Sote-valiokunta hyväksyi hallituksen leikkausesityksen

4.11.2015 kirjoittanut Sanna Talsta (sanna.talsta a keliakialiitto.fi)

Eduskunnan sosiaali- ja terveysvaliokunta on hyväksynyt 3.11. hallituksen esityksen, jonka mukaan keliakiaa sairastavien ruokavaliokorvaus poistuu 1.1.2016. Valiokunta ilmoittaa hyväksyneensä esityksen valtiontalouden tasapainottamiseksi tarvittavien säästöjen aikaansaamiseksi sekä eri sairauksia sairastavien yhdenvertaisuuteen liittyvistä syistä. Valiokunta ei ollut yksimielinen päätöksessään. Kaikki oppositiopuolueiden edustajat jättivät mietintöön vastalauseensa.

Valiokunnan mietinnössä perustellaan korvauksen poistamista muun muassa sillä, että keliakiaa hoidetaan muista autoimmuunisairauksista poiketen ruokavaliolla. Gluteeniton ruokavaliohoito rinnastetaan mietinnössä allergisten noudattamiin erityisruokavalioihin.

”Yhdenvertaisuuden näkökulmasta ei ole ongelmatonta, että yhtä sairautta sairastavat saavat korvausta ruokavalion noudattamiseksi. On myös muita sairauksia, jossa ruokavalion noudattaminen on välttämätöntä”, mietinnössä todetaan viitaten muun muassa ruoka-aineallergioihin.

Mietinnön mukaan ”keliakiaa tai ruoka-aineallergiaa sairastava voi rakentaa ruokavalionsa myös siten, ettei vältettäviä ruoka-aineita korvata kalliimmilla, vaan tarvittavat ravintoaineet saadaan muista ruoka-aineista”.

- Uskomatonta, miten valiokunnan jäsenet voivat kyseenalaistaa keliaakikon ruokavaliohoidon periaatteet ja esittää, että ruokavalion voisi koostaa ilman gluteenittomia viljavalmisteita. Varsinkin kun moni heistä on taustaltaan terveydenhuollon ammattilainen, hämmästelee Keliakialiiton toiminnanjohtaja Leila Kekkonen.

Keliakia on elinikäinen autoimmuunisairaus, johon ei ole olemassa lääkehoitoa. Ainoa hoitomuoto on lääkärin määräämä tarkasti noudatettava gluteeniton ruokavalio. Pienikin poikkeama ruokavaliosta aiheuttaa sairastumisen.

"Valiokunta astui keliaakikoiden varpaille”

Kekkonen kritisoi korvauksen poistopäätöksen taustalla olevien perusteluiden puutteellisia tietoja ja asiavirheitä. Hän myös arvostelee päätöksen vaikuttavuusarvioinnin puutteellisuutta.

- Viime hallituskaudella ruokavaliokorvausta korotettiin ja nyt viedään koko korvaus pois. Tämä on erittäin poukkoilevaa ja lyhytjänteistä terveyspolitiikkaa, Kekkonen sanoo.

Keliakialiiton puheenjohtaja Inkeri Kerola muistuttaa, että sosiaali- ja terveysvaliokunnassa pitäisi olla näkymää myös sairastavuudesta johtuvasta kustannusten noususta.

- Hoitamattoman keliakian seurauksena ilmenevät lisäsairaudet sekä niiden lisäkustannukset ovat osoitettavissa, Kerola toteaa ja sanoo valiokunnan astuneen kannallaan keliaakikoiden varpaille.

- Jäsentemme omakohtaiset kokemukset keliakiasta puhuvat karua kieltä. Ne kertovat myös siitä, millainen vaikutus ruokavaliokorvauksella on ruokalaskua maksettaessa.

Toistasataa keliaakikkoa lähetti viime viikolla sosiaali- ja terveysvaliokunnan jäsenille sähköpostia. Keliakiaa sairastavat kertoivat viesteissään ruokavaliokorvauksen poiston vaikutuksista omaan elämäänsä ja terveyteensä.

Valiokunnan varapuheenjohtaja Hannakaisa Heikkinen (kesk) julkaisi Facebook-sivullaan vastauksen, jossa hän perusteli päätöstä ja avasi omia kantojaan korvauksen poistamiseen. Vastaus on herättänyt vilkasta keskustelua ja lukuisat keliaakikot ovat käyneet kommentoimassa Heikkisen kirjoitusta. Kommenteista kuvastuu suuri huoli heikentyneistä mahdollisuuksista hoitaa vakavaa sairautta.

Ministeri Mäntylä ei aio perääntyä päätöksestä

Ruokavaliokorvauksen poistamisesta on tehty sosiaali- ja terveysministeri Hanna Mäntylälle eduskunnassa viisi kirjallista kysymystä. Viimeisimpään kysymykseen, jonka teki kansanedustaja Merja Mäkisalo-Ropponen (sd) 8.10., ministeri vastasi 29.10.

Mäkisalo-Ropponen kysyi kirjallisessa kysymyksessään perusteluja hallituksen päätökselle poistaa keliakiaa sairastavien ruokavaliokorvaus. Ministeri myöntää vastauksessaan, että ruokavaliokorvauksen poistaminen ei perustu lääketieteellisesti arvioidulle muutostarpeelle, vaan perusteena on valtiontalouden tilanne ja säästötarve.

Sosiaali- ja terveysvaliokunnan mietintö
Merja Mäkisalo-Ropposen kirjallinen kysymys ja ministeri Hanna Mäntylän vastaus

Lue lisää ruokavaliokorvauspäätöksen vaiheista Keliakialiiton uutisista
Lue ruokavaliokorvaukseen liittyviä kirjoituksia Keliakialiiton blogista