Keliakialiitto on julkaissut arjen avuksi yli 100 uutta gluteenitonta reseptiä, 10 videota ja viikkoruokalistoja

Uutisen tyyppi: Uutinen

Kallis gluteeniton ruoka kuormittaa keliakiaa sairastavien kukkaroa. Käytännönläheinen materiaalipaketti auttaa gluteenittoman ruokavalion noudattamisessa.

• Julkaistu
  • Teksti Keliakialiitto
Keliakialiiton projektityöntekijä Sirpa Gylling kokkasi Gluteenitonta arkiruokaa -hankkeen videoiden kuvauksissa. Kuva: Tuulamaria Lempiälä

Gluteenitonta arkiruokaa -logo, jossa piirroskuvina omena, porkkana ja taskulaskin.Keliakialiitto on julkaissut vähävaraisille keliakiaa sairastaville laajan materiaalipaketin. Vuoden pituisessa Sosiaali- ja terveysjärjestöjen avustuskeskuksen (STEA) rahoittamassa Gluteenitonta arkiruokaa -hankkeessa on tehty yli 100 uutta gluteenitonta ruoka- ja leivontaohjetta, 10 ruuanvalmistusvideota ja viikkoruokalistoja kolmelle eri kohderyhmälle. Lisäksi on julkaistu hintatietoja, vinkkejä ja vertailuja, joiden avulla kauppareissuilla ja kotikeittiössä voi säästää rahaa.

Materiaalit löytyvät Keliakialiiton verkkosivuilta osoitteista keliakialiitto.fi/gluteenitonta-arkiruokaa ja keliakialiitto.fi/reseptit. Ohjeet on merkitty Gluteenitonta arkiruokaa -logolla ja ne löytyvät myös valitsemalla reseptien kategoriaksi ”Arkiruokaa”.

– Julkaistujen materiaalien avulla keliakiaa sairastava voi suunnitella ja valmistaa mahdollisimman edullista, mutta myös ravitsemussuositusten mukaista arkiruokaa. Koko viikon gluteenittomat lounaat voi valmistaa kymmenellä eurolla, kertoo Keliakialiiton toiminnanjohtaja Niina Puronurmi

Puronurmi huomauttaa, että edullisuus ja terveellisyys eivät useinkaan kulje käsi kädessä. Gluteenitonta arkiruokaa -ohjeissa on huomioitu esimerkiksi suolan ja tyydyttyneen rasvan osuus, joten ohjeisiin ei ole välttämättä valittu halvinta mahdollista raaka-ainetta.

Perusraaka-aineita ja mausteita

Julkaistuissa ruoka- ja leivontaohjeissa käytetään perusraaka-aineita ja -mausteita. Monessa ohjeessa voi valita, käyttääkö proteiinin lähteenä lihaa, kanaa vai kasvista. Tavoitteena on ollut, että ruuat maistuisivat mahdollisimman monelle eikä hävikkiä synny.

– Ohjeiden kehittämisessä oli apuna vapaaehtoisia, jotka testasivat niitä. Ruokien ja leivonnaisten valmistaminen onnistuu tavallisessa kotikeittiössä perusvälineillä. Kun tekee itse, säästää ruokakuluissa, sanoo Keliakialiiton ravitsemusterapeutti Sanna Arnala

Apua kokkailuun saa Youtubessa julkaistun kymmenen reseptivideon avulla, joissa näytetään ruokaohjeiden valmistaminen vaihe vaiheelta.

Ainutlaatuiset viikkoruokalistat

Hankkeessa suunniteltiin eri-ikäisille keliakiaa sairastaville kolmen viikon ruokalistat.

– Teimme listat nuorille, aikuisille ja lapsiperheille. Niiden avulla voi suunnitella kolmen viikon ruoat mahdollisimman edullisesti. Nämä gluteenittomat ruokalistat ovat varmasti ainutlaatuisia koko maailmassa, iloitsee Arnala.

Listoissa hyödynnetään edellisen päivän ruokia tai valmistuksessa ylijääneitä aineksia. Niissä on myös vinkkejä hävikin vähentämiseen. Viikkoruokalistat löytyvät Keliakialiiton verkkosivuilta osoitteesta keliakialiitto.fi/gluteenitonta-arkiruokaa.

Vapaaehtoiset ja ammattilaiset avuksi

Jotta Gluteenitonta arkiruokaa -hankkeen materiaalit päätyisivät niitä tarvitsevien avuksi, Keliakialiitto tukeutuu sekä vapaaehtoisten että ammattilaisten apuun.

– Vapaaehtoisia on koulutettu toimimaan esimerkiksi keliakiaa sairastavien ”kauppakavereina” ja järjestämään Gluteenitonta arkiruokaa -koulutuksia omilla paikkakunnillaan, kertoo Arnala.

Sosiaali- ja terveysalan ammattilaisille Keliakialiitto pyrkii kertomaan hankkeen tuloksista, jotta he osaivat kertoa materiaalista omille asiakkailleen.

Hankkeessa tuotettiin myös ruokaohjevihkonen, jossa on noin 25 ruoka- ja leivontaohjetta sekä vinkkejä terveelliseen ja edulliseen gluteenittomaan arkeen. Vihkosta voi tilata postimaksujen hinnalla Keliakialiiton verkkokaupasta keliakialiitto.fi/kauppa

Keliakiakorvaus hallitusohjelmaan

Keliakialiitto haki rahoitusta Gluteenitonta arkiruokaa -hankkeeseen pari vuotta sitten. Venäjän hyökkäyssota ja yleinen inflaatio ovat aiheuttaneet sen jälkeen lisäpaineita keliakiaa sairastaville, sillä gluteenittomien raaka-aineiden hinnat nousseet entisestään ja ovat monikertaisia tavanomaisiin raaka-aineisiin verrattuna.

– Meidän tehtävämme potilasjärjestönä on auttaa keliakiaa sairastavia huolehtimaan sairautensa hoidosta eli gluteenittoman ruokavalion noudattamisesta. Tulevalta hallitukselta toivon toimia keliakiakorvauksen saamiseksi, jotta jokaisella keliakiaa sairastavalla olisi taloudelliset mahdollisuudet hoitaa sairauttaan, Puronurmi toteaa.

Huonosti hoidettuna keliakia voi aiheuttaa yhteiskunnalle kalliita lisäsairauksia, kuten masennusta, lapsettomuutta, osteoporoosia, lonkkamurtumia ja suolistosyöpää.

Evästeasetuksesi on tallennettu.

Evästeasetuksesi on tallennettu.