Ravitsemusalan ammattilaiset tyrmäävät keliaakikoiden viljattomuuden

9.11.2015 kirjoittanut Sanna Talsta (sanna.talsta a keliakialiitto.fi)

Joukko suomalaisia ravitsemusalan ammattilaisia on tänään tehnyt kannanoton, jossa he tyrmäävät sosiaali- ja terveysministeriön ja eduskunnan sosiaali- ja terveysvaliokunnan ehdotuksen keliaakikoiden viljattomasta ruokavaliosta. Kannanotossa todetaan, että ministeriön ja valiokunnan näkemys gluteenittoman ruokavalion koostamisesta on selvästi ristiriidassa ravitsemussuositusten ja hoitosuositusten kanssa, eikä perustu tieteelliseen näyttöön.

Julkaisemme kannanoton kokonaisuudessaan.

"Keliakiaa sairastava tarvitsee viljavalmisteita

Eduskunnan sosiaali- ja terveysvaliokunta on hyväksynyt 3.11.2015 hallituksen esityksen, jonka mukaan keliakiaa sairastavien ruokavaliokorvaus poistuu 1.1.2016. Valiokunta ilmoittaa hyväksyneensä esityksen valtiontalouden tasapainottamiseksi tarvittavien säästöjen aikaansaamiseksi sekä eri sairauksia sairastavien yhdenvertaisuuteen liittyvistä syistä.

Gluteeniton ruokavaliohoito aiheuttaa lähes 70 €/kk ylimääräisiä kustannuksia (Keliakialiiton selvitys 2014). Ministeriön selvityksessä todettiin, että keliakiaa sairastavan ruokavaliokustannukset eivät välttämättä nouse suuremmiksi verrattuna terveisiin, jos ruokavaliossa viljavalmisteita ei korvata kalliimmilla gluteenittomilla tuotteilla. Mietinnön mukaan ”keliakiaa tai ruoka-aineallergiaa sairastava voi rakentaa ruokavalionsa myös siten, ettei vältettäviä ruoka-aineita korvata kalliimmilla, vaan tarvittavat ravintoaineet saadaan muista ruoka-aineista”. Kuidun lähteeksi mietinnössä ehdotetaan täysjyväriisiä, kasviksia, marjoja, hedelmiä ja pähkinöitä. Viljaa ei voida korvata muilla ruoka-aineilla ja korvaus on välttämätön, että riittävä ravitsemus voidaan turvata.

1. Viljavalmisteilla on tärkeä merkitys ruokavaliossa. Gluteeniton ruokavalio koostetaan Valtion ravitsemusneuvottelukunnan laatimien suomalaisten ravitsemussuositusten mukaan siten, että tavanomaiset viljavalmisteet korvataan gluteenittomilla vaihtoehdoilla. Suositusten mukaan täysjyväviljavalmisteet kuuluvat päivittäiseen ruokavalioon ja lähes joka aterialle. Miehille suositellaan noin 9 annosta ja naisille noin 6 annosta viljavalmisteita päivässä. Viljavalmisteet ovat tärkeitä energian, hiilihydraattien ja proteiinin lähteitä sekä sisältävät runsaasti kuitua, B-ryhmän vitamiineja ja rautaa. Finravinto 2012 tutkimuksen mukaan 30 % päivittäisestä energiasta, 40 % raudasta ja yli puolet kuidusta saadaan viljavalmisteista.

2. Vilja on merkittävä kuidun lähde. Viljan kuitu on ns. ei-geeliytyvää kuitua, joka on erityisen tärkeää suoliston hyvinvoinnin kannalta. Keskimääräinen kasvisten, marjojen ja hedelmien syönti tulisi jopa kolminkertaistaa, jotta riittävä kuidun saanti varmistettaisiin yksinomaan niillä. Päivittäiseen suositeltuun 25 gramman kuidun vähimmäissaantiin yltäminen tarkoittaisi esimerkiksi 25 porkkanaa tai 20 kerää salaattia. Ravitsemuksellisesti täysipainoisen ruokavalion kokoaminen ilman viljaa on erittäin vaativaa, jopa mahdotonta. Pähkinöiden ja siemenien päivittäiseksi käyttömääräksi suositellaan 30 grammaa ja ne toimivat kuidun lisänä osana monipuolista gluteenitonta ruokavaliota, mutta niiden käyttömäärän kasvattaminen ei ole perusteltua niiden poikkeuksellisen runsaan rasvasisällön takia. Suurempi määrä altistaa myös liialliselle hometoksiinien saannille.

3. Riisin käyttö yksinomaisena viljavalmisteena ei ole suositeltavaa. Elintarviketurvallisuusvirasto Evira ei suosittele riisiä gluteenittoman ruokavalion yksinomaiseksi viljaksi sen sisältämän epäorgaanisen arseenin takia, jonka liiallinen saanti lisää syöpäriskiä. Riisiä voidaan käyttää osana monipuolista ruokavaliota, jossa on vaihtelevasti muita gluteenittomia viljavalmisteita.

4. Millä viljavalmisteiden sisältämät hiilihydraatit ja energia korvataan?
30 % päivittäisestä energiasta saadaan viljavalmisteista. Gluteenittomien viljavalmisteiden poistaminen ruokavaliosta tarkoittaisi hiilihydraattien saannin vähentymistä sekä rasvan ja proteiinin osuuden kasvamista ruokavaliossa. Runsaasti proteiinia sisältävä ruokavalio kuormittaa munuaisia. Paljon kovaa rasvaa sisältävä ruokavalio lisää mm. sydän- ja verisuonitautien riskiä. Punaisen lihan ja prosessoitujen lihavalmisteiden käyttöä tulisi rajoittaa enintään 500 grammaan viikossa mm. lisääntyneen paksusuolen syövän riskin takia. Lihavalmisteita ei voida määräänsä enempää lisätä ruokavalioon korvaamaan viljan välttämistä. Terveyttä edistävä ruokavalio on kokonaisuus, jossa viljalla on keskeinen rooli.

Terveydenhuollon ammattilaiset ohjaavat keliaakikoille gluteenittoman ruokavalion perustuen keliakian käypähoitosuositukseen. Katsomme, että ministeriön ja valiokunnan näkemys gluteenittoman ruokavalion koostamisesta on selvästi ristiriidassa ravitsemussuositusten ja hoitosuositusten kanssa, eikä perustu tieteelliseen näyttöön."

Arja Lyytikäinen
Pääsihteeri
Valtion ravitsemusneuvottelukunta
c/o Tuoteturvallisuusyksikkö