Keliakiaviikko

Valtakunnallisella keliakiaviikolla syyskuun alussa tapahtuu ympäri Suomen! Vuosittain viikolla 36 järjestettävä keliakiaviikko on järjestömme vilkkain tapahtumaviikko.

Keliakiaviikolla on joka vuosi tietty teema, jonka puitteissa keliakiayhdistykset järjestävät monenlaisia tapahtumia ja muuta toimintaa. Viikko näkyy myös Keliakialiiton sosiaalisen median kanavissa, joissa gluteenittomuudesta kiinnostuneet pääsevät osallistumaan esimerkiksi erilaisiin kilpailuihin.

Keliakiaviikon tavoitteena on lisätä tietoisuutta keliakiasta ja sen vaatimasta ruokavaliosta.

Keliakiaviikko 2021: Kokataan yhdessä gluteenitonta

Vuoden 2021 keliakiaviikko järjestetään 6.–12.9.2021. Viikon teemana on "Kokataan yhdessä gluteenitonta". Lisää tietoa viikon teemasta ja ohjelmasta tulossa myöhemmin tällä sivulla sekä muun muassa Keliakialiiton ja keliakiayhdistysten somekanavilla ja pe 27.8. ilmestyvässä jäsenten uutiskirjeessä.

Keliakiaviikko 2020: Gluteenitonta? Kyllä, kiitos!

Keliakiaviikko 31.8.–6.9.2020

Gluteenitonta? Kyllä, kiitos! -teemaa kantava vuoden 2020 keliakiaviikko toi gluteenittoman ruokavalion suuren yleisön tietoisuuteen.

Millainen on gluteeniton ruokavalio? Maistuvatko gluteenittomat tuotteet sahajauholta? Kuinka tarkkana täytyy olla gluteenittomuuden kanssa? Kenen tulee tai kannattaa käyttää gluteenitonta ruokavaliota? Saako ravintoloista ja kahviloista gluteenittomia tuotteita ja annoksia ja jos saa, uskaltaako niitä nauttia? Kannattaako huolestua omasta terveydestä, jos omalla sisarella tai vanhemmalla todetaan keliakia.

Kerroimme gluteenittomasta ruokavaliosta ja keliakiasta muun muassa verkkosivuillamme ja somekanavissamme. Herätimme keskustelua ruokavaliosta ja siihen liitettävistä ennakkoluuloista, väärinkäsityksistä ja onnistumisenelämyksistä. Rohkaisemme someseuraajiamme kertomaan omia kokemuksiaan ja havaintojaan.

Järjestimme kaikille avoimen webinaarin gluteenittomuudesta. Monet yhteistyökumppanimme olivat mukana keliakiaviikossa tarjoamalla jäsenalennuksia.

Keliakiaviikko 2019: Oivalla oireet, kesytä keliakia!

Keliakiaviikko 2.–8.9.2019

70 000 suomalaista sairastaa tietämättään keliakiaa. Vuoden 2019 keliakiaviikolla nostimme esiin keliakian erilaisia oireita, jotta kaikki keliakiaa sairastavat saisivat diagnoosin.

Onko sinulla tai läheiselläsi joku keliakian monista oireista? Niitä ovat vatsavaivat, aftat, nivelkivut tai -turvotus, osteoporoosi, kutiseva ja rakkulainen ihottuma, koholla olevat maksa-arvot, hampaiden kiillevauriot, laihtuminen, anemia, masennusoireet, kuukautishäiriöt, hermosto-oireet, hedelmättömyys, viivästynyt murrosikä ja kasvuhäiriöt lapsilla.

Keliakia on perinnöllinen sairaus, ja siihen voi sairastua minkä ikäisenä tahansa. Monien oireiden lisäksi keliakia voi olla myös oireeton.

Keliakiaviikon aikana toimme esille keliakian moninaisia oireita. Järjestimme keliakiatapahtumia apteekeissa ympäri Suomen.

Kerroimme keliakian oireista ja diagnosoimisen tärkeydestä muun muassa verkkosivuillamme ja somekanavissamme. Herätimme keskustelua oireista ja niiden tunnistamisesta esimerkiksi rohkaisemalla kertomaan, miten oma tai lähisukulaisen keliakia alkoi oireilla ja miten keliakiaa alettiin epäillä.

Järjestimme lääkäreille koulutuswebinaarin keliakian uudistuneesta Käypä hoito -suosituksesta. Lue tästä lääkäreille suunnatusta Käypä hoito -webinaarista.

Keliakiaviikko 2018: Löydä gluteeniton tuote!

Vuonna 2018 Keliakiaviikolla (vk 36) mentiin ruokakauppaan. Viikon teemana oli Löydä gluteeniton tuote!

Viikon aikana tarjosimme tilaisuuksia kauppojen ja kuluttajien väliseen vuoropuheluun. Tavoitteena oli vaikuttaa siihen, että gluteenittomat tuotteet löytyisivät kaupoista mahdollimman helposti, ja että asiakkaat osaisivat tunnistaa ne. Lisäksi tarjosimme kaupoille tietoa esimerkiksi tuotteiden merkitsemisestä ja turvallisesta sijoittelusta.

Gluteenitonta somessa ja kauppakierroksilla

Keliakiayhdistykset järjestivät ruokakaupoissa eri puolilla maata opastettuja kauppakierroksia, joiden osallistujat pääsivät yhdessä tutustumaan oman kauppansa  gluteenittomien tuotteiden valikoimaan ja pakkausmerkintöihin. Kierroksen yhteydessä oli oivallinen tilaisuus keskustella kaupan henkilökunnan kanssa ja esittää heille kysymyksiä ja toiveita.

Myös Keliakialiiton sosiaalisen median kanavissa etsittiin viikon aikana gluteenittomia tuotteita. Keliakiaviikkoa vietettiin 3.9. syyskuuta.

Aikaisempien keliakiaviikkojen teemoja

Keliakiaviikko on keliakiajärjestön tärkein kampanjatapahtuma

Valtakunnallinen keliakiaviikko järjestettiin ensimmäisen kerran vuonna 1996. Viikkoa on vietetty muun muassa seuraavilla teemoilla:

• 2017 Kaikki syömään - gluteenitonta turvallisesti
  • 2016 Keksitkö gluteenitonta? Ilahduta ystävääsi
  • 2015 Lupa tuntea - keliakia on yksilöllinen kokemus
  • 2014 Pakko olla sairaan tarkka
  • 2013 Kun lapsella on keliakia
  • 2012 Gluteeniton ruokamatka
  • 2011 Entä jos se on keliakiaa?
  • 2010 Hyvä kauppa
  • 2009 Pastat sekaisin
  • 2007 Tunnistatko keliakian?