G-fest - voimaa keliakiayhteisön vapaaehtoisille

Huom: 16.5.17.5.2020 Tampereen Varalassa järjestettävä G-fest-tapahtuma siirtyy syksylle 2020 koronaviruksen vuoksi.

Lisätietoja tulossa myöhemmin. Pahoittelemme!

G-Fest on kaikille keliakiayhteisön vapaaehtoisille suunnattu valtakunnallinen koulutustapahtuma, joka kerää yhteen vapaaehtoistoimijamme ympäri Suomen. Tapahtuman ohjelma koostuu luennoista, työpajoista ja yhdessäolosta. G-festin tavoitteena on kouluttaa vapaaehtoisiamme, kehittää yhdistystoiminnan taitoja, ammentaa uutta osaamista ja ideoida yhdessä toiminnan tulevaisuutta. Tietotaitojen kehittämisen ohella tapahtuman keskeisiin tavoitteisiin sisältyy vapaaehtoistemme hyvinvoinnin tukeminen ja keskinäisen verkostoitumisen edistäminen.

Ilmoittaudu G-festeille

Lisätietoja tulossa myöhemmin.

16.5.17.5.2020 Tampereen Varalassa järjestettävä Keliakialiiton vapaaehtoisten valtakunnallinen koulutustapahtuma on siirretty syksyyn. Tarkempi aikataulu ilmoitetaan myöhemmin.

Koulutustapahtuman ohjelma koostuu kutkuttavista luennoista, hyödyllisistä työpajoista ja iloisesta illanvietosta. Keliakialiiton liittokokous järjestetään tapahtuman yhteydessä.

Viikonlopun tarjonnasta saat luvan kanssa poimia kirsikat kakusta. Tarjolla on muun muassa yhdistyksen palvelumuotoilua, verkkosivujen uudistamiseen liittyvää koulutusta ja vinkkejä sujuvaan taloudenhoitoon. Tilaisuuden avaa Keliakialiiton puheenjohtaja Sari Tanus.

Kenelle tapahtuma on suunnattu?

G-festiin ovat tervetulleita kaikki Keliakialiiton ja keliakiayhdistysten piirissä toimivat vapaaehtoiset sekä vapaaehtoistoiminnasta kiinnostuneet. Koulutukset käsittelevät vapaaehtois- ja yhdistystoimintaa monista eri näkökulmista ja työpajoista löytyy jokaiselle jotain.

Koko G-festin saat 75 € hintaan. Osallistumismaksu sisältää valitsemasi koulutukset ja muun ohjelman, ruokailut ja yhden yön majoituksen kahden hengen huoneissa. Yöpyminen pela yönä on mahdollista 40 € lisämaksulla. Majoittuminen yhden hengen huoneessa on mahdollinen 45 € / yö lisämaksusta.

Huomaathan, että liittokokousedustajana saat 25 € alennuksen osallistumismaksusta eli koko G-Festin vain 50€ hintaan!

Varaamalla matkaliput hyvissä ajoin säästät myös matkakuluissa. Ohjelma alkaa lauantaina 16.5. klo 11 ja päättyy sunnuntaina 17.5. klo 14.15. Suosittelemme saapumaan paikalle lauantaina jo hyvissä ajoin, ilmoittautuminen aukeaa klo 10.

Ilmoittautuminen alkaa maanantaina 2.3. klo 12. Klikkaa itsesi seuraajaksi myös G-festin Facebook-tapahtumaan, niin pystyt kärryillä!

Yhteyshenkilö

Vapaaehtoistoiminnan asiantuntija
Meri Norola

Pääpuhujana Milla Mäkinen

Valokuva Hannika Photography.

Tämän vuoden G-festin pääpuhujana on Milla Mäkinen.

Mäkinen on muutosmuotoilija, fasilitaattori ja väitöskirjatutkija.

Mäkinen on kiinnostunut ihmislähtöisestä, erilaisissa palveluympäristöissä muodostuvien kokemusten muotoilusta. Hän on myös kiinnostunut siitä, miten muotoiluajattelua voi soveltaa erilaisten yhteiskunnallisten muutosten edistämiseen.

Mäkisellä on monipuolista kokemusta järjestöjen kanssa työskentelystä sekä järjestöjen kouluttamisesta ja sparrailusta.

G-festin ohjelma

Huom! Tapahtuma on siirretty syksylle 2020. Tarkemmat aikataulut ilmoitetaan myöhemmin.

