Kenellä on nälkä

Kuuntele harjoitus tästä:

Tarkoitus

Opettaa sinua tunnistamaan nälän eri lajeja ja tulemaan tietoisemmaksi syömistäsi ohjaavista tekijöistä.

Kesto

Noin 2-10 minuuttia.

Ohje

Tee harjoitus ruokailun yhteydessä.

Lue harjoitus

Ohjaa huomiosi ennen syömistä kehoosi ja kysy kultakin osalta, onko sillä nälkä. Kysy kehon osalta, miten nälkäinen se on asteikolla nollasta (ei lainkaan nälkä) kymmeneen (kiljuva nälkä).

Harjoituksessa tarkasteltavat kehon osat ovat silmät, nenä, suu, vatsa, solut, mieli ja sydän. Aisti, mitä tarpeita sinulla on. Aisti syömisen aikana, milloin olet sopivan kylläinen lopettaaksesi syömisen. Lue ennen harjoitusta nälän eri lajeista.

Syöminen olisi yksinkertaista, jos söisimme vain kehon todellisiin tarpeisiin. Meillä on kuitenkin muitakin yllykkeitä syömiseen kuin pelkkä hengissä pysyminen. Ruoka vetoaa aisteihimme, silmiimme, herkkään nenäämme, vettyvään suuhumme, kaipaavaan sydämeemme. Syömistämme ohjaavat erilaiset nälän lajit, jotka ilmenevät tuntemuksina, ajatuksina ja tunteina kehossamme, mielessämme ja sydämessämme.

Tutki koetko:

Silmän nälkää – ruoan näkeminen, ruoan ulkonäkö ja määrä
Nenän nälkää – tuoksut
Suun nälkää – suun tuntemukset, makuaistimukset ja -tottumukset
Vatsan nälkää – vatsan tuntemukset: tyhjyys, kouriminen, kylläisyys, ähky
Solujen nälkää – uupumus, huimaus, päänsärky, ärtyneisyys, jano
Mielen nälkää – syömiseen liittyvät ajatukset, arviot, säännöt ja ohjeet
Sydämen nälkää – tunteet ja muistot: yksinäisyys, ikävystyminen, turvallisuus, huolenpito, lohtu

Vatsan ja solujen nälkä viestittävät yleensä todellisesta ruoan tarpeesta.

Pohdinta

Tunnistitko erilaisia nälän lajeja? Nälän eri lajien tunnistaminen voi auttaa ymmärtämään syömistä paremmin. Voisitko ruokkia silmän nälkää katselemalla jotakin kaunista, nenän nälkää hyvillä tuoksuilla tai sydämen nälkää vaikka soittamalla ystävälle?

Saatat tunnistaa tilanteita, joissa pyrit täyttämään mielesi tyhjyyttä, kuten ikävystymistä tai yksinäisyyden tunteita, syömällä. Tietoisen syömisen ja tietoisen läsnäolon avulla voit tulla sinuiksi myös tyhjyyden tuntemusten kanssa.

Tästä takaisin sivulle hyvän mielen harjoitukset.