Vinkkejä gluteenittomaan arkeen

Suunnittele ateriat

  • Suunnittele pääateriat muutaman päivän ajalle. Näin säästät aikaa ja rahaa, ja ruokaostoksetkin voit tehdä yhdellä kertaa.  
  • Kokeile viikon ajalle valmiiksi mietittyä ruokalistaa. Suunnittele vaihtelevat, monipuoliset ja edulliset ateriat kullekin viikonpäivälle tarpeesi mukaan. Perusraaka-aineet voit ostaa yhdellä kauppareissulla ja täydentää jääkaappia tuoretuotteilla viikon aikana. 
  • Käytä internetin reseptihakuja ja hae vinkkejä siihen, mitä kaapista löytyvistä aineksista voisi valmistaa.  
  • Tarkista pakastimen sisältö ja käytä pakastetut tuotteet ennen kuin ne ehtivät vanhentua.  
  • Kokoa talouteesi omanlaisesi perusvarasto elintarvikkeista. Pidä varastossa tuotteita, joita sinulla on tapana käyttää säännöllisesti ja joissa on pitkä käyttöaika. Pystyt muutaman raaka-aineen lisäostoksilla valmistamaan aterian tai leivonnaisen vaikkapa vieraille. 

Säästä ruokaostoksilla

  • Keskitä ruokaostokset maksimissaan pariin-kolmeen ostoskertaan viikossa.
  • Kurkista jääkaappiin ennen kauppaan lähtöä ja suunnittele ruokaostokset.  
  • Tee aina ostoslista. Näin vältyt heräteostoilta ja voit ostaa useamman päivän ruoat kerralla.  
  • Vältä kauppaan menoa nälkäisenä. 
  • Seuraa kauppojen tarjouksia. Gluteenittomia leivonnaisia on myös aika ajoin tarjouksessa. Muista, että tarjoustuote ei aina ole kuitenkaan aina edullisin. 
  • Vertaile tuotteiden kilohintoja. Erityisesti gluteenittomien tuotteiden hintataso vaihtelee suuresti kaupparyhmien ja myymälätyyppien välillä. 
  • Osta suurempi määrä tarjoustuotteita ja pakasta pienissä erissä.  
  • Käytä paljon sesongin raaka-aineita: ne ovat edullisia ja taatusti tuoreita. 
  • Valitse kaupassa isot pakkaukset, jos kotona on säilytystilaa. Suuret pakkauskoot tulevat usein halvemmaksi, kunhan käyttää koko pakkauksen.  
  • Tarkista tuotteiden päiväysmerkinnät ja mieti ehditkö käyttää tuotteet ennen kuin ne vanhentuvat.  
  • Muista, että kioskeilta ja huoltoasemilta ostaminen tulee kalliiksi.  
  • Tutustu verkkokauppojen ja etnisten kauppojen gluteenittomaan tuotevalikoimaan, joka on usein erilainen kuin vähittäiskaupassa. Tarkista aina huolella tuotteiden gluteenittomuus.  

Varmista gluteenittomuus 

  • Puhdista pöytäpinnat ennen leivontaa ja ruoanvalmistusta. Varmista, että käytettävät välineet ja koneet ovat myös puhtaat.  
  • Huolehdi, että gluteenittomat raaka-aineet, koneet, laitteet ja välineet eivät joudu kosketuksiin gluteenipitoisten raaka-aineiden kanssa. 
  • Käytä aina uusia leivinpapereita ja puhtaita leivinliinoja ja patalappuja.  
  • Säilytä gluteenittomat raaka-aineet erikseen esimerkiksi ylähyllyllä tai omassa suljetussa laatikossa.  Varmista, etteivät ne pääse missään vaiheessa sekaantumaan gluteenia sisältäviin tuotteisiin.  
  • Merkitse tarvittaessa gluteenittomat ruoat, leivonnaiset ja pakasteet esimerkiksi G-kirjaimella. Tällöin ne on helppo erottaa tavanomaisista tuotteista.  

