Gluteenittomien tuotteiden valikoima rakennetaan eri tavoin eri kaupoissa

Uutisen tyyppi: Artikkeli

Gluteenittomien tuotteiden valikoima vaihtelee suuresti eri kokoisissa ja eri kaupparyhmien ruokakaupoissa. Selvitimme S- ja K-ryhmältä sekä Lidliltä, kuka niissä päättää gluteenittomien tuotteiden valikoimasta ja voiko asiakas vaikuttaa valikoimaan.

  • Julkaistu
  • Teksti Leila Alivuotila
  • Kuvat Kesko, Lidl Suomi, Laura Tammisto
Gluteenittomien tuotteiden valikoima vaihtelee eri kokoisissa ja eri kaupparyhmien ruokakaupoissa. K-ryhmän ruokakauppojen valikoimasta runsas puolet on ketjun päättämää ketjuvalikoimaa ja puolet kauppakohtaista valikoimaa.

Halusimme selvittää, miten S- ja K-ryhmät sekä Lidl rakentavat kauppoihinsa gluteenittomien tuotteiden valikoiman. Kuka tuotteista päättää? Miten usein valikoima vaihtuu? Pystyykö asiakas vaikuttamaan tuotevalikoimaan?

S-ryhmä pyrkii tarjoamaan gluteenittomia tuotteita kaikissa S-ryhmän myymälöissä ketjusta ja myymälän koosta riippumatta. Käytettävissä olevat hyllymetrit vaikuttavat siihen, kuinka laaja gluteenittomien tuotteiden valikoima on.

– Pienemmissä myymälöissä valikoimiin kuuluu gluteenittomia perustuotteita, kuten leipää, näkkileipää ja kaurahiutaleita. Isommissa Prismoissa valikoima on selvästi monipuolisempi, kertoo myyntipäällikkö Mikko Kovalainen S-ryhmän marketkaupasta.

Gluteenittomien tuotteiden valikoima vaihtelee S-ryhmän kaupoissa riippuen ketjusta ja myymälän koosta. Pienissä Sale-myymälöissä on ymmärrettävästi suppeampi gluteenittomien tuotteiden valikoima kuin isommissa Prismoissa. Myymäläkohtaisiin valikoimiin voi tutustua s-kaupat.fi-verkkosivuston ja S-ostoslista-sovelluksen kautta.

S-ryhmässä tuoteryhmäpäälliköt vastaavat valikoimista

S-ryhmässä valikoimien muodostamisesta päättää kustakin tuoteryhmästä vastaava tuoteryhmäpäällikkö. Uusia tuotteita voi tulla ja toisia poistua valikoimajaksojen vaihtuessa. Valikoimajaksoja on tuoteryhmästä riippuen kaksi tai kolme vuodessa.

– Valikoimiimme tarjotaan vuosittain tuhansia tuotteita, jotka arvioimme. Tuoteryhmäpäälliköiden tehtävänä on varmistaa, että valikoima vastaa asiakkaiden tarpeita ja tarjoaa kilpailukykyisen vaihtoehdon, Kovalainen kertoo.

Tuote saattaa poistua valikoimasta, jos sen valmistus loppuu tai sen saatavuudessa on merkittäviä haasteita. Jotta uutuuksille saadaan tilaa, poistetaan valikoimasta heikkomenekkisiä tuotteita.

Palaute tervetullutta

Kovalaisen mukaan gluteenittomien tuotteiden valikoimasta, löydettävyydestä ja hintatasosta tulee silloin tällöin palautetta.

– Kaikki palaute on meille tervetullutta ja tärkeää. Palautteiden pohjalta pyrimme parantamaan toimintaamme esimerkiksi tuotetoiveisiin liittyen, hän toteaa.

Helpoin tapa lähettää tuotetoiveita S-ryhmän kauppoihin on mennä verkossa osoitteeseen sinuntoive.fi, josta voi toivoa tuotetta tietyn myymälän valikoimiin.

S-ryhmän ruokakaupoissa valikoimien muodostamisesta päättää kustakin tuoteryhmästä vastaava tuoteryhmäpäällikkö. Kaikki kaupparyhmät sanovat ottavansa mielellään asiakkaiden toiveita vastaan.

