Keliakialiiton palkinnot

Keliakialiitto myöntää säännöllisin väliajoin erilaisia palkintoja ja tunnustuksia tuotteille, yrityksille, palveluille, vapaaehtoisille ja muille toimijoille, jotka ovat tehneet huomionarvoista työtä gluteenitonta ruokavaliota tarvitsevien ihmisten paremman arjen edistämiseksi.

Palkitsemme esimerkiksi Vuoden gluteenittoman tuotteen ja Vuoden gluteenittoman palvelun. Muita säännöllisiä tunnustuksia ovat joka toinen vuosi jaettavat Vuoden keliakiateko -palkinto, Vapaaehtoistoiminnan tunnustuspalkinto ja Vuoden keliakiatutkija.

Vuoden gluteeniton tuote

Keliakialiitto myöntää Vuoden gluteeniton tuote -palkinnon yhdelle, vuoden aikana erityisen paljon ilahduttaneelle gluteenittomalle tuotteelle. Ehdotuksia palkinnon saajaksi voivat tehdä sekä kuluttajat että yritykset. Lopullisen voittajavalinnan tekee raati, johon kuuluu kaksi kuluttajien edustajaa, terveystarkastaja, ravitsemusterapeutti, Keliakialiiton liittohallituksen edustaja ja kaksi Keliakialiiton asiantuntijaa.

Valintaperusteina ovat muun muassa turvallisuus, hygieenisyys, laatu, tuotekehittely, tuotevalikoiman monipuolisuus, asiakaspalvelu, palvelun saatavuus kuluttajalle, innovatiivisuus ja hinta.

Vuoden 2017 gluteeniton tuote on Pirkka gluteeniton pullataikina ja se julkistettiin Lautasella-messuilla huhtikuussa.

Ehdota vuoden 2018 Gluteenitonta tuotetta!

Keliakialiitto valitsee jälleen Vuoden gluteenittoman tuotteen.

Ehdotuksia kilpailuun voivat tehdä sekä kuluttajat että yritykset. Valintaperusteina kilpailussa ovat muun muassa tuotteen turvallisuus, hygieenisyys, laatu, tuotekehittely, tuotevalikoiman monipuolisuus, asiakaspalvelu, palvellun saatavuus, innovatiivisuus ja hinta.

Palkitsemisedellytyksenä on, että tuote on tullut markkinoille edellisen vuoden gluteenittoman tuotteen valinnan jälkeen (27.4.2018).

Voittaja julkistetaan Lautasella 2019 -messuilla Messukeskuksessa perjantaina 5.4.2019.

Lähetä ehdotuksesi perusteluineen 31.1. mennessä osoitteeseen marjo.jokinen@keliakialiitto.fi tai Keliakialiitto ry/ Marjo Jokinen, Hammareninkatu 7, 33100 Tampere. Laita mukaan myös omat yhteystietosi.

Vuoden 2017 gluteeniton tuote on Pirkka gluteeniton pullataikina

Keliakialiiton kokoama raati palkitsi Vuoden 2017 gluteenittomana tuotteena toukokuussa 2017 kauppoihin tulleen Pirkka gluteeniton pullataikinan. Tuote on kehitetty yhteistyössä Vuohelan Herkun kanssa.

- Gluteeniton pullataikina on loistava uusi innovaatio. Se on kätevä tuote, josta saa nopeasti pyöräytettyä pullat tai vaikka munkit itselle tai vieraille. Gluteenittoman pullan leipominen on usein haasteellista, mutta tämä valmistaikina takaa onnistuneen lopputuloksen, raati perusteli valintaansa.

Palkinnon vastaanottivat Lautasella-messuilla Keskon myyntipäällikkö Teemu Karjalainen ja Vuohelan Herkun Eila Saarinen.

-  Tuote on tehty kulluttajien toiveesta maku edellä, Karjalainen kertoi.

Vuoden gluteeniton tuote -palkinnon saaneita:

2017: Pirkka gluteeniton pullataikina

2016: Riisipiirakka, Porokylän Leipomo Oy

2014: Hannun 100 % gluteeniton tattari-pellavarouhesämpylä, Pirjon Pakari Oy. Kunniamaininta: Moilas gluteeniton tortilla.

