Koulutukset terveydenhuollon ammattilaisille

Keliakialiitto järjestää terveydenhuollon ammattilaisille koulutusta keliakiasta ja gluteenittomaan ruokavalioon liittyvistä asioista.

Tervetuloa Keliakialiiton koulutuksiin!

Keliakialiitto järjestää terveydenhuollon ammattilaisille maksuttomia webinaareja eli verkkoluentoja. Lisäksi voit tilata meiltä juuri teidän tarpeisiin räätälöidyn koulutuksen, joka voidaan toteuttaa esimerkiksi etäyhteydellä.

Tälle sivulle kokoamme terveydenhuollon ammattilaisille suunnattuja Keliakialiiton koulutuksia.

Webinaarit

Järjestämme terveydenhuollon ammattilaisille maksuttomia webinaareja, joita pitävät Keliakialiiton omat tai vierailevat asiantuntijat. Verkkoluentoa voit seurata kotikoneeltasi, läppäriltä, tabletilta tai vaikka älypuhelimelta. Seuraamiseen tarvitset toimivan, vähintään 10 Mb verkkoyhteyden.

Webinaareihin tulee ilmoittautua viimeistään luentopäivänä kello 10 mennessä. Luennot tallennetaan ja linkki luentotallenteeseen lähetetään kaikkien ilmoittautuneiden sähköpostiin automaattisesti luennon jälkeen. Tallenne on linkin kautta katsottavissa kolmen viikon ajan. Näin voit katsoa webinaarin itsellesi sopivana ajankohtana luennon jälkeen, jos esitysaika ei sovi sinulle. Linkin kautta luennon voi myös näyttää työkaverille tai esimerkiksi alan opiskelijoille.

Webinaarit kestävät noin tunnin. Asiantuntijoiden osuuteen on varattu 40–50 minuuttia, jonka jälkeen on aikaa vastata osallistujien lähettämiin kysymyksiin. Kysymyksiä kulloinkin aiheena olevasta teemasta voi esittää etukäteen ilmoittautumislomakkeella sekä luennon aikana chatin eli keskustelualueen kautta.

Webinaarit vuonna 2024

Keliakia yleistyy Suomessa: miksi ja mitä jatkossa?

tiistaina 23.4.2024 klo 14-1
Juha Taavela, sisätautien erikoislääkäri, Lt

Keliakiaa sairastaa nykyään jo yli 2,4 % suomalaisista, mutta suuri osa näistä on edelleen diagnosoimatta, joten onko keliakiasta tulossa jo kansansairaus?

Keliakian esiintyvyys on kasvanut voimakkaasti 1980-luvulta ja kasvu näyttää edelleen jatkuvan. Mistä esiintyvyyden kasvu johtuu? Onko kyse muuttuneesta (paremmasta?) diagnostiikasta vai onko yhteiskuntamme muuttunut jotenkin perusteellisesti vuosien saatossa? Onko syytä seuloa keliakiaa kansallisesti kerran kaikilta vai miten tulisi suhtautua näennäisesti "oireettomien" tutkimiseen?

Myös gluteeniherkkien määrä on 2000-luvulla moninkertaistunut. Alustavien tulosten perusteella gluteenitonta ruokavaliota noudattaa ilman keliakiaa tällä hetkellä noin prosentti suomalaisista. Myös gluteenittomalla ruokavaliolla olevien ei-keliaakikkojen määrä on kasvanut voimakkaasti, mutta minkälaisia hyötyjä vai haittoja on gluteenittomasta dieetistä ilman keliakiaa?

Aiheesta luennoi

Sisätautien erikoislääkäri, lääketieteen tohtori, Juha Taavela. Hän tekee Tampereen yliopiston Keliakiatutkimuskeskuksessa tutkimusta laaja-alaisesti keliakiasta, keliakiaan liittymättömästä gluteeniherkkyydestä ja vetää keliakian lääketutkimuksia TAYS tutkimusvastaanotolla.

Katso silloin kun sinulle parhaiten sopii

Webinaari tallennetaan ja tallennelinkki lähetetään sähköpostilla kaikille webinaariin ilmoittautuneelle. Tallenne on linkin kautta katsottavissa kolmen viikon ajan. Näin voit katsoa webinaarin itsellesi sopivana ajankohtana webinaarin jälkeen, jos webinaarin esitysaika ei sovi sinulle.

Linkin kautta webinaarin voi myös näyttää työkaverille tai esimerkiksi alan opiskelijoille.

Webinaari on maksuton.
Koulutus on suunnattu lääkäreille, sairaanhoitajille, terveydenhoitajille, ravitsemusterapeuteille sekä alan opiskelijoille.

Ilmoittaudu webinaariin viimeistään perjantaina 19.4. mennessä.

Tilauskoulutukset

Onko työyhteisössänne tarve ajantasaistaa ja vahvistaa henkilöstön osaamista keliakiasta tai gluteenittomasta ruokavaliosta? Räätälöidään juuri teidän tarpeisiinne sopiva koulutuskokonaisuus joko etä- tai lähitoteutuksena. Organisaatiokohtainen koulutus mahdollistaa suuremmankin ryhmän osallistumisen koulutukseen samanaikaisesti myös eri organisaatioyksiköistä tai eri paikkakunnilta. Vaihtoehtoisesti voitte tilata myös pienemmälle ryhmälle suunnatun, tiiminne tarpeita parhaiten tukevan koulutuksen.

Kysy lisätietoja ja pyydä meiltä tarjous koulutuksesta koulutus@keliakialiitto.fi.

Evästeasetuksesi on tallennettu.