K-ryhmän kaupoissa puolet ketjuvalikoimaa

K-ryhmän ruokakauppojen valikoimasta runsas puolet on ketjun päättämää niin sanottua ketjuvalikoimaa ja puolet kunkin kaupan kauppakohtaista valikoimaa.

– Ketjuvalikoiman laajuus riippuu lähinnä kaupan koosta. Kauppakohtaisesta valikoimasta päättää kauppias ja hänen henkilökuntansa. Siinä huomioidaan juuri kyseisen kaupan asiakaskunnan erityispiirteet ja paikalliset asiakastarpeet, kertoo valikoimajohtaja Harri Hellman.

Ketjuvalikoiman tuotteet päättää Keskon tuoteryhmävastuullinen tuotepäällikkö.

– Hän on tuoteryhmänsä ammattilainen ja pyrkii arvioimaan eri tavarantoimittajien tarjoamien vanhojen ja uusien tuotteiden kiinnostavuutta kaikkien asiakkaiden keskuudessa ympäri Suomen.

Tuotepäälliköt myös suunnittelevat ja hankkivat yhteistyössä valmistajien ja Keskon tuotetutkimuksen kanssa tuoteryhmäänsä K-ryhmän omien tuotemerkkien tuotteet.

Myös gluteenittomien tuotteiden ketjuvalikoimat muodostetaan jokaiselle tuoteryhmälle kaupan kokoluokan mukaisesti, osana kunkin tuoteryhmän kokonaisuutta. K-kauppojen ketjuvalikoimissa on Hellmanin mukaan nykyisin yli 160 gluteenitonta valmisruokavaihtoehtoa. Kauppakohtaisessa lisävalikoimassa on vielä lisää vaihtoehtoja. Erilaisia gluteenittomia näkkileipiä on isoimpien kauppojen valikoimissa kymmeniä ja gluteenittomia pakasteleipiä ja -leivonnaisia löytyy jokaisen K-kaupan valikoimasta.

Vuosittain kokeillaan yli 20 000 uutuutta

Hellmanin mukaan K-kauppiaat ottavat mielellään vastaan asiakkaiden tuotetoiveita. Jos menekki on riittävää, voi tuote lunastaa paikan kaupan valikoimassa pysyvämmin.

– K-ruokakaupoissa kokeillaan yli 20 000:ta päivittäistavarauutuutta joka vuosi. Luonnollisesti kaikki näistä eivät kuitenkaan saavuta kestosuosikin asemaa.

Ketjuvalikoima päivittyy yleensä kaksi tai kolme kertaa vuodessa, vaihdellen tuoteryhmittäin.

– Valikoimat päivittyvät eri tuoteryhmissä eri ajankohtina, joten esimerkiksi gluteenittomia uutuuksia voi tulla pakasteisiin eri kuukautena kuin kekseihin, Hellman sanoo.

Kauppakohtainen valikoima päivittyy joustavasti ja usein tuote tuotteelta, asiakastoiveiden perusteella.

Uutuus pidetään vähintään 4–6 kuukautta

Tuotteen pysyvyyteen valikoimassa vaikuttavat sekä tuotteen myynti että samaan tuotealueeseen lanseerattavat uutuudet. Uutuudet pyritään Hellmanin mukaan nostamaan ketjuvalikoimiin heti.

– Isoimpia uutuuksia saatetaan sisällyttää tarjouskampanjoihin. Esimerkiksi keliakiaviikolla pyritään nostamaan uutuuksia paremmin esiin kaupoissa ja markkinoinnissa.

Uutuustuote säilyy valikoimissa vähintään kokonaisen valikoimajakson ajan eli 4–6 kuukautta. Gluteenittomien tuotteiden valikoima ja siten myös vaihtuvuus on pienempää kuin tavanomaisten.

Hellmanin mukaan K-ryhmän omaan Pirkka-merkkiin on tuotu paljon gluteenittomia uutuuksia ja niiden määrää lisätään yhä.

Tuotetoiveita toteutetaan herkästi

K-ryhmän kauppoihin tulee Hellmanin mukaan paljon asiakkaiden tuotetoiveita. Keskon tuotepäälliköille niitä tulee jonkun verran.

