Nyt

Keliakia-lehti 2/2017

Kerromme lehdessä Keliakialiiton tekemän gluteenittomien tuotteiden hintaselvityksen tuloksista. Selvityksen perusteella gluteenittomien tuotteiden keskimääräiset kilohinnat ovat hieman laskeneet, mutta silti gluteenittomat tuotteet maksavat edelleen selvästi tavanomaisia tuotteita enemmän.

Saat lehdestä runsaasti tietoa, vinkkejä ja kokemuksia kasvissyönnistä. Miksi liha kannattaa korvata kasviksilla? Mitkä uusista kasvisproteiinivalmisteista sopivat gluteenittomaan ruokavalioon? Mia ja Sofia kertovat kokemuksistaan gluteenittomasta kasvis- ja vegaaniruokavaliosta. Lehdessä on myös herkullisia gluteenittomia kasvisreseptejä.

Lisäksi esittelemme lehdessä neljä ensimmäistä Gluteenittoman palvelun merkin saanutta yritystä ja annamme vinkkejä kesän matkoille. Lehden välissä lukijat saavat Gluteenittomia tuotteita 2017 -oppaan.

Keliakialiiton kuntavaalitavoitteet 2017

1. Keliakian ja ihokeliakian tutkimuksiin on päästävä ajoissa ja hoitoa on seurattava.

2. Ravitsemusterapeutin ohjaus on välttämätöntä.

3. Vähävaraisilla kustannukset on huomioitava toimeentulotuessa.

4. Gluteenittoman ruoan saatavuus ja turvallisuus ateriapalveluissa on varmistettava.

Lue lisää ja tutustu vaalitavoitteisiin:

[pdf]Keliakialiiton kuntavaalitavoitteet 2017, 64 kb, Päivitetty: 09.02.2017

[pdf]Finska celiakiförbundets mål i kommunalvalet 2017, 65 kb, Päivitetty: 09.02.2017

Keliakiaviikko 2016

Oletko pohtinut, mitä voisit tarjota gluteenitonta ruokavaliota noudattavalle ystävällesi? Tai miettinyt, mitkä herkut sopivat työpaikkasi keliaakikolle?

Suomessa yhä useampi noudattaa gluteenitonta ruokavaliota. Valtaosa heistä sairastaa keliakiaa. Keliaakikko joutuu noudattamaan gluteenitonta ruokavaliota koko elämänsä. Hän ilahtuu, kun hänen ruokavalionsa muistetaan ja huomioidaan yhteisissä ruoka- ja kahvihetkissä.

Vuoden 2016 keliakiaviikkoa varten tehdystä esitteestä löytyy tietoa gluteenittomasta ruoanlaitosta ja leivonnasta sekä tuotteiden pakkausmerkinnöistä. Lisäksi siinä on muutamia reseptejä.

Keksitko_gluteenitonta2016

[pdf]Keksitko_gluteenitonta2016, 753 kb, Päivitetty: 22.08.2016

- - -

Keliakiaviikon 2015 Lupa tuntea -teemalla halusimme muistuttaa, että kaikilla tunteilla on tarkoituksensa. Huonoja tai vääriä tunteita ei ole. Omien tunteiden tunnistaminen ja hyväksyminen lisäävät hyvinvointia.

Lisää tunteisiin ja henkiseen hyvinvointiin liittyviä kirjoituksia löydät Suunta-verkkopalvelusta.
Suunta

Kaikki keliakiaviikolla julkaistut Ruoka ja tunteet -sarjan videot löytyvät YouTubesta.

Seuraa keliakiaviikon tunnelmia sosiaalisessa mediassa tunnisteella #lupatuntea

Onko jäsenyytesi voimassa?

Jos et päässyt kirjautumaan Jäsensivuille, tarkista, että jäsenmaksusi on maksettu. Jäsenmaksutiedon siirtymiseen ja tallentumiseen jäsenrekisteriin kuluu kaksi arkipäivää maksupäivästä.

Tuoreimmat tapahtumat

Tapahtumat ja ajankohtaiset asiat keliakiarintamalla ovat luettavissa tältä sivulta. Seuraa sivuamme, niin pysyt ajan tasalla!

Gluteenittomia tuotteita 2017

Gluteenittomia tuotteita -oppaan voi tulostaa tästä.
[pdf]Gluteenittomia tuotteita 2017, 3769 kb, Päivitetty: 23.03.2017