Toiminta » Keliakiaviikko

Valtakunnallinen keliakiaviikko

Kaikki syömään! - gluteenitonta turvallisesti

Vuonna 2017 keliakiaviikkoa vietetään 4.-10.9. teemalla Kaikki syömään! - gluteenitonta turvallisesti.

KaikkiSyomaan

Viikon teemalla halutaan madaltaa keliakiaa sairastavien ja muiden gluteenitonta ruokavaliota noudattavien kynnystä ruokailla kodin ulkopuolella.

Tarjoamme ammattikeittiölle tietoa gluteenittoman ruokavalion turvallisesta toteuttamisesta ja teemme uutta Gluteenittoman palvelun merkkiä tunnetuksi sekä ravintoloille että asiakkaille.

Keliakiayhdistykset järjestävät viikon aikana eri puolilla Suomea ruokailu- ja muita tapahtumia, joissa päästään nauttimaan yhdessä gluteenittomia herkkuja ja keskustelemaan kodin ulkopuoliseen ruokailuun liittyvistä teemoista.

Tapahtumat eri puolilla Suomea

- - -

Vuosittaisen keliakiaviikon tavoitteena on lisätä tietoisuutta keliakiasta ja sen vaatimasta ruokavaliosta. Keliakiaa tutkitaan ahkerasti eri puolilla maailmaa. Tutkimustiedon myötä keliakian taudinkuva on muuttunut. Nykytiedon mukaan keliakia ei ole vain suolisto- ja ihotauti, vaan koko elimistön sairaus.

Keliakian esiintyvyydeksi arvioidaan Suomessa 2 %. Keliakiadiagnoosin on saanut vajaa kolmannes, runsaat 30 000 henkilöä.

Keliakiaviikon järjestävät Keliakialiitto ja sen 30 paikallisyhdistystä.

Lue lisää keliakiaviikosta

Tärkein kampanjatapahtuma

Valtakunnallista keliakiaviikkoa vietetään vuosittain syyskuun alussa, viikolla 36. Keliakiaviikko on Keliakialiiton ja sen 30 paikallisyhdistyksen tärkein vuosittainen kampanjatapahtuma sekä viestinnän että toiminnan näkökulmasta. Ensimmäisen kerran valtakunnallinen keliakiaviikko järjestettiin vuonna 1996.