Vapaaehtoisten tietolaari

Vapaaehtoisten tietolaariin on koottu vapaaehtoistoimintaan liittyvää materiaalia. Täältä löydät muun muassa yhdistystoiminnan vuosikellon ja muuta hallitustyöskentelyn tukimateriaalia, valmiita toimintamalleja tapahtumien järjestämiseen sekä erilaisia ohjeita ja lomakkeita. Jos sinulla on kysyttävää vapaaehtoistoiminnan materiaaleihin liittyen, ota yhteyttä vapaaehtoistoiminnan asiantuntija Minnaleena Ollanketoon.

Kampanjat ja vaikuttaminen

Keliakiayhdistysten jäsenhankintakampanja kevät 2022

Tänä vuonna keliakiaviikkoa vietetään 5.-11.9.2022

Keliakiaviikko on vuosittain viikolla 36. Viikolla on joka vuosi tietty teema. Vuoden 2022 keliakiaviikon tavoitteena on lisätä yleistä keliakiatietämystä ja vaikuttaa sitä kautta siihen, että keliakian alidiagnostiikka vähenee ja mahdollisimman moni 70 000 diagnosoimattomasta keliaakikosta saisi diagnoosin sairaudelleen.

Vaikuta alueellasi!

Suomeen on perustettu 21 hyvinvointialuetta ja näiden lisäksi terveyspalveluita järjestää Helsingin kaupunki.
Hyvinvointialueiden vastuulla tulee olemaan vuodesta 2023 alkaen muun muassa perusterveydenhuolto eli terveyskeskuspalvelut, erikoissairaanhoito, hammashoito, mielenterveys- ja päihdepalvelut, äitiys- ja lastenneuvolat, vammaispalvelut, lastensuojelu, ikääntyneiden asumispalvelu sekä aikuissosiaalityö.

Kunnat vastaavat edelleen muun muassa päivähoidosta, opetuksesta, liikunnasta, kulttuurista sekä hyvinvoinnin ja terveyden edistämistoiminnasta.

Nyt on aika vaikuttaa omalla alueella siihen, että järjestöillä ja yhdistyksillä on hyvät toimintaedellytykset hyvinvointialueilla.
Järjestöillä ja yhdistyksillä on merkittävä rooli useissa ihmisen hyvinvointia lisäävissä toiminnoissa. Järjestöt ja yhdistykset tuottavat hyvinvointialueen palveluketjuun asukkaille tärkeitä ja tarpeellisia lisäpalveluja.

Nämä tulee huomioida osana yleisiä palveluketjuja. Hyvinvointialueen ja sen alueella toimivien järjestöjen sekä yhdistysten tulee pyrkiä aktiiviseen vuorovaikutukseen, jotta voidaan yhdessä edistää palvelujen käyttäjien terveyttä ja hyvinvointia.

Tässä muutamia vinkkejä hyvinvointialueella vaikuttamiseen:

Tietoa ja vinkkejä keliakiayhdistyksille hyvinvointialueilla vaikuttamiseen 2021–2022 (pdf)

Koulutusten materiaalit

Jäsenjärjestöavustus

Hakuohjeet ja -lomakkeet

Jäsenjärjestöavustuksen kevään 2022 hakupäivät ovat 13.2. ja 15.5.

Syksyllä järjestetään ylimääräinen haku, jolloin jaettavissa on 8 600 euroa. Tämä haku päättyy su 28.8.

Vapaaehtoistoiminnan asiantuntija, Tietosuojavastaava
Marjo Aspegren

Viestintä ja graafiset ohjeet

Yhdistysten verkkosivu-uudistus

Virtuaaliset alustat - vinkit ja ohjeet

Gluteeniton elämä -lehti

Muut

Tapahtumakalenteri

• Ohje tapahtumakalenteriin ilmoituksen tekemiseen.
  • Tämä kuvallinen ohje opastaa, miten saat lisättyä yhdistyksesi tapahtumat Keliakialiiton sähköiseen tapahtumakalenteriin.
  • Huom! Ehdota tapahtumaa -kohdasta lisätyt tapahtumat tulevat viestinnän asiantuntijan sähköpostiin. Kun tapahtuma on viestinnän asiantuntijan sähköpostissa, hän lisää sen manuaalisesti verkkosivuille 25 työpäivän kuluessa. Ilmoitathan tapahtumat viimeistään viikkoa ennen tapahtumaa. Loma-aikoina mielellään jo hyvissä ajoin ennakoiden.

Hallitustyöskentelyn tueksi