Miten Gluteenittoman palvelun merkkiä haetaan?

Kertokaa nyt osaamisestanne Gluteenittoman palvelun merkin avulla

Gluteenittoman palvelun merkin käyttöoikeutta haetaan Keliakialiitosta. Täältä löydät tietoa prosessista, myöntämisperusteista, sertifioinnista ja kustannuksista.
Otathan minuun yhteyttä annan mielelläni lisätietoja merkistä, myöntämiskriteereistä ja kustannuksista!

Marjo Jokinen
marjo.jokinen(at)keliakialiitto.fi

Toimi näin:

1. Ota yhteyttä Keliakialiittoon keskustellaksesi merkin käyttöoikeuden hakuprosessista
Marjo Jokinen: marjo.jokinen(at)keliakialiitto.fi tai puh: 03 2541 342.

2. Pyydä tarjous koulutusvaihtoehdoista ja sertifioinnista.
Koulutusvaihtoehdot ovat:
Yritykselle räätälöity koulutustilaisuus
Etäkoulutus
Verkkokoulutus

3. Yrityksesi vastuuhenkilö tai useampi työntekijä osallistuu Keliakialiiton järjestämään Gluteenittomuus ammattikeittiössä -koulutukseen (eri vaihtoehtoja) ja suorittaa osaamistestin hyväksytysti (verkkotesti).

4. Täytä Gluteenittoman palvelun merkin hakulomake ja palauta se Keliakialiittoon. Hakulomakkeessa on mukana Keittiön gluteenittoman turvallisuuden tarkistuslista ja vakuutus gluteenittomuuden toteutumisesta yrityksesi toiminnassa.

5. Keliakialiiton Goreca -asiantuntija tekee sertifiointikäynnin yritykseesi gluteenittomuuden varmistamiseksi sovittuna ajankohtana.

6. Hyväksytyn sertifioinnin jälkeen allekirjoitetaan merkin käyttöoikeutta koskeva sopimus. Sopimuksen myötä Keliakialiitto myöntää yrityksellenne Gluteenittoman palvelun merkin käyttöoikeuden.

Katso ja lataa tästä Gluteenittoman palvelun merkin käyttöoikeuden hakulomake yrityksille

Gluteenittoman palvelun merkki – käyttöoikeuden hakulomake yrityksille

Merkin myöntämisperusteet

Gluteenittoman palvelun merkin käyttöoikeus kertoo, että ravintola tai kahvila tarjoaa luotettavasti gluteenittomia annoksia sekä ymmärtää gluteenittoman ruokavalion vaatimukset ja osaa toteuttaa niitä toiminnassaan.

Huom! Kaikkien tarjolla olevien annosten ei kuitenkaan tarvitse olla gluteenittomia.

Hakijan on täytettävä seuraavat kriteerit, jotka koskevat gluteenittomuuden toteutumista yrityksen toiminnassa:

1) Henkilökunnan/ vastuuhenkilön kouluttautuminen ja osaamistestin suorittaminen hyväksytysti.

Koulutusvaihtoehdot ovat:

• Gluteeniuttomuus ammattikeittiössä -koulutuspäivä, joita järjestetään eri paikkakunnilla. Etsi tulevia koulutuksia Tapahtumat-sivultamme.
  • Yritykselle räätälöity koulutustilaisuus
  • Etäkoulutus
  • Verkkokoulutus; voit opiskella koulutusmateriaalin omaan tahtiin verkossa.

Kysy lisää koulutusvaihtoehdoista ja niiden hinnoista: marjo.jokinen(at)keliakialiitto.fi

2) Toimipaikan gluteenittomuuden varmistaminen: "Keittiön gluteenittoman turvallisuuden tarkistuslistan" edellytysten täyttyminen ja allekirjoitettu vakuutus asiasta.

Gluteenittoman palvelun merkin voi saada yritys, jossa gluteenittomuus on kunnossa. Käytännössä tämä tarkoittaa tarkkuutta jokaisessa valmistusvaiheessa ja tarjoilussa. Gluteenia sisältäviä raaka-aineita ei saa sekoittua gluteenittomaan annokseen missään vaiheessa. Merkki voidaan myöntää joko yksityiselle ravintolalle tai kahvilalle tai ketjulle.

3) Toimipisteen/ -pisteiden sertifiointi; Keliakialiiton Horeca-asiantuntijan käynti yrityksessä gluteenittomuuden varmistamiseksi.

4) Yritys voi käyttää Gluteenittoman palvelun merkkiä ikkunassa, ulko-ovessa, esitteissä, verkkosivuilla, sosiaalisessa mediassa jne.
Keliakialiitto tiedottaa laajasti käyttöoikeuden saaneesta yrityksestä eri viestintäkanavissa;  Gluteeniton elämä -lehdessä, verkkosivuilla, uutiskirjeissä jäsenille sekä Horeca-ammattilaisille, sosiaalisessa mediassa, tapahtumissa, messuilla, koulutuspäivissä jne.

Käyttöoikeus kestää kerrallaan kaksi vuotta, minkä jälkeen se uusitaan automaattisesti. Yrityksen tulee toimittaa Keliakialiittoon vuosittain päivitetty "Gluteenittomuuden varmistaminen yrityksessä" -tarkistuslista ja allekirjoitettu vakuutus gluteenittomuuden toteutumisesta toimipaikassa. Toimipisteen sertifiointi toteutetaan 2–3 vuoden välein.

Käyttöoikeus on luvanvarainen ja maksullinen.

Sertifiointi

Kun yritys hakee Gluteenittoman palvelun merkkiä ravintolalleen tai kahvilalleen, sen tulee täyttää tietyt kriteerit.
Katso myöntämisperusteet yllä.

Keliakialiiton Horeca -asiantuntija tekee sertifiointikäynnin yrityksessä gluteenittomuuden varmistamiseksi. Hyväksytyn sertifioinnin jälkeen yrityksellä on lupa käyttää Gluteenittoman palvelun merkkiä ohjeistuksen mukaisesti. Sertifiointikäynti on edellytys merkin saamiseksi.

Sertifiointikäynnin kustannus sisältää noin kahden tunnin sertifiointikäynnin ja matkakulut. Sertifiointi uusitaan 2–3 vuoden välein gluteenittomuuden varmistamiseksi.

Käyttöoikeusmaksu

Gluteenittoman palvelun merkin käyttöoikeudesta peritään vuosimaksu, joka perustuu yrityksen liikevaihtoon.

Vuosimaksu kasvaa portaittain yrityksen liikevaihdon mukaan. Vuosimaksu on 150 €, kun toimipaikan liikevaihto on alle 100 000 €, 300 € yli 100 000 € liikevaihdolla, 500 € yli 500 000 € liikevaihdolla jne.
Käyttöoikeus laskutetaan touko-kesäkuussa.

Tarkemmat hintatiedot saat Keliakialiitosta. Ota meihin yhteyttä ja keskustellaan lisää!

Marjo Jokinen
marjo.jokinen(at)keliakialiitto.fi