K65 – Kohdataan gluteenittomasti

Eläkeläinen, kaipaatko lisää aktiivisuutta arkeesi mukavassa seurassa? Tule tapaamaan toisia gluteenitonta ruokavaliota tarvitsevia ja läheisiä!

Toimintaa eri puolilla Suomea

K65 – kohdataan gluteenittomasti -hanke järjestää alueellisia toiminnallisia tapahtumia sekä muutaman kerran kokoontuvia toimintaryhmiä yhteistyössä paikallisten keliakiayhdistysten kanssa.

Toimintaa luotsaavat K65-hanketyöntekijä sekä perehdytetyt yhdistysten vapaaehtoiset. Osa tapahtumista ja ryhmistä toteutetaan yhteistyössä muiden järjestötoimijoiden kanssa.

Pidetään ravitsemuksesta huolta

Tervetuloa saamaan ideoita ja varmuutta gluteenittoman ruokavalion toteuttamiseen! Ruokatapahtumissa kokataan yhdessä ja maistellaan gluteenittomia välipalavaihtoehtoja sekä tutustutaan suositusten mukaiseen gluteenittomaan ravitsemukseen rennolla ja myönteisellä tavalla.

Ruokakursseilla hyödynnetään Gluteenitonta arkiruokaa -reseptejä sekä perehdytään eläkeikäisen ravitsemussuositusten mukaiseen arkiruokailuun erilaisten konkreettisten tehtävien kautta.

Pidetään toimintakyvystä huolta

Tervetuloa arkiaktiivisuutta lisäävään tapahtumaan tai ryhmään! Tarjolla on hyväntuulista toimintaa ja keskustelua aiheista, joiden tiedetään edistävän eläkeikäisen toimintakykyä.

Kokoontumisissa harjoitetaan tehtävien ja pelien avulla perus- ja nopeusvoimaa, tasapainoa, koordinaatiota sekä liikesujuvuutta. Myös aivoja voi treenata kuin lihaksia, joten saat myös rassata päättelykykyäsi ja nopeaa reagointia. Aktiivisuuden vastapainoksi tarvitaan palautumista, joten pääset perehtymään näihin aiheisiin leppoisien tehtävien ja keskustelujen kautta. Halutessasi saat mukaasi vinkkejä ja kotitehtäviä.

Toimintakykyä ja ravitsemusta loimuavilta tulilta

Tervetuloa mukaan nuotiotulille! Tarjolla on hyväntuulista yhteiskokkailua valmiiden helppojen reseptien mukaan – jotakin muuta kuin makkaraa tai lettua. Saatat siis saada uusia ideoita sekä luonnon hyvää tekeviä vaikutuksia ja liikuntaa vertaisseurassa.

Kiinnostuitko toiminnasta?

Tule mukaan paikallisiin tapahtumiin osallistujana tai vapaaehtoisena. Vapaaehtoisena saat omalla paikkakunnallasi perehdytyksen toiminnallisen ryhmän ohjaamiseen, valmiit materiaalit sekä jatkuvan tuen.

Jos ryhmänohjaus ei sytytä, otamme ilolla vastaan kaikenlaista käytännönapua. Tehtäväsi voi olla kauppakäynti ja kahvin keitto tai osallistujien tervehtiminen ovensuussa – se jo mikä on erittäin tärkeää!

Hankkeen vapaaehtoispestit ovat aina määrämittaisia, rajattuja ja sisällöltään itsesi valitsemia.

K65 - Kohdataan gluteenittomasti -hanke (2023–2026) kohdistuu eläkeikäisiin keliaakikoihin, läheisiin sekä muusta terveydellisestä syystä gluteenitonta ruokavaliota tarvitseviin. Kasvokkainen toiminta on suunnattu eläkeikäisille, joilla ei ole mahdollisuutta tai kiinnostusta osallistua verkkotapaamisiin.

Hanke on valtakunnallinen. Toiminta vahvistaa eläkeikäisten voimavaroja ja taitoja toteuttaa gluteenitonta ruokavaliota sekä toimintakykyä.

Tapahtumakalenterista löydät paikallisia tapahtumia eläkeikäisille hakusanalla "eläkeikäisten toiminta".