Keliakiatutkimus

• keliakia
  • ihokeliakia
  • keliakiatutkimus

Keliakiatutkimus on Suomessa aktiivista ja uraa uurtavaa. Tiedemaailma tekee kaikkensa oppiakseen ymmärtämään keliakiaa sairautena, sairauden syntymekanismeja, ja sitä miten sitä hoidetaan.

Keliakialiitto tekee keliakiatutkijoiden kanssa aktiivista yhteistyötä. Jaamme tutkimukseen vuosittain apurahoja, ja alan huipuista koostuvan asiantuntijaneuvostomme ansiosta pysymme kartalla uusimmista tutkimusinnovaatioista.

Keliakiatutkimus Suomessa

Suomalaiset keliakiatutkijat ovat olleet jo pitkään tiennäyttäjiä maailmalla. Muun muassa keliakian pikatestin kehittäminen on suomalainen innovaatio. Apteekista ostettavalla pikatestillä voidaan selvittää keliakian vasta-aineita verestä.

Suomessa on tehty myös lukuisia tärkeitä tutkimuksia kauran ja gluteenittoman vehnätärkkelyksen soveltuvuudesta gluteenittomaan ruokavalioon. Parhaillaan on menossa tutkimuksia, joiden tavoitteena on kehittää uusia hoitomuotoja keliakiaan.

Suomen suurin keliakiatutkimusryhmä toimii Tampereen yliopistossa. Tutkimusta tehdään myös muissa yliopistollisissa sairaaloissa.

Keliakialiitto toimii aktiivisessa yhteistyössä tutkijoiden kanssa, kannustaa keliaakikkoja osallistumaan tutkimuksiin ja tiedottaa uusista tutkimustuloksista.

Tutustu Tampereen yliopiston Keliakiatutkimuskeskukseen.

Tutustu tutkimuskeskuksen uusimpiin julkaisuihin.

Keliakialiiton apurahat

Keliakialiitto myöntää tutkimusapurahoja nuorille tutkijoille keliakia- ja suolistotutkimuksen tekemistä varten kahdesta liiton hallinnoimasta rahastosta.

Keliakialiiton tutkimusrahastoa kartuttavat lahjoituksin yksityiset henkilöt ja yritykset.

Maire Rossin muistorahasto perustuu vuonna 2009 saatuun testamenttilahjoitukseen. Rahaston sääntöjen mukaan pääoman tuotto tulee jakaa suoliston ja suolistosairauksien tutkimukseen.

Apurahan hakeminen

Nuorille tutkijoille tarkoitettuja kannustusapurahoja voi hakea Keliakialiitto ry:lle osoitetulla vapaamuotoisella hakemuksella. Liitä hakemukseen ansioluettelosi, yksityiskohtainen tutkimussuunnitelmasi kustannusarvioineen, selvitys viimeisten viiden vuoden aikana saamistasi apurahoista sekä julkaisuluettelosi.

Merkitse hakemukseen selkeästi, mistä rahastosta haet apurahaa.

Apurahan saanut tutkija sitoutuu antamaan kirjallisen selostuksen apurahan käytöstä Keliakialiiton liittohallitukselle vuoden kuluessa apurahan saamisesta. Sama henkilö voi saada apurahaa enintään kolme kertaa.

Vuoden 2018 apurahat on jaettu 19.5.2018 liittokokouksen yhteydessä tampereella. Lisätietoja antaa toiminnanjohtaja Leila Kekkonen puh. 050 321 0464 tai leila.kekkonen@keliakialiitto.fi

Vuoden 2019 apurahojen hakuajat julkistamme alkuvuodesta.

Vuonna 2018 Keliakialiitto jakoi tutkimukseen 11 000 euroa.