2013: Provena Kaura & Myslisämpylät, kunniamaininta: Pirkka paistopisteleipäsarja

2011: Hapankorpputuoteperhe, Leipomo Eilamari

2010: Virtasalmen tattarilese, kunniamaininta: juhlalimppu, Leipomo Suloiset Gluteenittomat

2008: Semper Toast-paahtoleivät

2006: Penne-pasta, Semper Oy Arlafoods Ab

2005: Tumma tattarisämpylä, Brander Oy

2003: Tattarilimppu, Vuohelan Herkkupuoti

2002: Pizza Tropicana, Moilas Oy, kunniamaininta: aamiaissämpylä, Leipomo Uusilähteenmäki

2001: Hapanvuoka, leipomo Suloiset Gluteenittomat

Vuoden gluteeniton yritys/palvelu

Keliakialiitto myöntää Vuoden gluteeniton yritys/palvelu -palkinnon yhdelle yritykselle tai palvelulle, joka on vuoden aikana ansioitunut erityisellä tavalla gluteenittomien asiakkaiden palvelemisessa. Ehdotuksia palkinnon saajaksi voivat tehdä sekä kuluttajat että yritykset. Lopullisen voittajavalinnan tekee raati, johon kuuluu kaksi kuluttajien edustajaa, terveystarkastaja, ravitsemusterapeutti, Keliakialiiton liittohallituksen edustaja ja kaksi Keliakialiiton asiantuntijaa.

Vuoden 2017 gluteeniton yritys/palvelu on valittu, ja se julkistetaan perjantaina 27. huhtikuuta Lautasella-messuilla.

Ehdota vuoden 2018 Gluteenitonta yritystä/ palvelua!

Keliakialiitto valitsee jälleen Vuoden gluteenittoman yrityksen/ palvelun.

Ehdotuksia kilpailuun voivat tehdä sekä kuluttajat että yritykset. Valintaperusteina kilpailussa ovat muun muassa turvallisuus, hygieenisyys, laatu, tuotekehittely, tuotevalikoiman monipuolisuus, asiakaspalvelu, palvellun saatavuus, innovatiivisuus ja hinta.

Vuoden 2017 Gluteeniton yritys on helsinkiläinen Kakkutupa

Keliakialiiton raati valitsi yksimielisesti Vuoden gluteeniton yritys/palvelu -kilpailun voittajaksi Helsingin Konalassa sijaitsevan Kakkutuvan. Kakkutupa sai selvästi eniten kannatusta myös ehdotuksia raadille jättäneiltä kuluttajilta.

Kakkutupa on täysin gluteeniton konditoria-leipomo, joka on aloittanut toimintansa vuonna 2010. Leipomolla on laaja valikoima erilaisia gluteenittomia tuotteita. Leipomon yhteydessä toimii myös myymälä ja pieni kahvila.

- Kakkutuvan tuotteet ovat ammattitaidolla tehtyjä, maukkaita ja erilaisia kuin muilla. Tuotevalikoima on monipuolinen, raati perusteli valintaansa.

Vuoden gluteeniton yritys/palvelu -kilpailussa jaettiin tänä vuonna varsinaisen palkinnon lisäksi myös kunniamaininta. Sen raati myönsi Lihajaloste Korpelalle.

- Lihajaloste Korpela on panostanut viime aikoina kiitettävästi gluteenittomuuteen. Yritys on tuonut markkinoille kotimaisia gluteenittomia valmisruokia, kuten broilerinugetteja, joita ei ole aiemmin ollut markkinoilla. Tuotteet ovat maukkaita ja käteviä käyttää, raati perusteli valintaansa.

