Tietoiset ostokset

Kuuntele harjoitus tästä:

Tarkoitus

Harjoitus opettaa sinua tekemään tietoisia valintoja ja tunnistamaan syömiseen liittyviä ajatuksia, tunteita ja haluja.

Kesto

Noin 10–30 minuuttia.

Ohje

Tee harjoitus ruokaostoksille lähtiessä.

Lue harjoitus

Väännä tietoisuusnappulasi ääriasentoon ostoksille mennessäsi. Kaupassa liikkuessasi ole tietoinen ajatuksistasi, tunteistasi ja mielihaluistasi – mitenkään arvioimatta niitä. Anna niiden vain olla yrittämättä muuttaa niitä.

1. Laadi ostoslista etukäteen, jos se on mahdollista.
2. Hidasta liikkumistasi kaupassa. Kävele rauhallisesti ja tarkkaile ympäristöäsi. Huomaatko käveleväsi aina samaa reittiä ja valitsevasi aina samoja tuotteita?
3. Voit nimetä asioita, joita näet, kuulet ja haistat.
4. Muistuta itseäsi siitä, mitkä valinnat ovat yhteneviä sen kanssa, mitä pidät itsellesi tärkeänä.

Pohdinta

Voisitko saada syömisestä enemmän elämyksiä kokeilemalla uusia ruokalajeja, käymällä syömässä uudessa ravintolassa tai valitsemalla kaupassa eri tuotteita? Huomaa, kuinka ruoka voi tarjota elämyksiä maistamisen lisäksi myös haistelemalla ja katselemalla. Keliakian ei tarvitse merkitä ruokavalion kapeutumista. Anna itsellesi tehtäväksi jokin uusi kokeilu ruoan parissa!

Tästä takaisin sivulle hyvän mielen harjoitukset.