Alustava ohjelma on päivitetty 20.2.20. Pidätämme oikeuden muutoksiin.

image-2.pngimage-3.png

G-festin avaustapahtuma

La klo 11, Varala-sali

Tervetuloa G-fest 2020 -tapahtumaan! Tapahtuman avaa Keliakialiiton puheenjohtaja Sari Tanus.

Pääpuhujana Milla Mäkinen: Vapaaehtoistoimintaan uutta potkua palvelumuotoilun avulla?

Lounas

Muotoile yhdistyksesi toiminta houkuttelevammaksi

1. sessio, la klo 13.1514.45, tila 1

Vetäjä: Milla Mäkinen, muutosmuoilija, fasilitaattori ja väitöskirjatutkija. millamakinen.com

Tule mukaan testaamaan palvelumuotoilun välineitä ja tutkimaan, miten omaa vapaaehtoistoimintaasi voisi niiden avulla muotoilla.

Mistä vapaaehtoisia voisi löytyä? Miten vapaaehtoistoimintaan voisi keksiä uudenlaisia muotoja? Mikä tekee vapaaehtoistoiminnasta toimijoille houkuttelevaa?

Muun muassa näihin kysymyksiin voit löytää vastauksia työpajassa. Mukaan et tarvitse mitään muuta kuin oman itsesi. Aikaisempaa kokemusta palvelumuotoilusta ei tarvita. Tule testaamaan, löytyisikö palvelumuotoilusta uusia työkaluja myös sinun yhdistyksesi toiminnan kehittämiseen!

Työpajaan mahtuu 30 ensimmäistä ilmoittautunutta.

Milla Mäkinen on palvelumuotoiluun erikoistunut järjestöjen kehittäjä.

Jäsenrekisterin perusteet ja yhdistyksen tietojen päivittäminen

1. sessio, la klo 13.15−14.45, tila 2

Vetäjät: Keliakialiiton jäsensihteeri Tuija Heliövuori ja toimistosihteeri Päivi Ruokonen

Osaatko jo päivittää yhdistyksesi vapaaehtoisten tiedot jäsenrekisteriin? Haluatko oppia käyttämään jäsenrekisteriä tehokkaammin esimerkiksi tiedottamisessa ja toiminnan suunnittelussa?

Työpajassa käydään läpi miten jäsenrekisterissä voi tehdä erilaisia hakuja ja miten lähetät jäsenille uutiskirjeen suoraan rekisteristä. Käymme myös läpi yhdistyksille uuden toiminnon: yhdistyksen vapaaehtoisten tietojen päivittämisen järjestelmään.

Ota mukaan oma kannettava tietokoneesi ja jäsenrekisterin käyttäjätunnukset. Varmistathan etukäteen, että pääset kirjautumaan jäsenrekisteriin. Työpajan vetäjinä toimivat Keliakialiiton jäsensihteeri Tuija Heliövuori ja toimistosihteeri Päivi Ruokonen. Työpaja on suunnattu jäsenrekisterin pää- ja varakäyttäjille, joilla on tarve päivittää jäsenrekisteriosaamistaan.

Onnistunut taloudenhoito yhdistyksessä

1. sessio, la klo 13.15−14.45

Vetäjä: Keliakialiiton talouspäällikkö Eija Leppäkynnäs

Mitä hallituksen jäsenen pitää ymmärtää taloudenhoidosta? Miksi yhdistyksessä on taloudenhoitaja? Miten päivittäistä kirjanpitoa voi sujuvoittaa ja tehostaa.

Työpajassa Keliakialiiton talouspäällikkö Eija Leppäkynnäs tarjoilee yhdistykselle vinkkejä sujuvaan taloudenhoitoon. Koulutuksessa käydään läpi perusasiat yhdistyksen taloudenhoidosta. Työpaja koostuu luennosta ja pienryhmätyöskentelystä. Työpajassa on myös mahdollisuus esittää kysymyksiä. Työpaja sopii erityisesti keliakiayhdistysten hallituksen jäsenille, mutta mukaan ovat tervetulleita kaikki taloudenhoidosta kiinnostuneet.

