Uutiset

Tältä sivulta löydät Keliakialiiton uutiset ja lehdistötiedotteet. Jos etsimäsi uutinen ei näy listan kärjessä, voit etsiä uutista aiheen perusteella. Suodattimen avulla voit myös valita etsitkö aihetta käsittelevää lehdistötiedotetta vai verkkouutista.

Vastaa sähköpostiisi tulleeseen jäsenkyselyymme ja auta meitä palvelemaan sinua paremmin!
Jos et saanut jäsenkyselyämme, tarkista myös roskapostilaatikkosi ja se, että olet antanut meille ajantasaisen sähköpostiosoitteen. Pääset tarkistamaan ja korjaamaan tietosi, kun kirjaudut sisään verkkosivuillemme etusivun oikeasta yläkulmasta löytyvän linkin kautta.
Vapaaehtoistoiminnan tunnustuspalkinto kahdelle pitkän linjan aktiiville
  • vapaaehtoistyö
  • keliakianuoret
Keliakialiitto on palkinnut tänään 19.5. vapaaehtoistoiminnan tunnustuspalkinnolla kaksi ansioitunutta vapaaehtoistoiminnan uranuurtajaa. Tunnustuspalkinnon saivat Marja Heikkilä Pirkanmaan keliakiayhdistyksestä ja Erja Kangasvuori Hämeen keliakiayhdistyksestä. Lisäksi Keliakianuorille myönnettiin kunniamaininta.
Keliakialiiton puheenjohtajaksi Sari Tanus
  • puheenjohtaja
  • gluteeniton ruokavalio
Keliakialiiton uudeksi puheenjohtajaksi on valittu kansanedustaja, erikoislääkäri Sari Tanus Tampereelta. Hänen puheenjohtajakautensa alkaa 1.1.2019, kun nykyisen puheenjohtajan, raahelaisen KM Inkeri Kerolan toimikaudet tulevat täyteen.
Keliakiatutkimukseen 11 000 euroa
  • keliakiatutkimus
  • ihokeliakia
  • keliakialiitto
Tampereella jaettiin lauantaina 19. toukokuuta apurahoja keliakiatutkimukseen kuudelle tutkijalle Keliakialiiton tutkimusrahastosta ja Keliakialiiton hallinnoimasta Maire Rossin muistorahastosta yhteensä 11 000 euroa.
Vuoden 2018 keliakiatutkijaksi valittiin vatsaoireita tutkinut Pilvi Laurikka
  • keliakiatutkimus
  • pitkittyneet vatsaoireet
  • vuoden keliakiatutkija
Keliakialiitto on palkinnut Vuoden 2018 keliakiatutkijana lääketieteen tohtorin Pilvi Laurikan. Palkinto luovutettiin Tampereella Keliakialiiton liittokokouksessa 19. toukokuuta.
Euroopan keliaakikot vaativat keliakiapäivänä yhteistä lainsäädäntöä Saattaa sisältää -merkintöihin
  • keliakiapäivä
  • tuotteet
  • gluteeniton ruokavalio
Euroopan keliakiajärjestöjen johtajat vaativat viranomaisilta tarkempaa säätelyä elintarvikkeiden ”Saattaa sisältää gluteenia” ja ”Saattaa sisältää vehnää” -merkintöihin. Tavoitteena on, että merkintää sääntelevä laki saataisiin yhtenäiseksi koko Euroopan tasolla. Kampanja liittyy kansainväliseen keliakiapäivään, jota vietetään tänään 16. toukokuuta.
Luomuravintola Timjamille Gluteenittoman palvelun merkki
  • gluteenittoman palvelun merkki
  • gluteeniton ravintola
Tampereen steinerkoulun lounaista, välipaloista ja vierasruokailusta huolehtiva ravintola on jo kolmas "merkillinen" yritys Tampereella.
Ensimmäinen Lautasella-tapahtuma houkutteli tuhannet herkuttelemaan ja ostoksille Messukeskukseen
  • erityisruokavalio
  • Lautasella-messut
Keliakialiiton ja Messukeskuksen järjestämillä Lautasella 2018 -messuilla vieraili perjantain ja lauantain aikana lähes 4500 kävijää. Seuraavan kerran Lautasella-tapahtuma järjestetään 26.–27.4.2019 Messukeskuksessa.
Keliakialiitto valitsi vuoden gluteenittomaksi tuotteeksi Pirkka gluteeniton pullataikinan
  • vuoden gluteeniton tuote
  • gluteeniton pullataikina
  • gluteeniton ruokavalio
Vuoden gluteenittomaksi yritykseksi valittiin Kakkutupa, kunniamaininnan sai Lihajaloste Korpela
Gluteenittomia tuotteita 2018 -opas julki!
  • tuotteet
Julkaisimme vuoden 2018 Gluteenittomia tuotteita -oppaan verkkosivuillamme. Voit ladata sen maksutta käyttöösi PDF-muodossa.
Keliakialiiton lehti uudistui
  • gluteeniton elämä
Keliakialiiton lehti on uudistunut nimeltään ja ulkoasultaan. Lehti on nyt nimeltään Gluteeniton elämä. Uudistuksista huolimatta sisältö jatkaa pitkälti vanhalla tutulla linjalla.
Ensimmäinen gluteenittoman palvelun merkki Helsinkiin
  • gluteenittoman palvelun merkki
  • gluteeniton ravintola
Keliakialiitto on myöntänyt Raw ´n More -kahvilalle Gluteenittoman palvelun merkin käyttöoikeuden. Raw ´n More on täysin gluteeniton, Helsingin Töölössä sijaitseva kahvila, joka tarjoaa asiakkailleen makeita ja suolaisia raakaruokia. Lisäksi kahvilasta voi tilata catering-tuotteita juhliin ja erilaisiin tilaisuuksiin.