Uutiset

Tältä sivulta löydät Keliakialiiton uutiset ja lehdistötiedotteet. Jos etsimäsi uutinen ei näy listan kärjessä, voit etsiä uutista aiheen perusteella. Suodattimen avulla voit myös valita etsitkö aihetta käsittelevää lehdistötiedotetta vai verkkouutista.

Lääketutkimukseen etsitään keliaakikkoja
Suomesta etsitään osallistujia keliakian hoitoon tarkoitetun uuden lääkkeen tutkimukseen. Tutkimuksessa selvitetään, ehkäiseekö tutkimuslääke gluteenin aiheuttamia ohutsuolen limakalvon vaurioita.
Syksyn ensimmäinen Gluteeniton elämä -lehti on nyt luettavissa!
Kirjautuneet jäsenet pääsevät nyt lukemaan muhkean, 48-sivuisen Gluteeniton elämä -lehden verkossa. Postissa lehti tulee tilaajille tämän viikon aikana.
Keliakialiitto hakee järjestöassistenttia
  • järjestöassistentti
  • paikka auki
  • avoimet työpaikat
Keliakialiitto hakee keskustoimistoonsa Tampereelle järjestöassistenttia määräaikaiseen työsuhteeseen ajalle 1.9.2018–31.8.2019.
Moilas Free from -leivät eivät sovi keliaakikoille
  • tuotteet
  • Moilas
  • Free from -hyvisleipä
Free From -tuotesarjan hyvisleivät on tehty gluteenittomista raaka-aineista, mutta tuotteet eivät sovellu keliaakikoille tai allergikoille, koska ne on valmistettu perinteisessä Moilas leipomossa, jossa käsitellään samanaikaisesti myös muita viljoja.
Vastaa sähköpostiisi tulleeseen jäsenkyselyymme ja auta meitä palvelemaan sinua paremmin!
Jos et saanut jäsenkyselyämme, tarkista myös roskapostilaatikkosi ja se, että olet antanut meille ajantasaisen sähköpostiosoitteen. Pääset tarkistamaan ja korjaamaan tietosi, kun kirjaudut sisään verkkosivuillemme etusivun oikeasta yläkulmasta löytyvän linkin kautta.
Vapaaehtoistoiminnan tunnustuspalkinto kahdelle pitkän linjan aktiiville
  • vapaaehtoistyö
  • keliakianuoret
Keliakialiitto on palkinnut tänään 19.5. vapaaehtoistoiminnan tunnustuspalkinnolla kaksi ansioitunutta vapaaehtoistoiminnan uranuurtajaa. Tunnustuspalkinnon saivat Marja Heikkilä Pirkanmaan keliakiayhdistyksestä ja Erja Kangasvuori Hämeen keliakiayhdistyksestä. Lisäksi Keliakianuorille myönnettiin kunniamaininta.
Keliakialiiton puheenjohtajaksi Sari Tanus
  • puheenjohtaja
  • gluteeniton ruokavalio
Keliakialiiton uudeksi puheenjohtajaksi on valittu kansanedustaja, erikoislääkäri Sari Tanus Tampereelta. Hänen puheenjohtajakautensa alkaa 1.1.2019, kun nykyisen puheenjohtajan, raahelaisen KM Inkeri Kerolan toimikaudet tulevat täyteen.
Keliakiatutkimukseen 11 000 euroa
  • keliakiatutkimus
  • ihokeliakia
  • keliakialiitto
Tampereella jaettiin lauantaina 19. toukokuuta apurahoja keliakiatutkimukseen kuudelle tutkijalle Keliakialiiton tutkimusrahastosta ja Keliakialiiton hallinnoimasta Maire Rossin muistorahastosta yhteensä 11 000 euroa.
Vuoden 2018 keliakiatutkijaksi valittiin vatsaoireita tutkinut Pilvi Laurikka
  • keliakiatutkimus
  • pitkittyneet vatsaoireet
  • vuoden keliakiatutkija
Keliakialiitto on palkinnut Vuoden 2018 keliakiatutkijana lääketieteen tohtorin Pilvi Laurikan. Palkinto luovutettiin Tampereella Keliakialiiton liittokokouksessa 19. toukokuuta.
Euroopan keliaakikot vaativat keliakiapäivänä yhteistä lainsäädäntöä Saattaa sisältää -merkintöihin
  • keliakiapäivä
  • tuotteet
  • gluteeniton ruokavalio
Euroopan keliakiajärjestöjen johtajat vaativat viranomaisilta tarkempaa säätelyä elintarvikkeiden ”Saattaa sisältää gluteenia” ja ”Saattaa sisältää vehnää” -merkintöihin. Tavoitteena on, että merkintää sääntelevä laki saataisiin yhtenäiseksi koko Euroopan tasolla. Kampanja liittyy kansainväliseen keliakiapäivään, jota vietetään tänään 16. toukokuuta.
Luomuravintola Timjamille Gluteenittoman palvelun merkki
  • gluteeniton
  • gluteenittoman palvelun merkki
  • gluteeniton ravintola
Tampereen steinerkoulun lounaista, välipaloista ja vierasruokailusta huolehtiva ravintola on jo kolmas "merkillinen" yritys Tampereella.
Ensimmäinen Lautasella-tapahtuma houkutteli tuhannet herkuttelemaan ja ostoksille Messukeskukseen
  • gluteeniton
  • erityisruokavalio
  • Lautasella-messut
Keliakialiiton ja Messukeskuksen järjestämillä Lautasella 2018 -messuilla vieraili perjantain ja lauantain aikana lähes 4500 kävijää. Seuraavan kerran Lautasella-tapahtuma järjestetään 26.–27.4.2019 Messukeskuksessa.