Tietoinen syöminen

Kuuntele harjoitus tästä:

Tarkoitus

Opetella nauttimaan syömisestä jokaisella aistillasi ja tulemaan tietoiseksi syömiseen liittyvistä ajatuksistasi ja tunteistasi.

Kesto

Noin 20 minuuttia.

Ohje

Tee harjoitus mieluiten rauhallisessa paikassa. Voit tehdä harjoituksen vaikka useamman kerran päivässä, jos haluat.

Lue harjoitus

Sulje televisio, radio ja muut häiriötekijät. Tee kaikki aterian aikaiset toimet hitaasti. Yritä pitää mielesi läsnä tilanteessa.

Jos mielesi lähtee vaeltamaan, kutsu itsesi takaisin pöytään. Katso ensiksi ruokaasi, sen väriä, muotoa ja rakennetta. Haista mitä eri tuoksuja aistit.

Aloita sitten syöminen. Kun laitat palan ruokaa suuhusi, tunnustele sitä ensin suussasi purematta sitä. Pureskele sitten suupalaasi havainnoiden samalla ruoan makua ja koostumusta. Pureskele jokainen suupala huolella. Laske haarukka ja veitsi välillä kädestäsi.

Kuulostele ruokailun aikana, miltä vatsassasi tuntuu ja kuinka kylläiseksi tunnet itsesi. Kiinnitä huomiota mieleesi tuleviin ajatuksiin ja tunteisiin aterian aikana. Kun olet läsnä syödessäsi, saatat yllättyä, miten erilaiselta syöminen tuntuu! Mitä huomasit?

Pohdinta

Jatkuva tarkkuuden vaatimus saattaa tehdä ruokailutilanteistasi suorituksia, joissa maistaminen ja nauttiminen unohtuvat. Älä unohda niitä, vaan päinvastoin keskity niihin! Huomaa, miltä ruoka näyttää, tuoksuu, tuntuu, kuulostaa ja maistuu. Kun aistimme ruoan kaikilla aisteillamme, ruoka tyydyttää niin mielemme kuin kehommekin. Kehomme ja mielemme alkavat myös viestittää meille, mikä on sopiva määrä syödä ja milloin olemme kylläisiä. Kun olet tietoisesti läsnä syömistilanteessa, tulet yllättymään, miten viisaasti kehosi ohjaa sinua. Malta vain kuunnella sitä

Tästä takaisin sivulle hyvän mielen harjoitukset.

Evästeasetuksesi on tallennettu.