Vapaaehtoisten tietolaari

Vapaaehtoisten tietolaariin on koottu vapaaehtoistoimintaan liittyvää materiaalia. Täältä löydät muun muassa yhdistystoiminnan vuosikellon ja muuta hallitustyöskentelyn tukimateriaalia, valmiita toimintamalleja tapahtumien järjestämiseen sekä erilaisia ohjeita ja lomakkeita. Jos sinulla on kysyttävää vapaaehtoistoiminnan materiaaleihin liittyen, ota yhteyttä vapaaehtoistoiminnan asiantuntija Minnaleena Ollanketoon.

Kampanjat ja vaikuttaminen

Keliakiayhdistysten jäsenhankintakampanja

Ensi vuonna keliakiaviikkoa vietetään 4.-10.9.2023

Keliakiaviikko on vuosittain viikolla 36. Viikolla on joka vuosi tietty teema. Vuoden 2023 keliakiaviikon tavoitteena on auttaa gluteenitonta ruokavaliota noudattavia kutistamaan ruokavalion kuluja. Keinoina muun muassa itse tekeminen, satokauden hyödyntäminen ja hävikin vähentäminen.

Vaikuta alueellasi!

Vaikuta keliakiakorvauksen saamiseen

Keliakialiiton vaalitavoitteina eduskuntavaaleissa 2023 on keliakiakorvauksen saaminen sekä sosiaali- ja terveysjärjestöjen rahoituksen turvaaminen. Vaikuta oman alueesi kansanedustajiin ja ehdokkaisiin kertomalla tavoitteistamme. Vaikuttamistyön tukena voit käyttää oheista vaalitavoite-esitettä.

Vaikuta hyvinvointialueilla

Suomeen on perustettu 21 hyvinvointialuetta ja näiden lisäksi terveyspalveluita järjestää Helsingin kaupunki.
Hyvinvointialueiden vastuulla tulee olemaan vuodesta 2023 alkaen muun muassa perusterveydenhuolto eli terveyskeskuspalvelut, erikoissairaanhoito, hammashoito, mielenterveys- ja päihdepalvelut, äitiys- ja lastenneuvolat, vammaispalvelut, lastensuojelu, ikääntyneiden asumispalvelu sekä aikuissosiaalityö.

Kunnat vastaavat edelleen muun muassa päivähoidosta, opetuksesta, liikunnasta, kulttuurista sekä hyvinvoinnin ja terveyden edistämistoiminnasta.

Nyt on aika vaikuttaa omalla alueella siihen, että järjestöillä ja yhdistyksillä on hyvät toimintaedellytykset hyvinvointialueilla.
Järjestöillä ja yhdistyksillä on merkittävä rooli useissa ihmisen hyvinvointia lisäävissä toiminnoissa. Järjestöt ja yhdistykset tuottavat hyvinvointialueen palveluketjuun asukkaille tärkeitä ja tarpeellisia lisäpalveluja.

Nämä tulee huomioida osana yleisiä palveluketjuja. Hyvinvointialueen ja sen alueella toimivien järjestöjen sekä yhdistysten tulee pyrkiä aktiiviseen vuorovaikutukseen, jotta voidaan yhdessä edistää palvelujen käyttäjien terveyttä ja hyvinvointia.

Tässä muutamia vinkkejä hyvinvointialueella vaikuttamiseen:

Koulutusten materiaalit

Jäsenjärjestöavustus

Hakuohjeet ja -lomakkeet

Jäsenjärjestöavustuksen kevään 2022 hakupäivät ovat 13.2. ja 15.5.

Loppuvuoden ajan 30.11. saakka avustusta voi hakea jatkuvassa haussa, jossa jaettavissa on yhteensä noin 2 500 euroa. Yhdistys voi siis jättää avustushakemuksen milloin vain teille sopivana ajankohtana!

Vapaaehtoistoiminnan asiantuntija, Tietosuojavastaava
Marjo Aspegren

Viestintä ja graafiset ohjeet

Yhdistysten verkkosivu-uudistus

Virtuaaliset alustat - vinkit ja ohjeet

Gluteeniton elämä -lehti

Muut

Tapahtumakalenteri

• Ohje tapahtumakalenteriin ilmoituksen tekemiseen.
  • Tämä kuvallinen ohje opastaa, miten saat lisättyä yhdistyksesi tapahtumat Keliakialiiton sähköiseen tapahtumakalenteriin.
  • Huom! Ehdota tapahtumaa -kohdasta lisätyt tapahtumat tulevat viestinnän asiantuntijan sähköpostiin. Kun tapahtuma on viestinnän asiantuntijan sähköpostissa, hän lisää sen manuaalisesti verkkosivuille 25 työpäivän kuluessa. Ilmoitathan tapahtumat viimeistään viikkoa ennen tapahtumaa. Loma-aikoina mielellään jo hyvissä ajoin ennakoiden.

Hallitustyöskentelyn tueksi