Vuoden gluteeniton yritys/palvelu -palkinnon saaneita:

2017: Kakkutupa (yritys)

2016: Virtasalmen Viljatuote Oy (yritys)

2013: Huvilan Kahvila, Helsinki (yritys)

2010: Vuohelan Herkkupuoti (yritys)

2007: Pirjon Pakari (yritys)

2004: McDonald`s (yritys), kunniamaininta: Härmän Kuntokeskus

Vuoden keliakiateko

Keliakialiitto palkitsee joka toinen vuosi jaettavalla Vuoden keliakiateko -palkinnolla keliakiayhdistyksiä erityisen ansiokkaasta toiminnasta. Palkittava teko voi olla esimerkiksi yhdistyksen tai yhdistysten järjestämä tapahtuma, yhdistysten tuottama julkaisu, vaikuttamistoimenpide, toimintamalli tai toimintaidea.

Palkittavia voivat ehdottaa sekä keliakiayhdistykset että yksittäiset henkilöt. Lopullisen valinnan tekee kuusijäseninen raati.

Vuoden keliakiateon valintaan vaikuttavat muun muassa:

• teon uutuusarvo
  • vaikuttavuus eli kuinka suurta joukkoa se koskettaa
  • merkittävyys keliaakikkojen kannalta
  • levitettävyys
  • teon tarjoamat osallistumis-, aktivoitumis- ja sitoutumismahdollisuudet
  • vaikutukset yhteistyön lisääntymiseen eri tahojen kanssa.

Raati ottaa huomioon yhdistysten koon ja toiminta-alueiden vaihtelun, ja suhteuttaa kriteerit niin, ettei yhdistyksen koko vaikuta sen mahdollisuuksiin pärjätä kilpailussa.

Vuoden 2017 keliakiatekona palkittiin Koululaisten leivontakilpailu

Keliakialiitto myönsi Vuoden 2017 keliakiateko -tunnustuksen Pohjois-Savon keliakiayhdistyksen toteuttamalle 9.-luokkalaisten leivontakilpailulle. Porin seudun keliakiayhdistyksessä laadittu tekstiviestien massalähetyksen ohjeistus sai kunniamaininnan.

Pohjois-Savon keliakiayhdistys järjesti Suomi 100 vuotta -hengessä Kaikki leipomaan gluteenitonta -kilpailun yhteistyössä alueensa kuntien koulutoimien kanssa.

Kilpailussa 9.-luokkalaiset suunnittelivat pareittain ennalta määritellyistä raaka-aineista oman gluteenittoman reseptin ja valmistivat sen koulun kotitaloustunnilla. Kilpailuun osallistuttiin monesta eri koulusta, yhteensä viidellätoista leivonnaisella. Lopullisen voittajan valitsi yleisö Facebook-äänestyksellä.

Porin seudun keliakiayhdistys sai tekstiviestien massalähetystä koskevasta ohjeistuksestaan kunniamaininnan, koska ohjeistuksen ansiosta yhdistykset voivat helposti tehostaa jäsenviestintäänsä ryhmätekstiviestejä lähettämällä.

Kati Kiljunen ja Riitta Sandberg vastaanottivat Vuoden keliakiateko -kunniamaininnan ja -palkinnon Tampereella.

Vapaaehtoistoiminnan tunnustuspalkinto

Keliakialiitto palkitsee joka toinen vuosi aktiivisen vapaaehtoisen. Palkinto myönnetään henkilölle, joka on tehnyt erityisen kiitoksen arvoista vapaaehtoistyötä keliaakikkojen hyvinvoinnin edistämiseksi.

Yhdistykset ja yksittäiset henkilöt saivat tänä vuonna ehdottaa sopivia palkittavia Keliakialiitolle huhtikuun puoliväliin asti. Lopullisen päätöksen tekee kuusihenkinen raati.

Palkitsemiskriteereitä ovat muun muassa:

• innovatiivisuus
  • verkostoituneisuus, erilaisten viestintäkanavien monipuolinen hyödyntäminen
  • erityinen aktiivisuus ja ansioituneisuus keliakiatoiminnassa
  • myönteisyys, hyvän hengen luominen ja ylläpitäminen
  • muiden innostaminen ja kannustaminen
  • tuloksellinen toiminta

Vuoden 2018 vapaaehtoistoiminnan tunnustuspalkinto kahdelle pitkän linjan aktiiville

Keliakialiitto myönsi Vapaaehtoistiminnan tunnustuspalkinnon vuonna 2018 poikkeuksellisesti kahdelle ansioituneelle vapaaehtoiselle. Tunnustuspalkinnon saivat Marja Heikkilä Pirkanmaan keliakiayhdistyksestä ja Erja Kangasvuori Hämeen keliakiayhdistyksestä.