Innostu ideasta

1. sessio, la klo 13.15−14.45

Vetäjä: Keliakialiiton vapaaehtoistoiminnan asiantuntija Eliisa Girsén

Tapahtuman ja toiminnan suunnittelu lähtee ideoinnista. Välillä on hyvä astua laatikon ulkopuolelle ja pohtia isommalla porukalla ja ilman rajoitteita, millaisia toimintoja tai tapahtumia meidän yhdistyksemme voisi jäsenilleen tarjota. Tässä työpajassa kokeillaan erilaisia tapoja ideoida tapahtumia ja toimintaa. Nämä menetelmät voit ottaa omassa yhdistyksessäsi käyttöön esimerkiksi silloin, kun suunnittelette tulevia tapahtumia tai teette seuraavan vuoden toimintasuunnitelmaa.

Vapaaehtoisen polku -työpaja

2. sessio, la klo 15.15−16.45, tila 2

Vetäjä: Keliakialiiton vapaaehtoistoiminnan asiantuntija Minnaleena Ollanketo

Työpajassa rakennamme vapaaehtoisen polkua askel kerrallaan. Mietimme yhdessä, miten vapaaehtoinen tulee mukaan toimintaan, miten hänet vastaanotetaan, perehdytetään, motivoidaan ja miten häntä kiitetään. Työpajan vetää vapaaehtoistoiminnan asiantuntija Minnaleena Ollanketo.

Neuvontaklinikat

2. sessio, la klo 15.15−16.45, tilat 3 ja 4

Vetäjät: Keliakialiiton toimihenkilöt

Klinikoilla tarjotaan apua erilaisiin mieliä askarruttaviin aiheisiin. Keliakialiiton toimihenkilöt ovat käytettävissäsi neuvontapisteillä, ja sinulla on mahdollisuus saada henkilökohtaista neuvontaa ja kysyä juuri oman yhdistyksenne kannalta tärkeitä kysymyksiä.

Kannattaa ottaa mukaan oma kannettava tietokone tai älypuhelin. Neuvontaklinikat ovat auki puolentoista tunnin ajan. Voit tällä ajalla kiertää vapaasti sinua kiinnostavat vastaanotot tai pistäytyä vaikka kaikissa. Katso tarkemmat teemat alta.

1. Sosiaalinen media

Sosiaalisen median kanavat palvelevat yhdistyksen tarpeita ja lisäävät näkyvyyttä. Jokainen kanava toimii vähän eri tavoilla. Miten luodaan kiinnostava Facebook-julkaisu? Miten julkaisu ajastetaan Facebookissa? Haluatko perustaa yhdistykselle Instagram-tilin, mutta et tiedä miten se tapahtuu? Voit myös tulla ideoimaan mitä kanavia juuri teidän yhdistyksenne kannattaisi ottaa käyttöön. Pisteellä sinua neuvoo Keliakialiiton viestinnän asiantuntija Hanna Parviainen.

2. Tulorekisteri

Tiedätkö miten tulorekisteri toimii ja mitkä kulut sinne pitää ilmoittaa? Pisteellä sinua neuvoo Keliakialiiton taloussihteeri Kristiina Ahola.

3. Jäsenrekisteri

Jäsenrekisterityökalusta voi olla iloa moneen arkiseen askareeseen yhdistyksessä. Kaipaatko neuvoa sisäänkirjautumiseen? Etkö saa uutiskirjettä lähetettyä? Ota mukaasi oma kannettava tietokoneesi, niin osaamme neuvoa paremmin. Mikäli kysymyksesi liittyy käyttäjätunnuksiin, varaa mukaasi virallinen henkilötodistus. Pisteellä sinua neuvoo Keliakialiiton jäsensihteeri Tuija Heliövuori.

4. Digivälineet

Digivälineet helpottavat yhdistyksen toimintoja mutta ainoastaan silloin, kun ne toimivat. Onko sähköpostin kanssa ongelmia? Haluaisitko tallentaa yhdistyksen materiaaleja pilvipalveluihin, mutta et tiedä mihin tai miten? Voisiko WhatsAppia hyödyntää yhdistyksen toiminnoissa? Missä voi tehdä visuaalisesti kivan näköisiä mainoksia? Miten lähetetään ilmaiseksi uutiskirje jäsenille? Onko sinulla vielä joku muu digiin liittyvä iso tai pieni kysymys? Tule digiklinikalle ja ratkotaan asioita yhdessä. Pisteellä sinua neuvoo Keliakialiiton vapaaehtoistoiminnan asiantuntija Eliisa Girsén.

Ohjelmallinen illallinen

La klo 19 alkaen, Ravintola Säde

Tapahtumapäivän kruunaa hyvässä seurassa nautittava illallinen.

