Verkostot

Keliakialiitto vaikuttaa aktiivisesti kotimaisissa ja kansainvälisissä verkostoissa siihen, että keliakiaa sairastavilla ja muilla gluteenitonta ruokavaliota tarvitsevilla on hyvät edellytykset hoitaa sairauttaan ja elää täysipainoista elämää.

Eduskunnan keliakiaverkosto

Eduskunnan keliakiaverkosto toimii Keliakialiiton ja päättäjien välisenä tiedonvälityskanavana. Verkostossa käsitellään keliakiaa sairastavien sosiaali- ja terveyspoliittisia asioita, jotka vaikuttavat heidän mahdollisuuteensa hoitaa sairauttaan sekä selviämiseen päivittäisessä gluteenittomassa arjessa.

Eduskunnan keliakiaverkosto nimetään aina uudelleen eduskuntavaalien jälkeen ja sen toimikausi kestää seuraaviin eduskuntavaaleihin saakka.

Keliakialiitto pyytää vaalien jälkeen eduskuntaryhmiä nimeämään edustajansa verkoston jäseneksi.

Eduskunnan keliakiaverkosto kaudella 2023–2027

Puheenjohtaja Jaana Strandman (PS)
Varapuheenjohtaja Timo Suhonen (SDP)
Sinuhe Wallinheimo (Kok.)
Henrik Wickström (RKP)
Sari Tanus (KD)/Keliakialiiton puheenjohtaja
Olga Oinas-Panuma (Kesk.)
Jussi Saramo (Vas.)
Bella Forsgrén (Vihr.)

Kansanedustajien lisäksi verkostoon kuuluvat Keliakialiiton edustajina toiminnanjohtaja Niina Puronurmi ja sosiaaliturvan ja terveydenhuollon asiantuntija Minna Halve.

Keliakiaverkosto toimii aktiivisesti muun muassa keliakiakorvauksen saamiseksi.

Keliakialiiton asiantuntijaneuvosto

Keliakialiiton asiantuntijaneuvosto koostuu keliakiaan perehtyneistä lääketieteen ja ravitsemusalan asiantuntijoista. Asiantuntijaneuvostoon on koottu alan huippuosaajat eri puolilta Suomea.

Asiantuntijaneuvosto ottaa kantaa keliakiaan ja sen ruokavaliohoitoon lääketieteellisestä näkökulmasta. Neuvosto selvittää niihin liittyviä asioita ja antaa tarvittaessa suosituksia.

Neuvoston puheenjohtajana toimii professori Katri Kaukinen Tampereen yliopistosta.

Neuvoston jäsenet:

Hans Björknäs, Kaisa Hervonen, Tuire Ilus, Marko Kalliomäki, Tarja Kemppainen, Laura Kivelä, Olli-Pekka Koivurova, Kaija-Leena Kolho, Outi Koskinen, Kalle Kurppa, Aki Käräjämäki, Pilvi Laurikka, Katri Lindfors, Marja-Leena Lähdeaho, Laura Merras-Salmio, Markku Mäki, Christian Nielsen, Rakel Nurmi, Camilla Pasternack, Sampsa Pikkarainen, Timo Reunala, Päivi Saavalainen, Teea Salmi, Hannu Salovaara, Erkki Savilahti, Ursula Schwab, Tuula Sontag-Strohm, Juha Taavela, Kaisa Tasanen-Määttä, Jarmo Visakorpi ja Huang Xin.

Keliakialiitosta asiantuntijaneuvostoon kuuluvat liittohallituksen edustajat Arto Hanttu ja Hannu Litja sekä toiminnanjohtaja Niina Puronurmi ja kehittämis- ja seurantapäällikkö Sanna Arnala.

Asiantuntijaneuvostossa käsitellään ajankohtaisia keliakiatutkimukseen liittyviä asioita.

Keliakialiiton ravitsemusjaosto

Keliakialiiton ravitsemusjaosto koostuu keliakian hoitoon perehtyneistä ravitsemusterapeuteista. Jaosto selvittää ruokavaliohoitoon liittyviä asioita, antaa tarvittaessa suosituksia ja laatii aineistoa hoidon tueksi.

Ravitsemusjaoston jäseniä ovat Jaana Heikkilä, Tarja Kemppainen, Leena Koski, Heli Pyrhönen, Soile Ruottinen ja Ursula Schwab.

Keliakialiitosta ravitsemusjaostoon kuuluvat kehittämis- ja seurantapäällikkö Sanna Arnala, ravitsemusasiantuntija Miika Wynne-Ellis ja markkinoinnin asiantuntijat Tarja Heimolehto ja Marjo Jokinen.

Ravitsemusjaostossa käsitellään ajankohtaisia alan tutkimukseen liittyviä asioita.

Jäsenyydet eri verkostoissa

Keliakialiitto kuuluu jäsenenä muun muassa Suomen sosiaali ja terveys ry:hyn (SOSTE), Hyvinvointiala HALI ry:hyn, Opintotoiminnan keskusliittoon (Sivis), Kansalaisareena ry:hyn ja AOESC:ään (Association of European Coeliac Societies).

Kansainvälinen yhteistyö ja AOECS

Euroopan keliakiajärjestöjen katto-organisaationa toimii AOECS eli Association of European Coeliac Societes, joka on riippumaton, voittoa tavoittelematon järjestö.

AOECS edustaa lähes 40:ää Euroopan keliakialiittoa, joihin kuuluu yhteensä yli 300 000 jäsentä. AOECS on perustettu vuonna 1988. Keliakialiitto on ollut AOECS:n jäsen vuodesta 1989 lähtien. Keliakialiitto toimii aktiivisesti kattojärjestön työryhmissä ja osallistuu yleiskokouksiin.

AOECS:n ansiota on muun muassa Euroopan laajuinen gluteenittoman tuotteen merkkijärjestelmä. Lisäksi järjestö vaikuttaa esimerkiksi keliaakikoille soveltuvia tuotteita koskevaan lainsäädäntöön Euroopassa.

Järjestö organisoi vuosittain 16.5. pidettävän Kansainvälisen keliakiapäivän: Internationational Coeliac Disease Day.

AOECS:n sivulta löydät linkkejä Euroopan ja muiden maiden keliakiajärjestöjen sivuille.

Nordic-Baltic-yhteistyö

Keliakialiitto on jo vuosikymmeniä toiminut yhteistyössä eri Pohjoismaiden ja Baltian maiden kanssa. Yhteistyössä korostuvat hyvien käytänteiden ja tiedon vaihto, projektiesittelyt sekä ajankohtaiset tutkimukset.