Evästeasetuksesi on tallennettu.

Teksti ja kuvat: Aino Lehtonen

Hurmaava Itävalta kutsuu jälleen ensi kesänä. Pääkohde on Alppien ympäröimä Ischglin kylä, jossa majoitutaan Kurzin perheen viehättävässä hotellissa. Lue Aino Lehtosen matkakertomuksesta kesän 2018 matkan kohokohdat ja ilmoittaudu ensi kesän matkalle jo nyt!

Tulevien matkojen tiedot löydät täältä!

Keliakialiiton jäsenmatka täytti odotukset tänäkin vuonna (matka vuonna 2018). Osallistujat saapuivat Helsinki-Vantaan lentokentälle eri puolilta Suomea heti juhannuksen jälkeen. Oppaina toimivat Matkavekalta Veli Kilpinen ja Keliakialiitosta hallituksen jäsen Aino Lehtonen

Lento Saksan Müncheniin kesti reilut pari tuntia, jonka jälkeen lähdimme paikallisella bussilla kohti Itävallan Salzburgia ja Europa-hotellia. Saimme kuulla Kilpisen ehtymättömästä tietopankista niin historian kuin nykypäivän tietoja tutustumistamme kohteista musiikilla höystettynä. Kiertoajelu Salzburgissa ja tutustuminen Hohensalzburgin keskiaikaiseen linnaan paikallisen oppaan johdolla avasivat huikeat näkymät koko keskustaan.

Kristalleja ja herkkuja

Tiistaina suuntasimme Saksan Berchtesgadeniin. Tutustuimme Kehlsteinvuoren huipulla sijaitsevaan Kotkanpesään, joka rakennettiin 50-vuotislahjaksi Adolf Hitlerille. Paikka herätti myös ristiriitaisia tunteita menneisyydestä, mutta upeat maisemat ja poikkeaminen viini/viinatehtaalla palauttivat meidän ajatukset tähän päivään.

Palatessamme Salzburgiin poikkesimme Sacher cafessa nauttimassa todella herkullisen gluteenittoman Esterhazy-leivoksen.

Keskiviikkona lähdimme kohti joka naisen unelmakohdetta, Swarovskin kristallimaailmaa Wattensissa. Kristallien lumoissa tulimme ostaneeksi tuliaisia.

Matkalla kohti pääpaikkaa, Ischgliä, pysähdyimme Innsbruckissa lounaalla ihastellen kaupungin rakennuksia ja kauppoja.

Saavuimme odottamaamme Goldener Adlerin hotelliin iltapäivällä. Tervetulopäivällinen sulatti jokaisen keliaakikon ja heidän läheisensä. Kaikki oli gluteenitonta ja herkullista! Lisäksi ystävällisesti tarjoiltu.

Huikeita alppimaisemia

Torstaina teimme retken Alpeille. Lumi ei ollut vielä sulanut kaikkialta, mutta hyvissä varusteissa ei palellut. Laskeuduimme viidellä eri hissillä Sveitsin puolelle Samnaunin kylään. Alppimaisemat olivat huikeita, ja rakennukset poikkeavat muodoiltaan suomalaisista taloista. Ihmettelimme parvekkeiden ja ikkunoiden runsasta kukkaloistoa. Kilpinen selvitti, että maassa huomioidaan verohelpotuksilla tätä koristelua. Voisikohan meilläkin?

Illalla hotellin kylpylässä lihakset rentoutuivat.

Perjantai oli omatoimisin päivä. Osa lähti Alpeille kuntoa kohottamaan hotellin oppaiden ohjauksessa ja toiset Landeckin maalaiskylään ostoksille. Jokainen oli kuitenkin paikalla, kun oli päivällisen aika.

Lauantaina lähdimme uuteen alppimaisemaan, jossa useampi uskalsi koetella kuntoaan. Tutustuminen matkaseurueen muihin jäseniin sujui hyvin retkeillen ja kasvillisuutta tutkien.

”Jäähyväispäivällisen” tarjoilu oli huikea. Jälkiruokana oli shampanjajäädyke suklaapedillä, crême brûlée ja hedelmiä.

Sunnuntaina hyvästelimme Adlerin henkilökunnan ja lähdimme kohti Müncheniä. Tutustuimme vielä matkalla ylelliseen Linderhoffin linnaan.
Matkan jälkeen totesimme, että olimme saaneet uusia mukavia tuttavuuksia. Kiitos teille kaikille! Toivottavasti nähdään uudestaan.

Ilmoittaudu mukaan kesän 2022 matkalle nyt!

Oppaina matkalla toimivat Matkavekan Veli Kilpinen ja Keliakialiiton hallituksen jäsen Aino Lehtonen.

Salzburgin upeita maisemia.

Swarovskin kristallimaailman portilla.

Upeita Alppi-maisemia kelpasi ihastella.

Vuorilla vettä voi vaikka juoda.