Tuotevalmistajat ja brändit

Kiinnostaisiko sinua hakea Gluteenittoman tuotteen merkkiä tuotteellesi? Lue lisää Gluteenittoman tuotteen merkin hakemisesta.

Gluteenittomuudesta kertominen helpottaa kuluttajan valintaa

Gluteenittoman ruokavalion noudattaminen vaatii tarkkaa pakkausmerkintöjen tulkitsemista. Kuluttajan valintaa helpottaa, jos tuotteessa on Gluteenittoman tuotteen merkki tai merkintä "gluteeniton".

Gluteenittoman tuotteen merkki kertoo gluteenittomuudesta

Gluteenittoman tuotteen merkki on helposti havaittava symboli, joka nopeuttaa tuotevalintaa. Merkki myös lisää luotettavuutta tuotteen gluteenittomuutta kohtaan. Merkin ansiosta yrityksen tuotteet saavat helposti lisänäkyvyyttä ja erottuvat muista tuotteista.

Gluteenittoman tuotteen merkki on Keliakialiiton hallinnoima merkki. Elintarvikkeen gluteenipitoisuuden tulee olla enintään 20 mg/kg.

Gluteenittoman tuotteen merkin käyttölupa vaatii lisäksi muun muassa omavalvontasuunnitelman sekä gluteenianalyysitodistuksen. Käyttöoikeus edellyttää lisäksi tuotantotilojen auditoinnin.

Brändin omistaja hakee Gluteenittoman tuotteen merkin käyttöoikeuden.

Lue lisää Gluteenittoman tuotteen merkistä.

Gluteeniton merkintä elintarvikkeen pakkauksessa

Mainintaa "gluteeniton" voidaan käyttää silloin, kun elintarvikkeen gluteenipitoisuus on enintään 20 mg/kg.

Gluteeniton-merkintä voidaan liittää esimerkiksi valmisruokiin, makeisiin, keitto- ja kastikeaineksiin.

Gluteeniton-merkintää ei voida liittää esimerkiksi maitoon, kananmuniin, käsittelemättömään lihaan tai kalaan, kasviksiin, hedelmiin tai marjoihin. Elintarvikkeella ei saa ilmoittaa olevan sellaisia ominaisuuksia, joiden suhteen se ei poikkea muista vastaavista elintarvikkeista.

Gluteenittomaksi merkityissä elintarvikkeissa kauran tulee olla erityisesti tuotettu, valmistettu ja/tai käsitelty siten, että vältetään vehnän, rukiin, ohran tai niiden risteytettyjen lajikkeiden kontaminaatio. Kauran gluteenipitoisuus ei saa ylittää 20:tä milligrammaa kilogrammaa kohden (20 mg/kg).

Mainintaa "erittäin vähägluteeninen" voidaan käyttää silloin, kun elintarvikkeen gluteenipitoisuus on enintään 100 mg/kg ja elintarvike sisältää esimerkiksi gluteenitonta vehnätärkkelystä tai jotain muuta ainesosaa, joka on tehty vehnästä, rukiista, ohrasta, kaurasta tai niiden risteytetyistä lajikkeista, ja joka on erityisesti käsitelty gluteenipitoisuuden vähentämiseksi.

Lisätietoa löydät Ruokaviraston verkkosivuilta sekä Valviran verkkosivuilta.

Kiinnostaako Gluteenittoman tuotteen merkki tai näkyvyys Keliakialiiton kanavissa?

Lue lisää Gluteenittoman tuotteen merkistä ja hae merkkiä tai katso, miten voit ilmoittaa kanavissamme.

Voit myös ottaa rohkeasti meihin yhteyttä!