Keliakia ei lisää koronariskiä

Hoidossa oleva keliakia ei aiheuta lisäriskiä koronan suhteen.

Keliakialiiton asiantuntijalääkärin, LT Pilvi Laurikan mukaan hoidossa oleva keliakia ei aiheuta lisäriskiä koronan tai muiden infektioiden suhteen. Laurikan mukaan esimerkiksi keliakiaa sairastavan, muuten perusterveen työikäisen riski sairastua on sama kuin täysin perusterveellä henkilöllä.

− Ainoa tilanne, jossa näkisin keliakian tuovan lisäriskiä, olisi juuri todettu keliakia, joka olisi aiheuttanut vaikean imeytymishäiriön ja aliravitsemuksen. Tällaiset taudinkuvat ovat nykyään hyvin harvinaisia.

Laurikan mukaan riskiryhmä ovat myös refraktaarikeliaakikot, joilla usein on käytössä myös immuunipuolustusta lamaavia lääkkeitä. Tämäkin ryhmä on kuitenkin todella pieni.

Mahdollisesta koronainfektiosta aiheutuvat riskit määräytyvät muiden pitkäaikaissairauksien ja iän mukaan. Lisäriskejä voivat tuoda erityisesti sydän- ja keuhkosairaudet sekä sairaudet, joissa käytetään immuunipuolustusta lamaavia lääkkeitä.

Käsienpesu on tärkeää

− Kaikille huolestuneille voi suositella mahdollisen tupakoinnin lopettamista.  Tupakointi lisää hengitystieinfektioiden suhteen riskiä kaikissa ikäryhmissä ja muista sairauksista riippumatta. Suosittelen myös hyvää käsihygieniaa kaikille erityisesti talvikautena, kun liikkeellä on muitakin hengitystieinfektioita ja mahatauteja, kehottaa Laurikka.

Gluteeniton ruoka-apu -keräys

Keliakialiitto perusti Gluteenittoman ruoka-avun toukokuussa 2020 suureen tarpeeseen.

Useat pitkäaikaistyöttömät, opiskelijat ja pienituloiset eläkeläiset elävät jatkuvasti toimeentulonsa äärirajoilla. Myös koronaviruspandemia aiheuttaa ruoka-avun tarvetta ympäri Suomen. Ansiotulot ovat vähentyneet, kun monet ovat joutuneet lomautetuiksi ja irtisanotuiksi. Gluteenittomien tuotteiden kysyntä ruoka-avun jakelupisteissä on kasvanut. Taloudellisessa ahdingossa olevat perheet tarvitsevat apua. Me haluamme auttaa, sanoo Keliakialiiton toiminnanjohtaja Ilkka Repo.

Hae ruoka-avusta gluteeniton ruokakassi

Keliakialiitto jakaa gluteenittomia ruokakasseja ruoka-avun kautta syksyllä 2020. Ensimmäiset 750 kassia jaettiin kesäkuussa. Samankokoinen erä gluteenittomia kasseja on jaossa 21. syyskuuta alkaen eri puolilla Suomea.

Katso tästä jakelupaikat syksyllä 2020.

Osallistu ja auta

Voit lahjoittaa haluamasi summan Gluteeniton ruoka-apu -keräykseen. Ohjeet löydät alta.

Keliakialiitto pyytää gluteenittomia tuotteita ruoka-apuun

Ruoka-avun jakelupisteissä ei ole aina saatavilla gluteenittomia elintarvikkeita niitä tarvitseville. Keliakialiitto on jo pitkään ollut huolissaan taloudellisesti heikossa asemassa olevien mahdollisuudesta hoitaa sairauttaan.

Moni taloudellisesti tiukilla oleva keliaakikko tai muusta syystä gluteenitonta ruokavaliota tarvitseva on kertonut meille, että hänellä ei ole ollut varaa hankkia gluteenittomia tuotteita. Nälkä pakottaa ihmisen syömään, ja kun rahat ovat loppu, he ovat jopa joutuneet käyttämään ajoittain gluteenia sisältäviä elintarvikkeita. Keliaakikon on kuitenkin aina noudatettava ehdottoman tarkasti ruokavaliota, muistuttaa Keliakialiiton sosiaaliturvan ja terveydenhuollon asiantuntija Minna Halve.

Keliakialiitto lähetti torstaina 26. maaliskuuta gluteenittomien tuotteiden valmistajille ja maahantuojille kirjeen, jossa yrityksiä kannustetaan lahjoittamaan elintarvikkeita ruoka-avun jakelijoille. Kirjeitä lähetettiin vajaalle 140 vastaanottajalle.

Lue uutinen tästä.

Lue yrityksille lähetetty kirje tästä.

THL:n ohjeistus

Uusi koronavirus tarttuu ensisijaisesti pisaratartuntana, kun sairastunut yskii tai aivastaa. Myös kosketustartunta on mahdollinen. Noudata aina THL:n ohjeita infektion leviämisen ehkäisemiseksi.

Terveyden- ja hyvinvoinnin laitos THL tiedottaa aktiviisesti koronavirustilanteesta. Keliakialiitto suosittelee seuraamaan heidän uutisointiaan ensisijaisena lähteenä. THL:n sivut löytyvät tämän linkin takaa.

