Sopeutumista tukevat kurssit

Kaipaatko lisää tietoa keliakian hoidosta ja tukea gluteenittoman ruokavalion noudattamiseen? Hae mukaan Keliakialiiton järjestämille keliakiaan sopeutumista tukeville kursseille!

Kurssien tavoitteena on, että osallistujat saavat tietoa keliakiasta ja gluteenittomasta ruokavaliohoidosta, oppivat tunnistamaan ja löytämään gluteenittomia tuotteita ja saavat arkeensa lisää voimavaroja. Kursseilla pääsee myös jakamaan gluteenittomaan elämään liittyviä kokemuksia toisten keliaakikkojen kanssa.

Lisää tietoa kurssista ja sähköisen haun linkit löydät alempaa sivulta kurssilinkkejä klikkaamalla. Sähköinen haku on luotettavin ja nopein tapa jättää hakemus. Paperisen ja postitse lähetettävän hakulomakkeen aikuisten kursseille voit tulostaa tästä. Lapsi/nuori-vanhempi-kurssien hakulomakkeen voi tulosta tästä. Paperinen lomake postitetaan osoitteella Kurssit, Keliakialiitto, Hammareninkatu 7, 33100 Tampere.

Mikä ihmeen sopeutumista tukeva kurssi?

Keliakialiitto järjestää Veikkauksen tuella sopeutumista tukevia kursseja hiljattain sairastuneille keliaakikoille. Tarjolla on säännöllisesti kursseja myös muille kohderyhmille kuten lapsikeliaakikoille ja heidän perheilleen, pariskunnille ja pidempään keliakiaa sairastaneille. Välillä järjestämme omia kursseja myös keliaakikoille, joilla on keliakian lisäksi myös jokin muu sairaus, esimerkiksi 1-tyypin diabetes tai syöpä. Uutuutena järjestämme kurssin myös muusta terveydellisestä syystä gluteenitonta ruokavaliota tarvitseville syksyllä 2021.

Kurssien ohjelmaan kuuluu esimerkiksi lääkärin, ravitsemusterapeutin ja psykologin luentoja, käytännön leipomisvinkkejä, liikuntaa ja yhteistä virkistävää tekemistä. Kursseilla ollaan pääsäntöiseseti yötä, mutta välillä tarjolla on myös avokursseja, joilla osallistujat käyvät iltaisin kotoa käsin. Uutena kurssimuotona ovat verkkokurssit, joihin osallistutaan kokonaan kotoa käsin tietokoneella ja verkkoyhteydellä.

Kurssit ovat maksuttomia lukuunottamatta pientä omavastuuosuutta, joka on 15 euroa avomuotoisilla ja verkkokursseilla, 45 euroa viikonloppukursseilla ja 65 euroa pidemmillä kursseilla. Hintaan sisältyy majoitus 1-2 hengen huoneissa mukavuuksin sekä täysihoito (aamiainen, lounas, päivällinen, iltapala).

Kysy lisää kursseista Keliakialiiton kuntoutusvastaavalta puh 03 2541 323 tai kuntoutus@keliakialiitto.fi

Kuka sopeutumista tukevalle kurssille pääsee?

• Kurssit on tarkoitettu keliaakikoille, jotka tarvitsevat lisää tietoa ja taitoja sairautensa hoitamiseen.
  • Etusijalla ovat hakijat, jotka eivät aiemmin ole olleet millään Keliakialiiton sopeutumisvalmennuskurssilla (avokurssi, verkkokurssi, yön yli kurssi, kaksoisdiagnoosikurssi). Tavoitteena on, että rahoituksen salliessa jokainen kurssia tarvitseva pääsisi ainakin kerran kurssille.
  • Osalle kursseista otetaan ensisijaisesti hiljattain sairastuneita.
  • Valinnoissa huomioidaan myös muita erityisiä syitä, jotka vaikuttavat hakijan edellytyksiin hoitaa sairauttaan (esim. elämäntilanne, taloudelliset, sosiaaliset ja terveydelliset syyt).
  • Sosiaali- ja terveysalan järjestöjen avustuskeskus STEAn asiakasvalintapykälään perustuvan kurssivalintakriteeristön voit katsoa tästä.

Tulevat sopeutumista tukevat kurssit

Kurssin nimeä klikkaamalla näet tarkemmat tiedot kurssista ja voit hakea kurssille.

Kurssille osallistumiseen saa monenlaista tukea

Keliakialiitto veloittaa sopeutumisvalmennuskursseille osallistumisesta aikuisilta 65 euron ja viikonloppukursseilta 45 euron omavastuun. Avomuotoisten ja verkkokurssien omavastuu on 15 euroa.

Omavastuusta voi hakea vapautusta taloudellisin perustein vapaamuotoisella kirjallisella hakemuksella. Hakemuksen voi lähettää suoraan Keliakialiittoon.

Kelan tuet: Kelalta voi hakea matkakorvausta kurssille tulemisen aiheuttamista kustannuksista, jos ne ylittävät 25 euron omavastuuosuuden per suunta. Työssäkäyvät voivat hakea kurssiajalta ansionmenetyksen korvauksena Kelan kuntoutusrahaa. Kuntoutusrahan ja matkakorvauksen saamisen edellytys on lääkärin lähete tai suositus kurssille, joka on tehty ennen kurssille hakemista. Suosituksen voi pyytää jo olemassa olevaan keliakiasta kirjoitettuun lääkärintodistukseen. Pelkkä lääkärintodistus keliakiasta ilman kuntoutus- tai kurssisuositusta ei riitä.

Hakemuksiin tarvittavat muut liitteet saa kurssilta eli etuuksia voi hakea kurssin jälkeen.

Lisätietoja: Kelan matkakorvaukset ja kuntoutusraha