Lataa opas PDF-muodossa

Gluteenittomia tuotteita vähittäiskaupoissa vuonna 2019 -opas

• Tuotetiedot perustuvat yritysten ilmoittamiin tietoihin. Keliakialiitto päivittää oppaan tiedot vuosittain vuoden alussa. Keliakialiitto ei vastaa tietojen oikeudellisuudesta ja pidättää oikeuden tuotevalikoiman rajaamiseen oppaassa.
  • Oppaassa olevien tuotteiden lisäksi vähittäiskaupoista löytyy muitakin gluteenittomaan ruokavalioon soveltuvia tuotteita.
  • Lue aina tuotteen ainesosaluettelo ja tarkista tuotteen soveltuvuus gluteenittomaan ruokavalioon.
  • Ajankohtaisista muutoksista kerromme Keliakialiiton verkkosivuilla, somekanavissa ja Gluteeniton elämä -lehden Gluteenittomat tuotteet -palstalla.
  • Gluteenittomat tuotteet voivat sisältää gluteenitonta kauraa ja vehnätärkkelystä. Osa yrityksistä on myös ilmoittanut, jos tuote sei sisällä vehnätärkkelystä tai kauraa.

Gluteenittomia leivonnaisia valmistavia leipomoita ja leipomoiden myymälöitä 2019

• Joidenkin leipomoiden tuotteita löydät myös vähittäiskaupoista. Tarkista leivonnaisten saatavuus yritysten verkkosivuilta tai puhelimitse.
  • Keliakialiitto päivittää tuoteluettelon tiedot vuosittain. Leipomoiden ja myymälöiden tiedot perustuvat yritysten antamiin tietoihin.

Gluteenittoman tuotteen merkin saaneet tuotteet

Oppaan listaus Gluteenittoman tuotteen merkin saaneista tuotteista perustuu tilanteeseen maaliskuussa 2019. Päivitetyn listauksen kaikista merkin saanista tuotteista löydät linkistä Gluteenittoman merkin saaneet tuotteet.

Pakkauksesta löytyvä Gluteenittoman tuotteen merkki on nopein tapa tarkistaa, että tuote sopii gluteenittomaan ruokavalioon. Gluteenittoman tuotteen merkki helpottaa ja nopeuttaa gluteenitonta ruokavaliota noudattavien sekä heidän lähipiirinsä asiointia kaupassa. Merkki auttaa myös ravitsemisalan ammattilaisia valitsemaan turvallisia tuotteita gluteenitonta ruokavaliota noudattaville asiakkailleen.