Sopeutumisvalmennuskurssit

• keliakia
  • ihokeliakia
  • keliakialiitto

Kaipaatko vertaistukea ja lisää tietoa keliakian hoidosta? Hae mukaan Keliakialiiton järjestämille sopeutumisvalmennuskursseille!

Kurssien tavoitteena on, että osallistujat saavat tietoa keliakiasta ja sen ruokavaliohoidosta, oppivat tunnistamaan ja löytämään gluteenittomia tuotteita, harjaantuvat gluteenittomassa leivonnassa ja saavat arkeensa lisää voimavaroja. Kursseilla pääsee myös jakamaan gluteenittomaan elämään liittyviä kokemuksia toisten keliaakikkojen kanssa.

Lisää tietoa kurssista ja hakulomakkeet löydät alempaa sivulta kurssilinkkejä klikkaamalla.

Mikä ihmeen sopeutumisvalmennus?

Keliakialiitto järjestää Stean rahoituksella sopeutumisvalmennuskursseja pääasiassa vasta sairastuneille keliaakikoille, mutta tarjolla on säännöllisesti omia kursseja myös esimerkiksi lapsikeliaakikoille ja heidän perheilleen, pariskunnille ja pitkään sairastaneille. Välillä järjestämme omia kursseja myös keliaakikoille, joilla on keliakian lisäksi myös jokin muu sairaus, esimerkiksi diabetes tai syöpä.

Sopeutumisvalmennuskurssien ohjelmaan kuuluu esimerkiksi lääkärin, ravitsemusterapeutin ja psykologin luentoja, käytännön leipomisvinkkejä, liikuntaa ja yhteistä virkistävää tekemistä. Kursseilla ollaan pääsäntöisesti yötä, mutta välillä tarjolla on myös avokursseja, joilla osallistujat käyvät päivisin kotoa käsin.

Sopeutumisvalmennus perustuu kuntoutuslakiin. Sillä tarkoitetaan kuntoutujan ja hänen läheistensä ohjausta ja valmentamista sairastumisen jälkeiseen elämäntilanteeseen.

Kysy lisää kursseista Keliakialiiton kuntoutusvastaavalta puh 03 2541 323 tai kuntoutus@keliakialiitto.fi

Kuka sopeutumisvalmennuskurssille pääsee?

• Kurssit on tarkoitettu keliaakikoille, jotka tarvitsevat lisää tietoa ja taitoja sairautensa hoitamiseen.
  • Etusijalla ovat hakijat, jotka eivät ole aiemmin olleet Keliakialiiton sopeutumisvalmennuskursseilla.
  • Useimmille kursseille otetaan ensisijaisesti vasta sairastuneita.
  • Valinnoissa voidaan huomioida myös muita erityisiä syitä, jotka vaikuttavat hakijan edellytyksiin hoitaa sairauttaan. (esim. taloudellinen tilanne ja perhesuhteet)

Tulevat sopeutumisvalmennuskurssit

Kurssille osallistumiseen saa monenlaista tukea

Keliakialiitto veloittaa sopeutumisvalmennuskursseille osallistumisesta aikuisilta 49–65 euron omavastuun. Avomuotoisten kurssien omavastuu on 15 euroa.

Omavastuusta voi hakea vapautusta taloudellisin perustein vapaamuotoisella kirjallisella hakemuksella. Hakemuksen voi lähettää suoraan Keliakialiittoon.

Kelalta voi hakea matkakorvausta kurssille tulemisen aiheuttamista kustannuksista, jos ne ylittävät 25 euron omavastuuosuuden per suunta.

Työssäkävijät voivat hakea kurssiajalta ansionmenetyksen korvauksena Kelan kuntoutusrahaa. Kuntoutusrahan saamisen edellytys on lääkärin lähete tai suositus kurssille. Suosituksen voi pyytää jo olemassa olevaan keliakiasta kirjoitettuun lääkärintodistukseen.

Hakemuksiin tarvittavat muut liitteet saa kurssilta eli etuuksia voi hakea kurssin jälkeen.

Lisätietoja: Kelan matkakorvaukset