Väitöskirja tuo uutta tietoa keliakian pitkittyneistä vatsaoireista

15.12.2017 kirjoittanut Leila Alivuotila (leila.alivuotila a keliakialiitto.fi)

LL Pilvi Laurikan sisätautiopin alaan kuuluva väitöskirja Persistent Symptoms in Treated Coeliac Disease (Keliakian pitkittyneet vatsaoireet) tarkistetaan tänään Tampereen yliopistossa.

Laurikan väitöskirjan tavoitteena oli tutkia pitkittyneiden vatsaoireiden yleisyyttä ja vakavuutta sekä valottaa pitkittyneiden vastaoireiden syitä pitkään hoidetuilla keliaakikoilla. Tulokset osoittivat keliaakikkojen vatsaoireiden helpottavan nopeasti gluteenittomalla ruokavaliolla, joskin lyhyen aikaa hoidetut potilaat kärsivät vielä ripulista. Liki neljänneksellä pitkään hoidetuista keliaakikoista oli pitkittyneitä vatsaoireita. Yleisin oire oli närästys.

Keliaakikoiden oireet olivat vakavuudeltaan lieviä tai kohtalaisia verrattuna muihin ruoansulatuskanavan sairauksiin. Vatsaoireiden pitkittymiselle altistivat kauan ennen diagnoosin tekoa alkaneet tai vakavat oireet sekä samanaikainen kilpirauhassairaus, muu ruoansulatuskanavan sairaus, ruokarajoite tai mikä tahansa muu keliakiaan liittyvä liitännäissairaus. Lisäksi huonolle elämänlaadulle altistivat pitkä aika oireiden alusta diagnoosin tekemiseen, vatsaoireiden esiintyminen tutkimushetkellä sekä samanaikainen psykiatrinen sairaus.

Tarkemmissa tutkimuksissa selvisi myös, että jatkuvista oireista kärsivillä hoidetuilla keliaakikoilla oli erilainen ohutsuolen mikrobikoostumus verrattuna oireettomiin potilaisiin. Lisäksi hoidolla olevat oireiset potilaat käyttivät merkittävästi vähemmän kuitua kuin oireettomat potilaat.

Väitöskirjatyön tulokset osoittivat, että pitkittyneet vatsaoireet ovat yleisiä gluteenitonta ruokavaliota noudattavilla keliaakikoilla. Osa oireista saattaa vaatia pidemmän ruokavaliohoidon ennen lievittymistä, ja keliaakikkoja hoitavien lääkäreiden tulee ottaa tämä huomioon. Tulokset tukevat myös ajatusta siitä, että vähäisellä kuidunsaannilla ja ohutsuolen mikrobiston muutoksilla voi olla osuutta huonoon oirevasteeseen.

Lisätietoa Pilvi Laurikan väitöstutkimuksesta