Terveydenhuolto

Keliakialiitto palvelee terveydenhuollon ammattilaisia. Verkkosivuiltamme löydät paljon tietoa keliakiasta sekä gluteenittomasta ruokavaliohoidosta. Voit tilata sähköisen uutiskirjeen tai materiaalia potilasohjaukseen sekä osallistua koulutuksiin.

70 000 sairastaa tietämättään keliakiaa

Keliakia on autoimmuunivälitteinen sairaus, jossa viljaperäinen gluteeni johtaa autovasta-aineiden kehittymiseen ja ohutsuolen limakalvovaurioon siihen geneettisesti alttiilla henkilöillä. Keliakia voi ilmaantua missä iässä hyvänsä, mutta valtaosa tapauksista todetaan aikuisena. Keliakian esiintyvyys lisääntyy ikääntymisen myötä.

Keliakia on vahvasti alidiagnosoitu sairaus

Jopa 2,4 prosenttia suomalaisista sairastaa keliakiaa, mutta vain 0,7 prosentilla on diagnoosi. Keliakia onkin vahvasti alidiagnosoitu sairaus ja sen diagnoosiviive on pitkä. Hoitamattomana keliakia altistaa vakaville lisäsairauksille.

Keliakia voi olla vähäoireinen ja sen oireet tai löydökset saattavat paikantua ainoastaan suoliston ulkopuolelle. Onkin tärkeää, että terveydenhuollon ammattilainen osaa aina tarvittaessa epäillä keliakian mahdollisuutta ja lähettää potilaan tutkimuksiin.

Tietoa potilasohjauksen tueksi

Verkkosivuiltamme löydät tietoa muun muassa keliakian oireista, keliakian diagnosoinnista, gluteenittomasta ruokavaliosta. Voit myös tutustua aiheeseen terveydenhuollon ammattilaisille suunnattujen tietoiskuvideoiden avulla.

Tilaa maksutta esitteitä ja oppaita potilasohjauksen tueksi.

Neuvontaa ja koulutusta terveydenhuollon ammattilaisille

Onko sinulla kysyttävää keliakiasta tai gluteenittomasta ruokavaliosta? Ota meihin yhteyttä, neuvomme mielellämme.

Keliakialiitossa toimii laillistettuja ravitsemusterapeutteja sekä sairaanhoitajia. Keliakialiitolla on myös asiantuntijalääkäri, jota konsultoimme tarvittaessa.

Ota yhteyttä: ruokavalioneuvonta@keliakialiitto.fi.

Ruokavalioon liittyvä puhelinneuvonta maanantaisin klo 9–13: 03 2541 326/ Ravitsemusasiantuntija Miika Wynne-Ellis.

Keliakiaan liittyvä puhelinneuvonta keskiviikkoisin klo 9–13: 03 2541 390/ Terveydenhuollon ja sosiaaliturvan asiantuntija Minna Halve.

Tutustu terveydenhuollon ammattilaisille suunnattuihin koulutuksiin.

Tilaa uutiskirje

Uusimman tiedon keliakiasta ja gluteenittomasta ruokavaliosta saat terveydenhuollon ammattilaisille tai ravitsemusterapeuteille suunnatusta uutiskirjeestä, jonka Keliakialiitto julkaisee 3–4 kertaa vuodessa.

Tilaa ammattilaisten uutiskirje.

Tukea ja tietoa keliaakikoille ja muille gluteenitonta ruokavaliota noudattaville

Keliakialiiton jäsenyys tarjoaa sairastuneelle monenlaisia etuja ja palveluita. Kerrothan tästä asiakkaillesi!

Tarjoamme jäsenille

• GE-lehti
  • Keliakiayhdistysten palvelut
  • Jäsenwebinaarit jne.
  • Asiantuntijoiden neuvontapalvelut

Lue lisää jäsenyydestä.

Järjestämme myös gluteenittomuutta tukevia kursseja, jotka eivät vaadi jäsenyyttä. Lue lisää kurssitoiminnasta.