Kysy koronasta

Koronabotti on kysely, joka ohjaa ja antaa neuvoa COVID-19 koronavirusaltistukseen ja -oireisiin liittyvissä kysymyksissä. HUS Psykiatrian asiantuntijat ovat valmistaneet henkisen tuen ohjelman koronavirustilanteen aiheuttamien huolien ja ahdistuksen käsittelemiseksi.

Koronabotti auttaa kysymyksissäsi.

Kunniapuheenjohtaja Kemppainen: Kaikkien pitäisi ottaa tilanne vakavasti

Keliakialiiton kunniapuheenjohtaja Marja-Leena Kemppainen kuuluu yhtenä monista koronan osalta riskiryhmään. Hän sairastaa tyypin 1 diabetesta ja kahdenlaista reumaa. Koronatilannetta hän on seurannut kotipaikkakunnaltaan Oulusta käsin sekä terveydenhuollon ammattilaisen että kansanedustajan työn näkökulmasta.

Kaikkien pitäisi ottaa tämä tilanne nyt vakavasti. Tämä on iso asia, mutta me selviämme tästä, hän toteaa.

Kemppaisella itsellään on kaksi lasta ja viisi lastenlasta. Toinen lapsista asuu perheineen Oulussa ja toinen Limingassa, mutta he eivät tapaa nyt koronan takia kasvokkain.

Pidämme yhteyttä puhelimitse ja sähköpostilla. Lapseni huolehtivat, että minun pitäisi olla enemmän neljän seinän sisällä. Käyn kaupassa riskiryhmien aukiolo-aikoina. En ole hamstrannut lääkkeitä enkä ruokaa, mutta kuivahiivaa ja gluteenittomia jauhoja voisi kyllä varata, keliakiaakin sairastava Kemppainen pohtii.

Keliakialiiton kunniapuheenjohtaja Marja-Leena Kemppainen toivottaa kaikille keliakiajärjestön jäsenille voimia ja terveyttä.

”Ruoka on lääkkeemme”

Kemppainen on koulutukseltaan terveydenhoitaja ja erikoissairaanhoitaja. Hän toimi kolmekymmentä vuotta terveydenhuoltoalalla. Lisäksi hän oli yhden kauden kansanedustajana. Kemppainen toimi Keliakialiiton puheenjohtajana vuodet 2001–2012.

Nykyisin Kemppainen on eläkkeellä, mutta toimii edelleen Oulun kaupunginvaltuuston jäsenenä ja tarkastuslautakunnan puheenjohtajana. Luottamustehtävien kokoukset on siirretty sähköisiksi.

Luotan suomalaiseen terveydenhuoltojärjestelmään. Keliakiaa sairastavien on nyt muistettava, että ruoka on meidän lääkkeemme. Onneksi kaupoissa on valmiita ruokia ja tuotteita, jos ei itse osaa tai pysty valmistamaan. Kaupat myös toimittavat ruokaa kotiin, ja erilaista ruoka-apua on tarjolla, hän muistuttaa.

Kemppainen tietää, että osalle ihmisistä tilanne aiheuttaa taloudellisia haasteita. Lisäksi tulisi huolehtia siitä, ettei mieliala laske. Lähimmäisistä tulee nyt huolehtia.

Jos perustetaan auttava puhelinrinki, sellaisessa pystyisin itsekin olemaan mukana.

”Rytmittäkää päiväänne”

Keliakiajärjestön 21 000 jäsenestä koronan riskiryhmään kuuluu pelkän ikänsä puolesta lähes 5000 ihmistä. Kunniapuheenjohtaja neuvoo riskiryhmäläisiä rytmittämään päiväänsä, vaikka olot ovat poikkeukselliset.

Aamulla puetaan päivävaatteet päälle, laitetaan ruokaa, käydään ulkona kävelyllä ja huolehditaan siten peruskunnosta. Kannattaa tehdä myös sitä, mistä itse pitää: lukea, tehdä käsitöitä tai katsoa tv-sarjoja. Itse pyöritän hulavannetta.

Ja pidetään metrin välimitta kanssaihmisiin, hän muistuttaa.

Tiesitkö? Keliakialiitto voi kutsua kunniapuheenjohtajakseen ansioituneen liittohallituksen entisen puheenjohtajan. Kunniapuheenjohtajana voi toimia yksi henkilö kerrallaan.

Lue myös: Keliakia ei lisää koronan riskiä.

Päivitä yhteystietosi

Monet keliakiayhdistykset viestivät jäsenilleen tapahtumistaan sähköpostitse. Onko omalla yhdistykselläsi ajantasainen sähköpostiosoitteesi ja puhelinnumerosi?

Voit päivittää tietosi ottamalla yhteyttä jäsenpalveluihin (1.) tai päivittämällä tiedot verkossa (2.).

1. Jäsenasiat sekä lehtitilaukset (ma−pe klo 9−12), p. (03) 2541 322, jasenpalvelut@keliakialiitto.fi. Osoitteenmuutokset päivittyvät automaattisesti Postin kautta.

2. Kirjaudu verkkosivuillemme www.keliakialiitto.fi/kirjaudu. Jäsennumerosi löydät Gluteeniton elämä -lehden takasivulta, jäsenkortistasi tai mobiilijäsenkortistasi. Salasanasi on vuonna 2015 ollut postinumerosi tai jos olet liittynyt tuon jälkeen, liittymisajan postinumero (mikäli et ole itse vaihtanut salasanaa). Tietosi voit päivittää kohdasta perustiedot.

Oman yhdistyksesi yhteystiedot löydät täältä.