Vinkkejä gluteenittomaan leivontaan  

  • Itse leipomalla säästät ruokamenoissa.  
  • Mittaa ohjeessa ilmoitetut määrät huolellisesti. 
  • Leivo kerralla enemmän. Pakasta osa leivonnaisista pieninä erinä esimerkiksi kahden päivän leipäannoksiin. Sulata leivonnainen mikroaaltouunissa ja lämmitä paahtimessa. Näin saat itsellesi nopeasti lämpimän leivonnaisen. Leivän voi kokeilla laittaa myös jäisenä paahtimeen.
  • Merkitse pakastepussiin tai -rasiaan selkeästi mitä se sisältää ja milloin olet sen pakastanut.  
  • Pidä kuiva-ainekaapissa muutama gluteeniton jauho ja jauhoseos. Kakkujen ja piirakoiden taikinoihin sopii myös edullinen perunajauho.  
  • Hyödynnä tähteet leivonnassa. Esimerkiksi gluteenittoman kaurapuuron voit käyttää vuokaleivän ja sämpylöiden taikinaan ja perunasoseen leipoa rieskoiksi.  
  • Käytä leivonnassa ja jälkiruoissa monipuolisesti hedelmiä ja marjoja. Suosi kotimaisia raaka-aineita. 

Vinkit gluteenittomaan hiivaleivontaan

  • Leipoutuvuus on erilaista, sillä gluteenittomista leivonnaisista puuttuu sitko. Taikinat ovat tarttuvia ja leivonnaiset hauraita​.
  • Mittaa raaka-aineet aina tarkasti. Leipoutuvuutta ja rakennetta voi parantaa: ​ 
    • lisäämällä valkuaisen määrää (maitotuotteet, kananmuna, soijajauho)​ 
    • käyttämällä erilaisten jauhojen ja jauhoseosten yhdistelmiä​ 
    • käyttämällä perunasurvosta tai -hiutaleita ja kasvis- tai hedelmäsoseita ja puuroja
    • käyttämällä leivonnan apuaineita psylliumia tai ksantaania
  • Suosi kokojyvätuotteita ja yhdistele eri jauhoja, rouheita, leseitä ja hiutaleita. Rakenne, väri ja ravintoarvo paranevat näin.​ Suosi myös runsaskuituisia jauhoja ja jauhoseoksia. ​ 
  • Hienot jauhot sopivat leivontaan ja ruoanvalmistukseen​ ja karkeat jauhot esimerkiksi puuroihin ja leivitykseen.​ Tattari- ja Teff-jauhoilla saa tummaa väriä ja ”rukiista” makua.
  • Pieni annos sokeria, siirappia, hunajaa tai fariinisokeria ruokaleipien hiivataikinoissa mehevöittää, parantaa väriä ja nopeuttaa kohoamista.
  • Lisää jauhot taikinaan vähitellen. 
  • Kokeile leivontavalmiita jauhoseoksia. Valmista hiivataikinat sähkövatkaimella tai yleiskoneessa vatkaten.
  • Kohota hiivataikinoita vain kerran.​ 
  • Taikinat ovat usein helposti tarttuvia​. Käytä muotoilussa apuna lusikkaa, öljyä ​tai jauhota kädet​. Voit myös kokeilla käyttää silikonivuokia.​
  • Väriä leivonnaisiin saa voitelemalla​ maidolla, munalla, siirappivedellä, kahvilla ym.​
  • Voitele ja jauhota vuoat huolellisesti.
  • Pakasta vastaleivotut leivonnaiset.

