Keliakia ja toiset ihmiset

Keliaakikkona kohtaat niin asiallisuutta ja ymmärtämistä kuin ennakkoluuloja ja piittaamattomuutta. Keliakian hyvässä hoidossa on kyse muustakin kuin siitä, että kaikki ruokasi on gluteenitonta. Hoidat keliakiaasi yhdessä toisten kanssa.

Keliakia ja toiset ihmiset

Onko sinun helppo sanoa hyvää tarkoittaneelle sukulaiselle tai ystävälle, ettet voi syödä hänen tekemiänsä lihapullia, koska niissä on käytetty tavallisia korppujauhoja? Pystytkö kertomaan keliakiasta ja sen vaatimuksista, kun surevat omaiset järjestävät hautajaisten tarjoiluja?

Ehkä tapaat työssäsi asiakkaita, jotka haluavat tarjota sinulle lounaan ravintolassa, jonka gluteenittomasta tarjonnasta sinulla ei ole tietoa. Onko ruokavaliosi vaatimuksista kertominen mutkatonta? Tai miltä tuntuu pyytää koko matkaseuruetta odottamaan, kun taukopaikan pakastimesta kaivetaan gluteenitonta tarjottavaa?

Mikä tekee näistä ja tämän kaltaisista tilanteista vaikeita? Vastauksesi saattaa olla ”en kehtaa”, ”se tuntuu nololta” tai ”on vaikea löytää oikeat sanat”. Joissain tilanteissa saattaa tuntua todella hankalalta kertoa keliakiasta tai sen hoidon vaatimuksista.

Keliakiaa hoidetaan ruokailutilanteissa, joissa ollaan usein yhdessä toisten ihmisten kanssa. Siksi keliakian hoitaminen on usein luonteeltaan sosiaalista. Ihmisten kohtaamiseen liittyvät asiat ovat keskeisiä hyvinvoinnille.

Sivun sisältö on tuotettu Keliakialiiton hankkeessa yhteistyössä VTT:n ja alan asiantuntijoiden kanssa.

Lue ja pohdi alla olevien tekstien avulla, miten millaisia tunteita ja reaktioita keliakiaan ja gluteenittomuuteen liittyy.

Evästeasetuksesi on tallennettu.