Haasteiden haarukointi

Kuuntele harjoitus tästä:

Tarkoitus

Harjoitus auttaa sinua tiedostamaan syömisvalintoihisi vaikuttavia tekijöitä.

Kesto

Noin 10 minuuttia.

Ohje

Voit tehdä tämän harjoituksen missä vain.

Lue harjoitus

Pohdi ja kirjoita ylös, mitkä asiat voivat hankaloittaa syömistottumusten muuttamista tai syömistä kehosi tarpeiden mukaan.

Esteitä voivat olla esimerkiksi:
- Ajatteluesteet eli tekosyyt, esimerkiksi ”Minulla ei ole aikaa syödä kunnon lounasta”.
- Tunne-esteet eli toimiminen liiaksi tunteiden pohjalta, esimerkiksi ”Olen väsynyt ja tarvitsen suklaata jaksaakseni”.
- Välttäminen, esimerkiksi vaikeiden tunteiden turruttaminen syömällä.
- Liian tiukat säännöt, esimerkiksi ”Olen laihdutuskuurilla, joten en saa syödä ollenkaan tiettyjä ruokia”.

Pohdinta

Muistatko vielä harjoituksen Pikkumies olkapäällä? Millaisia asioita tuo pikkumies kertoo sinulle syömiseen liittyen? Ohjaileeko hän mielihalujasi tai syyllistääkö hän sinua syömisistäsi? Pelotteleeko pikkumies vaikeilla tilanteilla? Voisiko hän ohjata sinua olemaan hyväksyvä ja kiitollinen syömisen suhteen?

Tästä takaisin sivulle hyvän mielen harjoitukset.