Tutkimusrahastosta apurahan saivat

• MSc Juliana Cerqueira tutkimukseen, jossa tarkastellaan, selittyykö keliakian vaihteleva taudinkuva geneettisillä tekijöillä (2 500 €)
  • FT Heidi Kontro tutkimukseen ohutsuolen pintasolukon energia-aineenvaihdunnan tehokkuudesta keliakiassa (1 000 €, matka-apuraha)

Muistorahastosta apurahan saivat

• LL Samuli Nurminen keliakiaa sairastavien lasten suolenulkoisten oireiden tutkimiseen (2 500 €)
  • LL Rakel Nurmi keliakian ja munuaistautien tutkimiseen (1 500 €)
  • LL Anna Alakoski gluteenittoman ruokavalion terveysvaikutusten tutkimiseen ihokeliakiassa ihokeliakiassa (1 500 €)
  • DSc Xin Huang tutkimukseen ohran C-hordeiinista tehtyyn referenssiin vehnän gluteenipitoisuuden määrittämisessä (2 000 €)

Vuoden keliakiatutkija

Keliakialiitto nimeää vuosittain Vuoden keliakiatutkijan. Tunnustksen lisäksi Vuoden tutkija saa 1000 euron kannustusapurahan.

Vuonna 2018 Vuoden keliakiatutkijaksi valittiin lt Pilvi Laurikka. Laurikan joulukuussa 2017 valmistunut väitöskirja käsitteli pitkään gluteenittomalla ruokavaliolla olleiden keliaakikoiden pitkittyneitä vatsaoireita. Tutkimuksessa havaittiin muun muassa, että hoidosta huolimatta oireilevat keliaakikot saavat ruokavaliostaan vähemmän kuitua kuin oireettomat. Myös oireisten keliaakikoiden suoliston mikrobisto oli erilainen kuin oireettomilla keliaakikoilla.

Vuoden keliakiatutkijoita

2017, FM Suvi Kalliokoski

2016 LT, ihotautien ja allergologian erikoislääkäri Kaisa Hervonen

2015 dosentti Päivi Saavalainen

2014 LT, gastroenterologian erikoislääkäri Tuire Ilus

2013 LT Marja-Leena Lähdeaho

2012 LT Aniina Ukkola

2011 FM Päivi Kanerva

2010 LT Kalle Kurppa

2009 FT, geneetikko Katri Lindfors

2008 LT Hannele Karinen

Vuoden 2017 keliakiatutkija oli FT Suvi Kalliokoski. Kalliokoski on tutkinut uransa aikana sekä keliakiaa että ihokeliakiaa. Hänen tammikuussa 2017 valmistuneen väitöskirjansa aiheena olivat keliakiavasta-aineiden vaikutukset keliakian kehittymisessä. Tutkimuksen tulokset vahvistivat käsitystä siitä, että tulevaisuudessa vasta-aineet voisivat olla entistä tärkeämmässä roolissa keliakian diagnostiikassa.

Asiantuntijaneuvosto ja ravitsemusjaosto

Keliakialiiton asiantuntijaneuvosto (kuva helmikuulta 2018) koostuu keliakiaan perehtyneistä lääketieteen ja ravitsemusalan asiantuntijoista. Mukaan on koottu alan huippuosaajat eripuolilta Suomea.

Asiantuntijaneuvosto ottaa kantaa keliakian ja sen ruokavaliohoidon lääketieteelliseen puoleen, selvittää siihen liittyviä asioita ja antaa tarvittaessa suosituksia.

Keliakialiiton ravitsemusjaosto koostuu keliakian hoitoon perehtyneistä ravitsemusterapeuteista. Jaosto selvittää ruokavaliohoitoon liittyviä asioita, antaa tarvittaessa suosituksia ja laatii aineistoa hoidon tueksi.

Käynnissä olevia tutkimuksia

Alle on koottu ilmoituksia käynnissä olevista keliakiaan ja sen hoitoon liittyvistä tutkimuksista. Ilmoitukset ovat tutkimusryhmien laatimia.

Jos haluat jättää ilmoituksen omasta tutkimuksestasi, ota yhteyttä Sanna Arnalaan: sanna.arnala(at)keliakialiitto.fi.

Lääketutkimukseen etsitään keliaakikkoja (PDF)
Etsimme osallistujia keliakian hoitoon tarkoitetun uuden lääkkeen tutkimukseen. Tutkimuksessa selvitetään, ehkäiseekö tutkimuslääke gluteenin aiheuttamia ohutsuolen limakalvon vaurioita.