Gluteenittomien tuotteiden hintaa nostavat monet tekijät
Uutisen tyyppi: Artikkeli
Gluteenittomat tuotteet ovat tavanomaisia kalliimpia. Selvitimme tuotantoketjun eri toimijoita haastattelemalla, mitkä kaikki asiat hintaan vaikuttavat.
- Julkaistu
- Teksti Leila Alivuotila
- Kuvat Laura Tammisto
Gluteenittomien tuotteiden tavanomaista korkeampaa hintaa selittävät monet eri tekijät viljelystä kaupan hyllylle asti. Virtasalmen Viljatuotteen toimitusjohtajan Pekka Hännisen mukaan gluteenittomien viljojen viljely on usein kalliimpaa esimerkiksi pienempien satotasojen vuoksi. Tietyt erityisvaatimukset nostavat kustannuksia koko tuotantoprosessin ajan.
– Gluteenittomat viljat on pidettävä erillään gluteenipitoisista viljoista, mikä edellyttää esimerkiksi erillisiä korjuukalustoja, tuotantolinjoja ja tiukempaa omavalvontaa. Myös varastointi- ja pakkausvaiheessa on huolehdittava kontaminaation estämisestä. Lisäksi laboratoriotestit ja sertifioinnit maksavat, Hänninen luettelee.
Virtasalmen Viljatuote valmistaa gluteenittomia jauhoja ja jauhoseoksia parinkymmenen vuoden kokemuksella. Tuotteita myydään yksittäisille kuluttajille, vähittäiskaupalle, teollisuudelle, leipomoille ja kahviloille. Hännisen mielestä myllyolosuhteissa keskittyminen pelkkiin gluteenittomiin tuotteisiin on välttämätöntä, jotta tuoteturvallisuus voidaan taata.
Gluteenittomat tuotteet ovat usein pienen volyymin tuotteita eli niitä valmistetaan ja myydään tavanomaisia tuotteita vähemmän, jolloin yksikkökustannukset ovat korkeampia. Gluteenittomissa jauhoseoksissa käytettävät apuaineet, kuten psyllium, nostavat lisäksi lopullisen tuotteen hintaa.
Gluteenittomien tuotteiden valmistaminen on kalliimpaa ja myyntimäärät pienempiä.
Useita eri raaka-aineita ja analyysejä
Tänä vuonna 70 vuotta täyttävä Moilas on leiponut gluteenittomia tuotteita 40 vuoden ajan. Moilas sai ensimmäisenä Suomessa käyttöön Keliakialiiton myöntämän Gluteenittoman tuotteen merkin.
Moilasen myyntipäällikön Jaana Heinosen mukaan gluteeniton leivonta on taitolaji. Sitkon antavaa gluteenia on lähes mahdotonta korvata vain yhdellä raaka-aineella, joten gluteenittomaan leivontaan tarvitaan enemmän erilaisia raaka-aineita kuin tavanomaisen leivonnaisen valmistamiseen.
– Gluteenittomassa leivonnassa käytetään pääasiassa erikoisraaka-aineita, joiden hinta on aivan eri luokkaa kuin tavanomaisten jauhojen, Heinonen sanoo.
Moilas ei käytä edullisimpia jauhoja tai tärkkelyksiä, sillä yrityksellä on tiukat vaatimukset raaka-aineiden laadulle. Lisäksi osa raaka-aineista tulee kaukaa ulkomailta, mikä nostaa hintaa. Pienemmän volyymin raaka-aineet ovat myös alttiimpia hankintaketjussa tapahtuville häiriöille, kuten esimerkiksi satokausien vaihteluille. Välillä raaka-aineiden saatavuudessa on haasteita, jolloin yritys joutuu kehittämään uuden reseptin.
– Vaadimme ja teetämme raaka-aineista ja leipomotuotteistamme puhtausanalyysejä, mikä myös nostaa kustannuksia, Heinonen kertoo.
Hänen mukaansa gluteenittomassa leivonnassa ei päästä samaan tehokkuuteen kuin tavanomaisessa leivonnassa, koska tuotesarjat ovat pienempiä ja tuotevaihdot linjalla aiheuttavat aina jonkin verran hävikkiä.
Heinosen mukaan gluteenittomia leipomotuotteita on nykyään paljon tarjolla ja kilpailu kaupan hyllytilasta merkittävää.
Valmistuskustannukset ja yleinen hintakehitys näkyvät kaupan hinnoissa
Kysyimme myös S- ja K-ryhmältä sekä Lidliltä, miksi gluteenittomat tuotteet maksavat enemmän kuin tavanomaiset. Kaupan edustajien mukaan gluteenittomien tuotteiden tavanomaista korkeampi hinta johtuu pääasiassa siitä, että kauppa joutuu maksamaan niistä tavanomaisia tuotteita korkeampaa hintaa. Gluteenittomien tuotteiden valmistaminen on kalliimpaa ja myyntimäärät pienempiä.
Myyntipäällikkö Mikko Kovalainen S-ryhmän marketkaupasta sanoo, että S-ryhmä haluaa tarjota asiakkailleen pysyvästi edullisen ostoskorin vuoden jokaisena päivänä. Kovalaisen mukaan gluteenittomien tuotteiden hinnat ovat nousseet viime vuosina vastaavalla tavalla kuin muiden tuotteiden hinnat tuotantokustannusten nousun takia.