Jännitystä illan hetkeen tuo vuoden 2020 vapaaehtoistoiminnan tunnustuspalkinnon saajan julkistaminen ja palkitseminen.

Illan päättää Duo Songbirds, joka on monipuolinen ja valloittava kahden tamperelainen ammattimuusikon laulupianoduo. Anna Katariinan kaunis ja pehmeä ääni sekä Piianistin taitava soitto nostavat tilaisuuden tunnelman uusiin sfääreihin. Repertuaaria Duo Songbirdsiltä löytyy useilla kielillä laulettuna. Tyylilajit vaihtelevat vanhasta jazzista nykypoppiin.

Hallinto haltuun

3. sessio, su klo 9.0010.30, tila 1

Vetäjä: järjestökouluttaja Ahto Harmo

Miksi hyvä hallinto on tärkeää? Miten välttää hallinnon muuttuminen raskaaksi ja miten karsia rönsyjä pitäen hyvä hallinto siistinä?

Työpajassa etsitään ratkaisuvaihtoehtoja yhdistyksen hallinnon kehittämiseen satoja yhdistyksiä erilaisissa haasteissa auttaneen järjestökouluttaja Ahto Harmon opastuksella. Koulutuksessa kirkastetaan yhdistyksen hallinnolliset vastuut ja vastuujako, jotka ovat ehtona hyvälle hallinnolle.

Lisäksi koulutuksessa pureudutaan yleisiin haasteisiin, joita yhdistyksen hallintoon liittyy. Työpaja koostuu luennosta ja pienryhmätyöskentelystä. Työpaja on suunnattu erityisesti hallituksen jäsenille, mutta on hyödyksi myös muille toimijoille.

Vapaaehtoispestien muotoilua

3. sessio, su klo 9.0010.30, tila 2

Vetäjä: Keliakialiiton vapaaehtoistoiminnan asiantuntija Minnaleena Ollanketo

Jotain vanhaa ja jotain uutta, miksei miksattuakin. Pestityöpajassa työstetään nykypäivän vapaaehtoistoiminnan tarpeisiin sopivia pestikuvauksia. Työpajan vetää vapaaehtoistoiminnan asiantuntija Minnaleena Ollanketo.

Yhdistyksen verkkosivujen ulkoasun uudistus

3. & 4. sessio, su klo 9.0013.30, (välissä lounastauko) tila 3

Vetäjät: Nettitiimi / Minna Käenniemi ja Janne Käenniemi

Huom! Työpaja kestää 3,5 tuntia ja työskentely jatkuu lounaan jälkeen.

Tässä työpajassa voit ottaa käyttöön yhdistyksesi verkkosivuilla uuden Yhdistysavain-työkalun. Keliakialiitto on teettänyt valmiin ulkoasun, jonka saa työpajassa oman yhdistyksen käyttöön. Valmista ei tarvitse tulla, mutta tällä pääset jo hyvään alkuun. Työpajaa vetää Nettitiimin kaksikko Minna ja Janne, jotka opastivat verkkosivujen käyttöä rautaisella ammattitaidolla myös vuoden 2019 G-festeillä.

Voimaannuttavaa kokemusten vaihtoa vapaaehtoistyöstä

3. sessio, su klo 9.0010.30, tila 4

Vetäjä: työnohjaaja, joogaopettaja ja kehotietoisuusvalmentaja Miia toikka, miiatoikka.fi

Hyvinvoinnin tukemiseen tähtäävässä työpajassa jaetaan kokemuksia vapaaehtoistyöstä. Teemana on omien voimavarojen tunnistaminen ja vaaliminen. Työpajassa työskennellään keskustellen ja se sopii kaikille vapaaehtoistyötä tekeville.

Työpajan vetäjä Miia Toikka on ratkaisukeskeinen työnohjaaja, joogaopettaja ja kehotietoisuusvalmentaja. Hän auttaa ihmisiä pysähtymään, hengähtämään ja kuuntelemaan sekä itseään että toisiaan.

Huoneiden luovutus ja lounas

Su klo 10.30−12.

Hyvät hallintokäytännöt kiertoon!

4. sessio, su klo 12−13.30, tila 1

Kaipaatko tietoa hyvistä yhdistyshallinnon toimintamalleista? Onko sinulla hyviä käytäntöjä jaettavaksi muille yhdistyksille? Haluatko kuulla, millä tavoin muissa yhdistyksissä laaditaan vuosikertomus tai muut yhdistystoiminnan viralliset asiakirjat?

