Jolie Lounge & Café sai Gluteenittoman palvelun merkin

Keliakialiitto on myöntänyt Gluteenittoman palvelun merkin Ylläksellä toimivalle Jolie Lounge & Café -yritykselle. Gluteenittoman palvelun merkki on nyt Suomessa 17 yrityksellä.

Kuvassa Jolie Lounge & Café:n omistajat, salivastaava Eija Pakkanen (vas.) ja keittiömestari Jo Ormós. Kuva: Satu Renko

Jolie Lounge & Café toimii täysin gluteenittomasti. Myynnissä on itse tehtyjä leipiä, kakkuja, piirakoita ja ruokia. Useat tuotteet ovat myös maidottomia tai täysin vegaanisia.

– Olemme yhtiökumppanini ja salivastaava Eija Pakkasen kanssa molemmat gluteenittomia. Olikin itsestään selvää lähteä tekemään kaikkea sataprosenttisen gluteenittomasti, kertoo keittiömestari Jo Ormós.

Kahvila käynnisti toimintansa koronakeväänä ja avasi ovet jouluksi 2020. Kysyntää on, sillä alueella asuu Ormóksen mukaan paljon ihmisiä, jotka tarvitsevat gluteenitonta ruokaa.

– Jolie Lounge & Café valmistaa gluteenittomia tuotteita myös muille alueen kahviloille, ravintoloille ja hotelleille. Tilauksesta saa leivonnaisia myös kokouksiin ja juhliin.

Menu vaihtuu kahdeksan kertaa vuodessa Lapin vuodenaikojen mukaan, ja se näkyy sekä juoma- että ruokalistalla. Parhaillaan valmistellaan ruskamenua.

– Käytämme paljon lähiruokaa ja Lapin villiruokaa. Kehittelen ja kokeilen paljon erilaisia tuotteita. Se tuo vaihtelua gluteenittomaan tarjontaan sekä itselle että asiakkaille, Ormós sanoo.

Jolie Lounge & Café -yritys on tähän asti lähinnä markkinoinut gluteenittomuutta täsmänä esimerkiksi some-ryhmissä.

– Gluteenittomuutta kohtaan on paljon ennakkoluuloja. Gluteenittoman palvelun merkillä haluamme kuitenkin nyt vahvistaa sitä viestiä, että Lappiin voivat keliaakikotkin tulla huoletta. Omia eväitä ei tarvitse kantaa erämaahan kotoa asti.

Merkki 17 yrityksellä Suomessa

Gluteenittoman palvelun merkki on nyt Suomessa 17 yrityksellä. Merkin käyttöoikeutta voivat hakea gluteenittomia palveluita tarjoavat yritykset, kuten kahvilat, ravintolat, hotellit ja leipomomyymälät. Merkki on luvanvarainen ja sen käyttöoikeuden myöntää Keliakialiitto.

Keliakialiitto kehitti Gluteenittoman palvelun merkin helpottamaan gluteenitonta ruokailua kodin ulkopuolella.

– Merkin avulla asiakas voi valita yrityksen, joka tarjoaa turvallisesti gluteenittomia palveluita. Yritys puolestaan voi merkin avulla kertoa omasta osaamisestaan ja erottautua kilpailijoista, sanoo Keliakialiiton markkinoinnin asiantuntija Marjo Jokinen.

Gluteenittomuuden oltava kunnossa

Merkin saadakseen yrityksen on suoritettava Keliakialiiton verkkokoulutus ja todennettava, että gluteenittomuus osataan yrityksessä. Gluteenittomuuden toteutuminen yrityksessä käydään yhdessä yrityksen kanssa huolellisesti läpi.

– Gluteenittoman palvelun merkin voi saada vain sellainen yritys, jossa gluteenittomuus on kunnossa. Käytännössä tämä tarkoittaa tarkkuutta jokaisessa valmistusvaiheessa ja tarjoilussa. Kaiken tarjottavan ei kuitenkaan tarvitse olla gluteenitonta, toteaa Jokinen.

Keliakialiitto järjestää hotelli-, ravintola- ja kahvila-alan ammattilaisille verkkokoulutuksia ja webinaareja. Koulutus on yksi osa Gluteenittoman palvelun merkin hakuprosessia.

Gluteenittoman palvelun merkki. Tämä merkki gluteenittomia palveluja tarjoavan yrityksen ulko-ovessa, ruokalistassa tai verkkosivuilla kertoo, että yritys tarjoaa turvallisia gluteenittomia vaihtoehtoja.

Gluteenittoman palvelun merkki on näillä yrityksillä:

Pella´s café (Tampere), Luomuravintola Timjami (Tampere), Norlandia Tampere Hotel (Tampere), Happy Waffle (Helsinki), Lepolan Talo (Hausjärvi), Amandis (Naantali), Kahvila Dois Amores (Hämeenlinna), Ravintola Sarrit (Inari), Restaurant Aurora Holidays (Utsjoki), Museokahvila Lottakanttiini (Tuusula), Leipomo konditoria Hento (Rauma), Rauman Puistokahvila (Rauma), Gluteeniton Unelma (Helsinki), Café & Bar KATTO (Tampere), Wanha Kanala (Loimaa), Akkavaara (Salla) ja Jolie Lounge & Café (Äkäslompolo).

Kaikki merkin saaneet yritykset löytyvät Keliakialiiton verkkosivuilta keliakialiitto.fi/gluteenittoman-palvelun-merkki.

Lisätiedot Gluteenittoman palvelun merkistä:
Marjo Jokinen, markkinoinnin asiantuntija, Keliakialiitto, marjo.jokinen@keliakialiitto.fi, p. 03 2541 342.