Tavoita gluteenittomat asiakkaat Gluteenittoman tuotteen merkillä

Gluteenittoman tuotteen merkki on helposti havaittava symboli. Sen avulla kerrot tuotteen gluteenittomuudesta ja helpotat tuotevalintaa. Kuluttajat luottavat Gluteenittoman tuotteen merkkiin.

Mikä on Gluteenittoman tuotteen merkki?

Gluteenittoman tuotteen merkki (the Crossed Grain Trademark) on Euroopan laajuinen. Se on kohderyhmässään hyvin tunnettu.

Merkkijärjestelmässä noudatetaan Euroopan keliakialiittojen kattojärjestön AOECS:n (The Association of European Coeliac Society) kriteerejä. Kaiken kaikkiaan Euroopassa on merkin käyttöoikeuden saaneita tuotteita yli 23 000.

Gluteenittoman tuotteen merkkijärjestelmän sisällöstä ja käytännön toteutuksesta Suomessa vastaa Keliakialiitto.

Tutustu Gluteenittoman tuotteen merkin saaneisiin tuotteisiin.

Miksi Gluteenittoman tuotteen merkki?

Keliaakikoille ja muille gluteenitonta ruokavaliota tarvitseville gluteenittomien tuotteiden turvallisuus on ensiarvoisen tärkeää. Ainesosaluettelon lukeminen vaatii aikaa, tietoa ja perehtymistä, Gluteenittoman tuotteen merkki on helposti havaittava symboli, joka ohjaa ja helpottaa tuotevalintoja.

Tuotteen varustaminen Gluteenittoman tuotteen merkillä lisää kuluttajien luottamusta sen gluteenittomuutta kohtaan.

Merkin ansiosta yrityksen gluteenittomien tuotteiden kilpailukyky parantuu, kun ne saavat lisänäkyvyyttä ja erottuvat muista tuotteista.

Gluteenittoman tuotteen merkin hyödyt yritykselle

• Oikeus käyttää Gluteenittoman tuotteen merkkiä käyttöoikeuden saaneiden tuotteiden pakkauksissa, markkinoinnissa ja myynninedistämistoimenpiteissä.
  • Pääsy käyttöoikeuden saaneiden tuotteiden listauksiin Keliakialiiton viestintäkanavissa, Gluteeniton elämä -lehdessä, Gluteenittomia tuotteita -oppaassa, verkkosivuilla ja sosiaalisen median kanavissa.
  • Pääsy käyttöoikeuden saaneiden tuotteiden listauksiin Euroopan Keliakialiittojen kattojärjestön AOECS:n verkkosivuilla.
  • Mahdollisuus osallistua erilaisiin Keliakialiiton järjestämiin markkinointi- ja verkostoitumistapahtumiin.

Gluteenittoman tuotteen merkin myöntämisperusteet

Gluteenittoman tuotteen merkillä varustettujen tuotteiden tulee aina alittaa gluteenittomille tuotteille asetettu raja-arvo. Tuotteessa voi olla gluteenia enintään 20 milligrammaa kiloa kohden.

Lisäksi hakemiseen vaaditaan:

• Tuotekohtainen analyysitodistus tuotteen gluteenittomuudesta
  • Tuotekohtainen omavalvontasuunnitelma
  • Merkkijärjestelmän vaatimusten mukainen tuotantotilojen auditointi
  • Pakkaus tai pakkausluonnos, jonka pakkausmerkinnät ovat lainsäädännön mukaiset

Gluteenittoman tuotteen merkin käyttömaksu

Gluteenittoman tuotteen merkin käyttöoikeus on maksullinen. Käyttöoikeuksista saadut tulot käytetään merkkijärjestelmän ylläpitoon, esitemateriaalin tuottamiseen sekä järjestelmästä tiedottamiseen ja sen markkinointiin.

Käyttöoikeusmaksu perustuu toiminnanharjoittajan tai lisenssinhaltijan Gluteenittoman tuotteen merkin käyttöoikeuden saaneiden tuotteiden liikevaihtoon. Jos toiminnanharjoittaja käyttää merkkiä vain osassa gluteenittomia tuotteitaan, käyttöoikeusmaksu perustuu vain Gluteenittoman tuotteen merkin saaneiden tuotteiden liikevaihtoon.

Miten gluteenittoman tuotteen merkkiä haetaan?

Gluteenittoman tuotteen merkin käyttöoikeutta haetaan kirjallisesti Keliakialiitolta.

Käyttöoikeus on aina tuotekohtainen. Se voidaan myöntää Suomessa toimivien tuottajien, valmistajien, valmistuttajien, pakkaajien ja maahantuojien gluteenittomille tuotteille, jotka täyttävät myöntämisperusteet. Merkin käyttöoikeus myönnetään brändin omistajalle.

Lue lisää Gluteenittoman tuotteen merkin hakemisesta.