Vapaaehtoisten tietolaari

Toimistotarvikkeita oranssilla pöydälläVapaaehtoisten tietolaariin on koottu vapaaehtoistoimintaan liittyvää materiaalia. Täältä löydät muun muassa yhdistystoiminnan vuosikellon ja muuta hallitustyöskentelyn tukimateriaalia, valmiita toimintamalleja tapahtumien järjestämiseen sekä erilaisia ohjeita ja lomakkeita.

Jos sinulla on kysyttävää vapaaehtoistoiminnan materiaaleihin liittyen, ota yhteyttä vapaaehtoistoiminnan asiantuntija Minnaleena Ollanketoon.

Kampanjat ja vaikuttaminen

Vaikuta hyvinvointialueilla

Suomeen on 21 hyvinvointialuetta ja näiden lisäksi terveyspalveluita järjestää Helsingin kaupunki. Hyvinvointialueiden vastuulla on muun muassa perusterveydenhuolto eli terveyskeskuspalvelut, erikoissairaanhoito, hammashoito, mielenterveys- ja päihdepalvelut, äitiys- ja lastenneuvolat, vammaispalvelut, lastensuojelu, ikääntyneiden asumispalvelu sekä aikuissosiaalityö. Vaikuta omalla alueellasi siihen, että järjestöillä ja yhdistyksillä on hyvät toimintaedellytykset hyvinvointialueilla.

Keliakiaviikko

Tänä vuonna keliakiaviikkoa vietetään 4.-10.9.2023

Keliakiaviikko on vuosittain viikolla 36. Viikolla on joka vuosi tietty teema. Vuoden 2023 keliakiaviikon teemana on Syksyn satoa gluteenittomasti. Tavoitteena on auttaa gluteenitonta ruokavaliota noudattavia kutistamaan ruokavalion kuluja. Keinoina muun muassa itse tekeminen, satokauden hyödyntäminen ja hävikin vähentäminen.

Tutustu tästä toimintamalliin

Muut kampanjat

Keliakiayhdistysten jäsenhankintakampanja

Tapahtuman järjestäminen

Toimintavinkkejä ja ohjeita tapahtuman järjestämiseen

Luentomateriaali keliakiasta ja gluteenittomasta ruokavaliosta

Luentopohjat ovat tarkoitettu yhdistysten ja vapaaehtoisten käyttöön esitysten pitämiseen. Materiaalia voi hyödyntää monissa yhdistyksen tapahtumissa tai esimerkiksi vierailtaessa oppilaitoksissa, muiden järjestöjen yhdistyksissä jne. Jos tarvitset muokattavat luentopohjat (pptx-muodossa, sisältävät myös muistiinpanoja), niin ota yhteyttä vapaaehtoistoiminnan tukipalveluun, vapaaehtoistoiminta@keliakialiitto.fi.

Jäsenjärjestöavustus

Hakuohjeet ja -lomakkeet

Jäsenjärjestöavustusta on haettavissa seuraavan kerran vuonna 2024, jolloin ensimmäinen haku päättyy 18.2.24 ja toinen, vuoden viimeinen haku 19.5.2024.

Jäsenjärjestöavustuksella on vuonna 2024 kuusi eri käyttötarkoitusta, joista yksi on kokonaan uusi: Kestävää kehitystä edistävät hankkeet. Katso tarkemmin hakuohjeesta.

Vapaaehtoistoiminnan asiantuntija, Tietosuojavastaava
Marjo Aspegren

Viestintä ja graafiset ohjeet

Yhdistysten verkkosivu-uudistus

Gluteeniton elämä -lehti

Muut

Tapahtumakalenteri

• Ohje tapahtumakalenteriin ilmoituksen tekemiseen. (päivitetty 3/2023)
  • Tämä kuvallinen ohje opastaa, miten saat lisättyä yhdistyksesi tapahtumat Keliakialiiton sähköiseen tapahtumakalenteriin.
  • Huom! Ehdota tapahtumaa -kohdasta lisätyt tapahtumat tulevat viestinnän asiantuntijan sähköpostiin. Kun tapahtuma on viestinnän asiantuntijan sähköpostissa, hän lisää sen manuaalisesti verkkosivuille 25 työpäivän kuluessa. Ilmoitathan tapahtumat viimeistään viikkoa ennen tapahtumaa. Loma-aikoina mielellään jo hyvissä ajoin ennakoiden.

Hallitustyöskentelyn tueksi