Miten yhdistyksen toimintaan voisi saada mukaan uusia vapaaehtoistoimijoita? Mietityttääkö sinua yhdistyksen hallituksen jäsenten keskinäinen työnjako, millä tavoin hallitus voisi työskennellä parhaalla ja tehokkaimmalla tavalla?

Työpajassa eri keliakiayhdistysten edustajat jakavat toisilleen vinkkejä siitä, millaisia ratkaisuja heillä on yhdistyshallinnon tehtävien hoitamiseen.

Työpajassa on eri aihepiireistä muutama työskentelypiste, joissa pääset kuulemaan muiden yhdistysten käytäntöjä ja jakamaan omia vinkkejäsi muille! Työpaja sopii erityisesti keliakiayhdistysten hallituksen jäsenille, mutta mukaan ovat tervetulleita kaikki hyvästä yhdistyshallinnosta kiinnostuneet.

Yhdistystoiminta 2020-luvulla nuorten näkökulmasta

4. sessio, su klo 12−13.30, tila 3

Vetäjä: Keliakianuorten toimikunnan jäsenet

Mikä nuoria kiinnostaa? Miten saisimme nuoret houkuteltua mukaan tapahtumiimme? Mitä nuoret hakevat vapaaehtoistoiminnalta? Mistä nuoret tavoittaa tänä päivänä?

Keliakianuorten toimikuntalaiset valottavat oman kokemuksensa kautta sitä, mitä nuoret toivovat yhdistystoiminnalta ja tapahtumista. He kertovat miten he itse päätyivät mukaan vapaaehtoistoimintaan. Työpajassa vaihdetaan ideoita siitä, mitä keliakiayhdistykset voivat tarjota nuorille jäsenilleen. Samalla kartoitetaan asiat, jotka nuorille suunnatussa toiminnassa kannattaa ottaa huomioon.

Työpaja sopii kaikille vapaaehtoistoimijoille, jotka haluavat järjestää nuorille suunnattua toimintaa tai ovat kiinnostuneita aiheesta.

Rentoutta ja rauhaa kehoa kuunnellen

4. sessio, su klo 12−13.30, tila 4

Vetäjä: työnohjaaja, joogaopettaja ja kehotietoisuusvalmentaja Miia Toikka, miiatoikka.fi

Sunnuntain toisessa hyvinvoinnin työpajassa tehdään rentoutumis- ja kehotietoisuusharjoituksia (muun muassa asahia, tuolijoogaa, hengitysharjoituksia, kehomeditaatiota). Samalla keskustellaan rentoutumisesta sekä kehon ja mielen yhteydestä.

Opit tunnistamaan omaan arkeen sopivia rentoutumis- ja rauhoittumiskeinoja. Liikkeet tehdään seisten ja istuen, joten ne sopivat myös liikuntarajoitteisille. Työpaja sopii kaikille.

Yhteinen lopetus

Su klo 13.45−14.15, Varala-sali

G-festin lopuksi kokoonnumme palkitsemaan Keliakialiiton Vuoden tutkijan. Keliakialiiton puheenjohtaja Sari Tanus jakaa palkinnon, ja vuoden tutkija pitää puheenvuoron. Loppusanat meille lausuu Sari Tanus.

Joko vakuutuit?

Ensimmäisen G-festin tunnelmia

Keliakialiitto järjesti ensimmäisen valtakunnallisen koulutustapahtuman Tampereella toukokuussa 2019. Monipuolinen ja laaja koulutus kokosi yhteen keliakiayhteisön vapaaehtoisia ympäri Suomen. Tapahtuma vietettiin toukokuisessa hellesäässä upeissa maisemissa Pyhäjärven rannalla Varalan urheiluopistossa.

Koulutusviikonlopun runsaasta tarjonnasta pystyi räätälöimään juuri itseään kiinnostavan kokonaisuuden. Mukana työpajoja vetämässä olivat mm. järjestökoulutuksen huippuammattilainen Salla Saarinen, Nettitiimin kouluttaja Janne Käenniemi, psykologi Hanna Herno ja iso liuta Keliakialiiton omia asiantuntijoita.

Lue tästä uutinen: "Jos muut olisivat tienneet, miten mukavaa G-festeillä on, olisivat tulleet kaikki!"