Vinkkejä gluteenittomaan ruoanvalmistukseen

  • Valmista ruoka itse, sillä se on yleensä edullisempaa kuin valmiina ostettu.  
  • Voit säästää aikaa ja työtä toisinaan myös valmisruokia käyttämällä. Vähittäiskaupassa on monia ruokia, jotka itse tehden ovat hyvin suuritöisiä ja joita voi ostaa edullisesti kaupasta. 
  • Pidä tuotteet järjestyksessä niin jääkaapissa kuin kuiva-ainekaapissa. Käytä tuotteet ennen viimeistä käyttöpäivää.
  • Hyödynnä puolivalmisteita. Monipuoliset pakastetuotteet ja säilykkeet nopeuttavat ruoanlaittoa. Esimerkiksi pakastekasvikset tuovat vaihtelua vihannestarjontaan myös talvella, kun tuoreiden kasvisten saatavuus on heikompi ja ne ovat suhteellisen kalliita.  
  • Gluteeniton pasta ja riisi ovat nopeasti kypsyviä perunan vaihtoehtoja. Gluteeniton pasta on kallista tavanomaiseen verrattuna. Valmista vain tarvittava määrä ja gluteenitonta vain sitä tarvitsevalle. 
  • Gluteenittomat nuudelit ovat nopeita valmistaa ja sopivat salaatteihin, keittoihin ja vokkiruokiin.  
  • Raasta juustonpalat ja pakasta raaste. Voit käyttää pakastetun juustoraasteen esimerkiksi munakkaassa, pizzapannarin päällä tai laatikkoruoissa.  
  • Säästä kuivat leivänkannikat. Voit jauhaa ne korppujauhoksi tai valmistaa niistä krutonkeja uunissa tai paistinpannulla.  
  • Kokeile gluteenittomia valmissuurusteita ja vaihdellen maustettuja tomaattimurskia. Ne ovat säilyviä ja käteviä käyttää.
  • Jos on kiire, kypsennä perunat mikroaaltouunissa. Pistele haarukalla perunoihin reikiä ja kypsennä 5 minuuttia täydellä teholla. 
  • Valmista ruokaa kerralla enemmän. Voit pakastaa siitä osan tai syödä seuraavana päivänä. Vinkki! Paista jauhelihaa kerralla isompi määrä ja pakasta siitä osa, jolloin ruoka valmistuu seuraavalla kerralla nopeasti.
  • Lämpimät ruoat tulee aina jäähdyttää mahdollisimman nopeasti ennen jääkaappiin siirtämistä. 
  • Pakasta ruokaa erissä niin, että sitä on helppo sulattaa sopivankokoisia määriä ruokailijoiden määrän mukaan.   Loihdi tähteistä maistuvaa ruokaa 

Loihdi tähteistä maistuvaa ruokaa

Hyödynnä käyttämättä jääneet ruoat ja raaka-aineet. Muutamia esimerkkejä: 

  • Keitetyt perunat: pyttipannu, perunasalaatti, nizzan salaatti, munakas, keitot 
  • Perunasose: rieskat, sämpylät, sosekeitto, kasvispihvit, piirakkapohja 
  • Jauhelihakastike: pizza, pizzapannari, risotto, lasagne  
  • Kasvikset: salaatit, sosekeitto, kasvispihvit, wokit, pyttipannu, pizza, pizzapannari, munakas, risotto 
  • Juurekset: keitot, wokit, paahdetut uunijuurekset, kasvispihvit 
  • Kaurapuuro: rieskat, vuokaleipä, sämpylät 
  • Leikkeleet ja makkarat: erilaiset laatikot, padat ja kiusaukset, pyttipannu, pizza, pizzapannari, munakas,   
  • Kuivunut gluteeniton leipä: korppujauho, krutongit 
  • Gluteeniton pasta: salaatit, keitot, laatikot, pyttipannu 
  • Riisi: keitot, risotot, salaatit, wokit, suolaisten piirakoiden täytteet  
  • Hedelmät ja marjat: letut, paistos, marjamalja, piirakka, rahka, kiisseli 
  • Juustopaloista raasteeksi: pastan joukkoon, pyörykät ja pihvit, laatikot, kastikkeet, pizza, lämpimät voileivät