Kangasvuori on keliakiatoiminnan uranuurtajia Suomessa. Hän on muun muassa oman yhdistyksensä, Hämeen keliakiayhdistyksen, perustajajäseniä. Kangasvuori on myös tenhnyt merkittävää vaikuttamis- ja yhteistyötä erityisesti tervedenhuollon parissa.

Pirkanmaan keliakiayhdistyksen varapuheenjohtaja Marja Heikkilä on tehnyt 27 vuotta menestyksekästä työtä keliaakikkojen hyväksi. Hän on toiminut yhdistyksensä puheenjohtajana kuusi vuotta ja liittohallituksen jäsenenä vuosina 2007-2013.

Kunniamaininta nuorille

Keliakialiitto myönsi Keliakianuorille kunniamaininnan heidän aktiivisesta toiminnan kehittämisotteestaan ja hyvästä toiminnan organisoinnista.

Keliakianuoret ovat erityisesti viime aikoina kehittäneet toimintaansa aktiivisesti, muun muassa osallistumalla Suomen Nuorisoyhteistyö Allianssin vetämään toiminnan kehittämisvalmennukseen ja panostaneet erityisesti sähköisen viestinnän monipuoliseen kehittämiseen.

Helka Tukiainen sai Vapaaehtoistoiminnan tunnustuspalkinnon 2016

Vuonna 2016 Vapaaehtoistoiminnan tunnustuspalkinnon sai joensuulainen kotileipuri ja bloggaaja Helka Tukiainen. Tukiaisen tunnustuspalkinnon perusteina olivat muun muassa hänen myönteinen ja lämmin läsnäolonsa sosiaalisessa mediassa, sekä hyödylliset leivontaohjeet, reseptit ja vinkit, joita Tukiainen jakaa sekä blogissaan, Facebookissa että Instagramissa.

Kunniamaininta Poriin

Vuonna 2016 myönnettiin lisäksi kunniamaininta Porin Seudun Keliakiayhdistyksessä toimivalle Amanda Haavalle, joka vastaa joka toinen viikko järjestettävän, 6–12-vuotiaille suunnatun leivontakerhon vetämisestä Porissa.

Vuoden keliakiatutkija

Keliakialiitto nimeää vuosittain Vuoden keliakiatutkijan. Tunnustuksen lisäksi Vuoden tutkija saa 1000 euron kannustusapurahan.

Vuoden 2018 keliakiatutkijaksi valittiin lääketieteen tohtori Pilvi Laurikka. Laurikan vuonna 2017 valmistunut väitöskirja käsittelee keliaakikkojen pitkittyneitä vatsaoireita. Nyt Laurikka on jatkamassa osin samaa aihepiiriä käsittelevää keliakiatukimusta post doc -tutkijana Tampereen yliopiston Keliakiatutkimuskeskuksessa.

Vuoden keliakiatutkijoita

2016 LT, ihotautien ja allergologian erikoislääkäri Kaisa Hervonen

2015 dosentti Päivi Saavalainen

2014 LT, gastroenterologian erikoislääkäri Tuire Ilus

2013 LT Marja-Leena Lähdeaho

2012 LT Aniina Ukkola

2011 FM Päivi Kanerva

2010 LT Kalle Kurppa

2009 FT, geneetikko Katri Lindfors

2008 LT Hannele Karinen

Vuonna 2017 Vuoden tutkijaksi valittiin FT Suvi Kalliokoski. Kalliokoski on tutkinut uransa aikana sekä keliakiaa että ihokeliakiaa. Hänen tammikuussa 2017 valmistuneen väitöskirjansa aiheena olivat keliakiavasta-aineiden vaikutukset keliakian kehittymisessä. Tutkimuksen tulokset vahvistivat käsitystä siitä, että tulevaisuudessa vasta-aineet voisivat olla entistä tärkeämmässä roolissa keliakian diagnostiikassa.