Gluteeniton ruoka-apu -kampanja

Keliakialiitto perusti Gluteeniton ruoka-apu -kampanjan toukokuussa 2020 suureen tarpeeseen. Koronapandemia lisäsi ruoka-avun tarvetta, kun ansiotulot vähenivät ja lomautukset ja irtisanomiset lisääntyivät. Myös monet pitkäaikaistyöttömät, opiskelijat ja pienituloiset eläkeläiset elävät toimeentulonsa äärirajoilla.

Keliakialiitto jakoi gluteenittomia ruokakasseja ruoka-avun kautta kesällä ja syksyllä 2020 yhteensä 1500 kappaletta. Suuren kysynnän vuoksi ruokakassit ovat loppuneet.

Ruoka-apukassien jakelu

Gluteenittomia ruoka-apukasseja oli saatavilla syksyllä 2020 seuraavista kaupungeista: Espoo, Helsinki, Joensuu, Jyväskylä, Kuopio, Lappeenranta, Oulu, Rovaniemi, Tampere, Turku, Vaasa ja Vantaa. Jakelu alkoi syyskuussa. Kassit on jaettu loppuun.

Jakelupaikat kysynnän ja tarpeen mukaan

Jakelupaikkakunnat valittiin eri puolille maata sen mukaan, mihin koronan aiheuttama työttömyys ja lomautukset ovat iskeneet pahimmin.

Saimme ELY-keskukselta tietoja työttömien ja lomautettujen määrästä eri paikkakunnilla. Vertasimme tietoja keliakiaa sairastavien määrään. Nämä tiedot saimme omasta jäsenrekisteristämme ja Kelan tilastoista. Valitsimme paikkakunnat, joissa on paljon kysyntää. Olemme pahoillamme, että apua ei pystytä ulottamaan kaikille paikkakunnille, sanoo sosiaaliturvan ja terveydenhuollon asiantuntija Minna Halve.

Heikoimmassa asemassa oleville

Ruoka-apu on tarkoitettu avuksi heille, jotka ovat taloudellisesti kaikkein heikoimmassa asemassa. Ruoka-apu ei ole keliakiakorvauksen korvike, eikä se ole tarkoitettu jokaiselle keliakiaa sairastavalle korvaamaan sairauden hoidosta aiheutuvia kustannuksia. Koronapandemian myötä moni joutui yllättävään tilanteeseen töiden loppuessa joko väliaikaisesti tai kokonaan. Yleisesti ruoka-avun tarve koko maassa kasvoi. Samalla myös gluteenitonta ruoka-apua alettiin kysyä selkeästi aiempaa enemmän.

Suuren kysynnän vuoksi kassit ovat loppuneet.

Osallistu ja auta

Gluteeniton ruoka-apu -keräykseen voi osallistua haluamallaan summalla. Lahjoitus maksetaan tilille FI82 5730 0820 6876 44. Kirjoita viestikenttään sana RUOKA. Lahjoituksen voi myös tehdä MobilePayn kautta numeroon 11286.

Keräystili on käytössä vain Gluteeniton ruoka-apu -keräyksen ajan.

Kerätyillä varoilla hankitaan gluteenittomia tuotteita jaettavaksi ennalta sovituissa ruoka-apua tarjoavissa jakelupisteissä ympäri Suomen.

Haasta ystäväsi sosiaalisessa mediassa

Haasta ystäväsi, jäsenyhdistyksesi, naapuriyhdistyksesi tai tuttu yritys mukaan kampanjaan! Kampanja kulkee nimellä Gluteeniton ruoka-apu ja sen hashtag on #gluteenitonruokaapu

Tukeasi tarvitaan nyt! Osallistu keräykseen ja auta hankkimaan gluteenittomia tuotteita ruoka-apuun!

Kiitos, että autat.

Tämä artikkeli näytetään kokonaan vain kirjautuneille käyttäjille

Kirjaudu sisään lukeaksesi koko artikkelin!

Kirjaudu