Nyt

Keliakiaviikko 2017

Kaikki syömään! - gluteenitonta turvallisesti

KaikkiSyomaan

Vuoden 2017 keliakiaviikon teemalla halutaan madaltaa keliakiaa sairastavien ja muiden gluteenitonta ruokavaliota noudattavien kynnystä ruokailla kodin ulkopuolella.

Tarjoamme ammattikeittiölle tietoa gluteenittoman ruokavalion turvallisesta toteuttamisesta ja teemme uutta Gluteenittoman palvelun merkkiä tunnetuksi sekä ravintoloille että asiakkaille.

Vie kortti tuttuun kahvilaan tai ravintolaan!

Keliakiaviikon kampanjakortti kertoo ammattilaisille Keliakialiiton järjestämistä koulutuksista ja mahdollisuudesta hakea Gluteenittoman palvelun merkkiä. Jäsenet ovat saaneet kortin elokuun Keliakia-lehden välissä, ja sen voi myös tulostaa tältä sivulta.

Kortin avulla voit viedä viestiä gluteenittomuudesta sinulle tuttuun kahvilaan tai ravintolaan. Samalla tarjoutuu hyvä tilaisuus kysellä ja keskustella yrityksen gluteenittomasta tarjonnasta ja palveluista sekä kertoa omista toiveistasi.

[pdf]Keliakiaviikon kampanjakortti 2017, 205 kb, Päivitetty: 09.08.2017

Lähde mukaan gluteenittomiin tapahtumiin!

Keliakiayhdistykset järjestävät viikon aikana eri puolilla Suomea ruokailu- ja muita tapahtumia, joissa päästään nauttimaan yhdessä gluteenittomia herkkuja ja keskustelemaan kodin ulkopuoliseen ruokailuun liittyvistä teemoista.

Tapahtumat eri puolilla Suomea

Lue lisää keliakiaviikosta

Celiakiveckan 2017

Keliakia-lehti 3/2017

Lehti keskittyy valtakunnalliseen keliakiaviikkoon ja sen teemaan Kaikki syömään! – gluteenitonta turvallisesti. Asiantuntija-artikkelin aiheena on gluteenittomuus kahviloissa ja ravintoloissa. Keliaakikot kertovat myös omia kokemuksiaan ulkona syömisestä. Ruokakulttuurin professori Johanna Mäkelä kannustaa keliaakikkoja olemaan aktiivisia ja vaativia asiakkaita.

Gastroenterologi Tuire Ilus kertoo artikkelissaan keliakian monista liitännäissairauksista. Päivi Toivonen puolestaan avaa elämäänsä useamman pitkäaikaissairauden kanssa.

Palaamme myös Keliakialiiton tekemän hintaselvityksen tuloksiin. Tässä lehdessä tarkastelemme gluteenittomien tuotteiden hintaeroja kaupparyhmittymissä.

Lehdestä saat myös ideoita syksyn gluteenittomiin herkkuihin. Resepteistä vastaa Yummy Baker –blogista tuttu Ansku eli Annamari Jukkola.

Gluteenittomia tuotteita 2017

Gluteenittomia tuotteita -oppaan voi tulostaa tästä.
[pdf]Gluteenittomia tuotteita 2017, 3769 kb, Päivitetty: 23.03.2017

Keliakialiiton kuntavaalitavoitteet 2017

1. Keliakian ja ihokeliakian tutkimuksiin on päästävä ajoissa ja hoitoa on seurattava.

2. Ravitsemusterapeutin ohjaus on välttämätöntä.

3. Vähävaraisilla kustannukset on huomioitava toimeentulotuessa.

4. Gluteenittoman ruoan saatavuus ja turvallisuus ateriapalveluissa on varmistettava.

Lue lisää ja tutustu vaalitavoitteisiin:

[pdf]Keliakialiiton kuntavaalitavoitteet 2017, 64 kb, Päivitetty: 09.02.2017

[pdf]Finska celiakiförbundets mål i kommunalvalet 2017, 65 kb, Päivitetty: 09.02.2017

Keliakiaviikko 2016

Oletko pohtinut, mitä voisit tarjota gluteenitonta ruokavaliota noudattavalle ystävällesi? Tai miettinyt, mitkä herkut sopivat työpaikkasi keliaakikolle?

Suomessa yhä useampi noudattaa gluteenitonta ruokavaliota. Valtaosa heistä sairastaa keliakiaa. Keliaakikko joutuu noudattamaan gluteenitonta ruokavaliota koko elämänsä. Hän ilahtuu, kun hänen ruokavalionsa muistetaan ja huomioidaan yhteisissä ruoka- ja kahvihetkissä.

Vuoden 2016 keliakiaviikkoa varten tehdystä esitteestä löytyy tietoa gluteenittomasta ruoanlaitosta ja leivonnasta sekä tuotteiden pakkausmerkinnöistä. Lisäksi siinä on muutamia reseptejä.

Keksitko_gluteenitonta2016

[pdf]Keksitko_gluteenitonta2016, 753 kb, Päivitetty: 22.08.2016

- - -

Keliakiaviikon 2015 Lupa tuntea -teemalla halusimme muistuttaa, että kaikilla tunteilla on tarkoituksensa. Huonoja tai vääriä tunteita ei ole. Omien tunteiden tunnistaminen ja hyväksyminen lisäävät hyvinvointia.

Lisää tunteisiin ja henkiseen hyvinvointiin liittyviä kirjoituksia löydät Suunta-verkkopalvelusta.
Suunta

Kaikki keliakiaviikolla julkaistut Ruoka ja tunteet -sarjan videot löytyvät YouTubesta.

Seuraa keliakiaviikon tunnelmia sosiaalisessa mediassa tunnisteella #lupatuntea

Onko jäsenyytesi voimassa?

Jos et päässyt kirjautumaan Jäsensivuille, tarkista, että jäsenmaksusi on maksettu. Jäsenmaksutiedon siirtymiseen ja tallentumiseen jäsenrekisteriin kuluu kaksi arkipäivää maksupäivästä.

Tuoreimmat tapahtumat

Tapahtumat ja ajankohtaiset asiat keliakiarintamalla ovat luettavissa tältä sivulta. Seuraa sivuamme, niin pysyt ajan tasalla!