Mitä tehdä, jos gluteeniton ruokavalio on aloitettu ennen tutkimuksia?

Keliakian poissulkemiseksi voidaan tutkia kokoverestä keliakiaan viittaavan geenin mahdollisuus. Mikäli tästä saadaan negatiivinen tulos, ei keliakia ole todennäköinen. Mikäli geenitestiä ei tehdä, tutkitaan keliakian mahdollisuus gastroskopian ja ohutsuolibiopsian avulla.

Jos henkilö on noudattanut gluteenitonta ruokavaliota vain osittain tai lyhyen aikaa (alle 4 kk), voidaan tähystystutkimus tehdä ilman gluteenialtistusta. Jos limakalvo osoittautuu normaaliksi tai henkilö on ollut pidempään gluteenittomalla ruokavaliolla, tulee gluteenille altistaa uudelleen keliakian mahdollisuuden tutkimiseksi.

Gluteenipitoista ruokavaliota tulee noudattaa vähintään kolmen (3) kuukauden ajan. Gluteenia ruokavaliossa tulee olla päivittäin vähintään kolme (3) grammaa (esim. 2-3 viipaletta leipää TAI 1 viipale leipää ja 1 pulla). Oireiden siedon mukaan määrää tulisi pyrkiä suurentamaan. Gluteenin saantilähteellä ei ole merkitystä.

Keliakiavasta- aineet määritetään kolmen (3) kuukauden kuluttua gluteenialtistuksen aloittamisesta. Mikäli vasta-aineet ovat koholla, ohjataan potilas ohutsuolibiopsiaan, jossa diagnoosi varmistetaan.

Keliakialiiton asiantuntijaneuvoston ohje gluteenialtistukseen tilanteissa, joissa gluteeniton ruokavalio on aloitettu ennen diagnoosin varmistumista.