Keliakiaviikko

• ihokeliakia
  • keliakialiitto
  • gluteeniton ruokavalio

Valtakunnallisella keliakiaviikolla syyskuun alussa tapahtuu ympäri Suomen! Vuosittain viikolla 36 järjestettävä keliakiaviikko on järjestömme vilkkain tapahtumaviikko

Keliakiaviikolla on joka vuosi tietty teema, jonka puitteissa keliakiayhdistykset järjestävät monenlaisia tapahtumia ja muuta toimintaa. Viikko näkyy myös Keliakialiiton sosiaalisen median kanavissa, joissa gluteenittomuudesta kiinnostuneet pääsevät osallistumaan esimerkiksi erilaisiin kilpailuihin.

Keliakiaviikon tavoitteena on lisätä tietoisuutta keliakiasta ja sen vaatimasta ruokavaliosta. Etsi tämän syksyn keliakiaviikon tapahtumia Tapahtumakalenteristamme.

Keliakiaviikko 2018: Löydä gluteeniton tuote!

Vuonna 2018 Keliakiaviikolla (vk 36) mennään ruokakauppaan. Viikon teemana on Löydä gluteeniton tuote!

Viikon aikana tarjoamme tilaisuuksia kauppojen ja kuluttajien väliseen vuoropuheluun. Tavoitteena on vaikuttaa siihen, että gluteenittomat tuotteet löytyisivät kaupoista mahdollimman helposti, ja että asiakkaat osaisivat tunnistaa ne. Lisäksi tarjoamme kaupoille tietoa esimerkiksi tuotteiden merkitsemisestä ja turvallisesta sijoittelusta.

Gluteenitonta somessa ja kauppakierroksilla

Keliakiayhdistykset järjestävät ruokakaupoissa eri puolilla maata opastettuja kauppakierroksia, joiden osallistujat pääsevät yhdessä tutustumaan oman kauppansa  gluteenittomien tuotteiden valikoimaan ja pakkausmerkintöihin. Kierroksen yhteydessä on oivallinen tilaisuus keskustella kaupan henkilökunnan kanssa ja esittää heille kysymyksiä ja toiveita.

Myös Keliakialiiton sosiaalisen median kanavissa etsitään viikon aikana gluteenittomia tuotteita.

Vuonna 2018 keliakiaviikkoa vietetään 3.-9. syyskuuta. Seuraa viikon tapahtumailmoittelua ja lähde mukaan!

Keliakiaviikko 2017: Kaikki syömään – gluteenitonta turvallisesti

Vuonna 2017 keliakiaviikolla haluttiin madaltaa gluteenitonta ruokavaliota noudattavien ihmisten kynnystä syödä kodin ulkopuolella.

Tarjosimme ammattikeittiöille tietoa gluteenittoman ruokavalion turvallisesta noudattamisesta ja teimme samana vuonna käyttöön otettua Gluteenittoman palvelun merkkiämme tunnetuksi sekä ravintoloille että asiakkaille.

Yhdistyksemme järjestivät viikon aikana eri puolilla Suomea tapahtumia, joissa pääsi nauttimaan yhdessä gluteenittomia herkkuja ja keskustelemaan kodin ulkopuoliseen ruokailuun liittyvistä teemoista.

Teimme viikkoa varten myös kortin, jonka avulla kaikki halukkaat saattoivat muistuttaa kahviloita ja ravintoloita gluteenittomuudesta. Sosiaalisessa mediassa laitoimme liikkeelle kolme kuvaa, joiden avulla kuka tahansa sai kiittää tuttua kahvilaa tai ravintolaa hyvästä gluteenittomasta valikoimasta, palvelusta tai asenteesta.

2016: Keksitkö gluteenitonta? Ilahduta ystävääsi!

Lähestyimme gluteenitonta ruokavaliota noudattavien läheisiä: ystäviä, sukulaisia, työkavereita... Jaoimme tietoa gluteenittomuudesta, annoimme vinkkejä helppoihin tarjottaviin ja ennen kaikkea rohkaisimme läheisiä ottamaan huomioon gluteenittoman ruokavalion.

Paikallisten keliakiayhdistysten tapahtumat oli suunniteltu niin, että niihin oli helppo lähteä yhdessä oman ystävän tai muun läheisen kanssa.

Teimme ja lähetimme jäsenillemme Keksitkö gluteenitonta? Ilahduta ystävääsi -esitteen, jonka he saattoivat antaa omalle läheiselleen, joka kaipasi vinkkejä gluteenittomiin tarjottaviin.

2015: Lupa tuntea – keliakia on yksilöllinen kokemus

Keliakiaviikon 2015 tunneteema muistutti, että kaikilla tunteilla on tarkoituksensa: huonoja tai vääriä tunteita ei ole, vaan omien tunteiden tunnistaminen ja hyväksyminen lisäävät hyvinvointia.

Suunta-verkkopalvelun blogeissa kerrottiin viikon aikana, miltä gluteeniton elämä tuntuu. Tunneteemaan liittyvissä kirjoituksissa oli tunnisteena #lupatuntea. Myös Facebookissa, Twitterissä ja Instagramissa käytiin viikon aikana keskustelua samalla tunnisteella.

Yhdistyksemme järjestivät ympäri maata Lupa tuntea -keskustelutilaisuuksia, joissa oli tilaisuus kertoa, millaisia tuntemuksia arjen kokemukset ja keliakian hoito herättävät ja kuunnella toisten kokemuksia.

2014: Pakko olla sairaan tarkka

Viikon aikana muistutimme suurta yleisöä siitä, että keliaakikko ei voi syödä muruakaan gluteenipitoisia viljoja eli vehnää, ohraa tai ruista. Tavoitteena oli korostaa, että keliaakikko on tarkka sairautensa takia, ei nirsouttaan.

Yhdistysten omien tapahtumien lisäksi järjestimme tapahtuman eduskunnassa. Töihin saapuville kansanedustajille oli eduskuntatalon edustalla tarjolla gluteenittomia myslipatukoita ja keliakiasta kertovia esitteitä.

Eduskunnan ravintolassa tarjoiltiin päivän kunniaksi gluteeniton lounas, ja Keliakialiiton väki esitteli ravintolan kabinetissa keliaakikon arkea ja ruokavalihoidon haasteita. Paikalla kävi toista sataa ihmistä.

2013: Kun lapsella on keliakia

Viikon aikana keskityttiin erityisesti lasten keliakiaan. Kohderyhmänä lapsikeliaakikkojen lisäksi oli myös koko se lähipiiri, jota lapsen sairaus koskettaa: vanhemmat, sukulaiset, kavereiden vahemmat, koulu, päiväkoti ja harrastukset.

Viikon aluksi julkaisimme uuden oppaan keliakiaa sairastavan lapsen lähipiirin tueksi.

Aikaisempien keliakiaviikkojen teemoja

Keliakiaviikko on Keliakiajärjestön tärkein kampanjatapahtuma

Valtakunnallinen keliakiaviikko järjestettiin ensimmäisen kerran vuonna 1996. Viikkoa on vietetty muun muassa seuraavilla teemoilla:

• 2012 Gluteeniton ruokamatka
  • 2011 Entä jos se on keliakiaa?
  • 2010 Hyvä kauppa
  • 2009 Pastat sekaisin
  • 2007 Tunnistatko keliakian?