Lataa opas PDF-muodossa

Gluteenittomia tuotteita vähittäiskaupoissa vuonna 2018

• Tuotetiedot perustuvat yritysten ilmoittamiin tietoihin. Keliakialiitto päivittää oppaan tiedot vuosittain vuoden alussa. Keliakialiitto ei vastaa tietojen oikeudellisuudesta ja pidättää oikeuden tuotevalikoiman rajaamiseen oppaassa.
  • HUOM! Oppaassa olevien tuotteiden lisäksi vähittäiskaupoista löytyy muitakin gluteenittomaan ruokavalioon soveltuvia tuotteita.
  • Lue aina tuotteen ainesosaluettelo ja tarkista tuotteen soveltuvuus gluteenittomaan ruokavalioon.
  • Ajankohtaisista muutoksista kerromme Keliakialiiton verkkosivuilla, somekanavissa ja Gluteeniton elämä -lehden Gluteenittomat tuotteet -palstalla.
  • Gluteenittomat tuotteet voivat sisältää gluteenitonta kauraa ja vehnätärkkelystä. Listauksissa on käytetty seuraavia symboleja: Gluteenittoman tuotteen merkki, small = Tuotteella on Suomessa myönnetty Gluteenittoman tuotteen merkki Gluteenittomat tuotteet, pakaste = Pakastetuote.

Gluteenittomia leivonnaisia valmistavia leipomoita ja leipomoiden myymälöitä 2018

• Joidenkin leipomoiden tuotteita löydät myös vähittäiskaupoista. Tarkista leivonnaisten saatavuus yritysten verkkosivuilta tai puhelimitse.
  • Keliakialiitto päivittää tuoteluettelon tiedot vuosittain. Leipomoiden ja myymölöiden tiedot perustuvat yritysten antamiin tietoihin.

Gluteenittoman tuotteen merkin saaneet tuotteet

Oppaan listaus Gluteenittoman tuotteen merkin saaneista tuotteista perustuu tilanteeseen maaliskuussa 2018. Päivitetyn listauksen kaikista merkin saanista tuotteista löydät täältä.

Pakkauksesta löytyvä Gluteenittoman tuotteen merkki on nopein tapa tarkistaa, että tuote sopii gluteenittomaan ruokavalioon. Gluteenittoman tuotteen merkki helpottaa ja nopeuttaa gluteenitonta ruokavaliota noudattavien sekä heidän lähipiirinsä asiointia kaupassa. Merkki auttaa myös ravitsemisalan ammattilaisia valitsemaan turvallisia tuotteita gluteenitonta ruokavaliota noudattaville asiakkailleen.