– Toiveet tutkitaan, analysoidaan ja pyritään mahdollisuuksien mukaan toteuttamaan. Olemassa olevia tuotteita otetaan kauppakohtaisiin valikoimiin kokeiluun matalalla kynnyksellä, Hellman toteaa.

Asiakastoiveita huomioidaan myös tuotekehityksessä. Esimerkiksi Pirkka gluteenittomista jauhoista on poistettu vehnätärkkelys kuluttajapalatteiden seurauksena.

– Valmisruokien toiveissa korostuvat gluteenittomat kylmät leivät ja paninit. Niiden tarjonta on vielä pientä. Kaikki palaute valikoimasta on tervetullutta!

Kaikissa Lidleissä sama valikoima

Kaikissa Suomen Lidl-myymälöissä on sama gluteenittomien tuotteiden valikoima. Valikoimasta päätetään Lidlin pääkonttorilla kansallisesti.

– Gluteenittomia tuotteita on noin 20. Gluteenittomien tuotteiden valikoima on kasvanut 10 vuoden aikana valtavasti, kun sekä kysyntä että valikoima ovat kasvaneet, kertoo Lidlin valikoimapäällikkö Vilma Vornanen.

Gluteenittomat tuotteet on valittu nimenomaan suomalaista kuluttajaa ajatellen. Tarjolla on gluteenittomana muun muassa kaksi tuoretta leipää, säilyvämpi leipä, jauhoja, pastoja, keksejä ja kananugetteja. Perusvalikoiman lisäksi tarjolla on välillä kampanjatuotteita.

– Gluteenittomat pastatuotteet ja kananugetit ovat meidän myydyimmät gluteenittomat tuotteemme.

Palautetta kannattaa antaa

Lidlissä ei ole valikoimajaksoja, vaan gluteenittomien tuotteiden valikoimaan tehdään muutoksia tarpeen mukaan. Suurin osa tuotteista on oman merkin tuotteita, mutta mukana on myös brändituotteita.

– Seuraamme markkinaa, trendejä ja asiakkaiden toiveita. Niiden perusteella teemme päätöksiä.

Uusista tuotteista kerrotaan Lidlin verkkosivuilla, Lidl Plus -sovelluksessa ja myymälöiden hintakylteissä sekä somessa. Vornasen mukaan uutuuksille annetaan aikaa, jotta asiakkaat löytävät ne.

– Palautetta kannattaa antaa sekä nykyisistä tuotteista että tuotetoiveista verkkosivujen asiakaspalvelun kautta, Vornanen rohkaisee.

Kaikissa Suomen Lidl-myymälöissä on sama gluteenittomien tuotteiden valikoima.

Päivittäistavarakaupat Suomessa

  • S-ryhmällä on Suomessa yhteensä 971 ruokakauppaa: 80 Prismaa, 458 S-markettia, 293 Salea ja 124 Alepaa.
  • S-ryhmän markkinaosuus oli päivittäistavarakaupasta viime vuonna 48,8 prosenttia.
  • K-ryhmällä on Suomessa yhteensä 1 081 ruokakauppaa: 81 K-Citymarketia, 250 K-Supermarketia ja 750 K-marketia.
  • K-ryhmän markkinaosuus päivittäistavarakaupasta oli viime vuonna 33,7 prosenttia.
  • Lidlillä on Suomessa 208 myymälää.
  • Lidlin markkinaosuus päivittäistavarakaupasta oli viime vuonna 9,4 prosenttia.
  • Muiden kaupparyhmien yhteenlaskettu markkinaosuus päivittäistavarakaupasta oli viime vuonna noin 2 prosenttia.

Lähde: Päivittäistavarakauppa ry

Juttu on julkaistu ensin Gluteeniton elämä -lehdessä 3/2025.

Tällä sivustolla käytetään evästeitä

Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.​​​​​​

Tällä sivustolla käytetään evästeitä

Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.​​​​​​

Evästeasetuksesi on tallennettu.
Tällä sivustolla käytetään evästeitä

Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.​​​​​​

Tällä sivustolla käytetään evästeitä

Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.​​​​​​

Evästeasetuksesi on tallennettu.
Tällä sivustolla käytetään evästeitä

Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.​​​​​​

Tällä sivustolla käytetään evästeitä

Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.​​​​​​

Evästeasetuksesi on tallennettu.