitaan 2–3 vuoden välein gluteenittomuuden varmistamiseksi.

Käyttöoikeusmaksu

Gluteenittoman palvelun merkin käyttöoikeudesta peritään vuosimaksu, joka perustuu yrityksen liikevaihtoon.

Vuosimaksu kasvaa portaittain liikevaihdon mukaan. Esimerkiksi alle 50 000 euron liikevaihdolla vuosimaksu on vain 150 euroa vuodessa. Esimerkiksi 650 000 euron liikevaihdolla vuosimaksu on 800 euroa vuodessa. Käyttöoikeus laskutetaan touko-kesäkuussa.

Tarkemmat hintatiedot saat Keliakialiitosta. Ota meihin yhteyttä ja keskustellaan lisää!

marjo.jokinen(at)keliakialiitto.fi