K-ryhmän valikoimasta ja hinnasta vastaavan johtajan Harri Hellmanin mukaan gluteenittomissa tuotteissa kaupan kate on pienempi verrattuna muihin pienen volyymin tuotteisiin, sillä Kesko haluaa tarjota verrattain edullisesti laajaa gluteenittomien tuotteiden valikoimaa.
Yksittäisen tuotteen hinta voi vaihdella samankin kokoisissa K-ryhmän kaupoissa, sillä kaikki K-kaupat ovat itsenäisiä yrityksiä. Noin puolet K-kauppojen valikoimasta on ketjukohtaista valikoimaa ja puolet kauppakohtaista. Ketjukohtaisen valikoiman tuotteille on asetettu enimmäishinta, mutta muuten hinnoista päättää kukin kauppias itse.
Lidlin valikoimapäällikkö Vilma Vornasen mukaan gluteenittomien tuotteiden hinnat heijastelevat yleistä hintakehitystä ja kaupassa katteet vaihtelevat tuotekohtaisesti kaikissa tuoteryhmissä.
Paikallinen kilpailutilanne vaikuttaa hintoihin
Hellmanin ja Kovalaisen mukaan kuluttajahintoihin vaikuttaa myös vallitseva kilpailutilanne.
– Mikään kauppa ei halua, että sitä pidetään kalliina, Hellman toteaa.
Hänen mukaansa gluteenittomien tuotteiden tarjonnan lisääntyminen on johtanut tuotevalmistajien ja tavarantoimittajien väliseen kilpailuun, mikä on vaikuttanut kaupan osto- ja kuluttajahintoihin.
– Gluteenittomien tuotteiden hinnat ovat nousseet vähemmän kuin gluteenipitoisten, hän sanoo.
Kaupan omat merkit edullisempia
Kaupan edustajien mukaan niiden omien tuotemerkkien tuotteet ovat muita tuotteita edullisempia.
S-ryhmän omista tuotemerkeistä gluteenittomia tuotteita on etenkin Kotimaista- ja Coop -tuotemerkkien alla.
– Omien tuotemerkkien tuotteiden hinnat ovat edullisempia muuan muassa siksi, että hankintaerät ovat isoja, pakkaukset yksinkertaisia ja tuotteiden markkinointikulut ovat maltillisia, Kovalainen sanoo.
K-ryhmän omista tuotemerkeistä gluteenittomia tuotteita on Pirkka ja Pirkka Parhaat -tuotemerkkien alla.
– Pirkka-tuotteet ovat laadukkaita ja halpoja. Pyrimme painamaan niissä omaa katettamme, Hellman toteaa.
Lidlin omista tuotemerkeistä gluteenittomat tuotteet tunnistaa pääasiassa näkyvästä ”free from gluten” -merkistä ja oranssista ulkoasusta.
Keliakiaviikolla gluteenittomat tuotteet nousivat tarjouksiin
- Keliakiaviikolla 1.–7.9.2025 gluteenittomia tuotteita näkyi ilahduttavan paljon tarjouksissa. Tarjouksia kannattaa seurata myös keliakiaviikon ulkopuolella.
- S-ryhmän kauppojen kampanjat löytyvät myymälöiden lisäksi S-kaupat-sovelluksesta tai s-kaupat.fi-osoitteesta. S-ryhmän kampanjat on suunnattu kaikille asiakkaille.
- K-ryhmän kaupoista gluteenittomia tuotteita voi saada alennuksella K-Ruoka-sovelluksen OmaPlussa-etujen kautta. Nämä tarjoukset ovat talouskohtaisia ja perustuvat osittain aiempiin ostoihin. Eli jos olet ostanut gluteenittomia tuotteita, voit saada samoista tuotteista tulevaisuudessa henkilökohtaisia alennuksia.
- Lidlin tarjoukset löytyvät tarjouslehdestä, Lidl Plus -sovelluksesta ja verkkosivuilta lidl.fi.
- Kaikki kauppaketjut julkaisevat mainoksia myös lehdissä ja televisiossa.
Juttu on julkaistu ensin Gluteeniton elämä 4/2025 -lehdessä.
Sinua saattavat kiinnostaa myös seuraavat artikkelit
Gluteenittomat tuotteet tuplasti kalliimpia
Keliakialiiton teettämän hintaselvityksen perusteella gluteenittomat tuotteet ovat keskimäärin kaksi kertaa tavanomaisia kalliimpia. Edullisimpia tuotteet ovat automarketeissa ja pääkaupunkiseudun…
Gluteenittomat tuotteet korostuvat verkkokaupoissa
Gluteenittomia ja muita erityisruokavalioihin sopivia tuotteita tilataan verkkokaupoista suhteessa jopa enemmän kuin kivijalkakaupoista. Verkon kautta tuotteita on helpompi vertailla ja löytää kuin…
K-ryhmä voitti Suomen parhaat gluteenittomat ruokakaupat -kilpailussa – Minimanit yllättivät kakkossijalla
Suomen parhaat gluteenittomat ruokakaupat on nyt valittu. Keliakialiiton järjestämään kilpailuun lähetti ehdotuksensa yli 2 100 ihmistä. Eri hyvinvointialueilta voittajakaupoiksi valittiin äänimäärän…
Kun kauppias sairastui keliakiaan
Kun ruokakauppias Kimmo Sivonen sairastui keliakiaan, hän ryhtyi maistelemaan gluteenittomia tuotteita entistä kriittisemmin. Oman kauppansa gluteenittomasta valikoimasta hän on aidosti ylpeä. Pelkkä…